Varför målar du

Vår Hiphop - Graffiti

Varför målar du

Min skoluppgift går ut på att försöka förena samhällets olika åsikter om grafftiti och komma fram till en framtida lösning på graffitins dilemma. Jag ska fråga en politiker, ett saneringsbolag, höra med allmänheten om deras syn på graffiti samt att ta kontakt med målare själva.

För att få insyn hur graffitimålare ser på graffitin vill jag först och främst få svar på varför man målar graffiti olagligt, vad är er drivkraft till att måla?

Tackar för svar / 031an

(Inlägget ändrat av 031an 2012-04-08 16:34:14)

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Vad är graffitins dilemma? Finns flera problem med graffiti och ett är att det motarbetats på fel sätt alldeles för länge samtidigt som det blivit mer och mer mainstream.. för 20 år sedan hade det funkat att smälla upp lite lagliga väggar så hade stora delar av kulturen självdött därför att många av de som var drivande helst ville måla lagligt.. 20 år senare är laglig graffiti och olaglig graffiti i stort sett två olika subkulturer och där i mellan finns ett enormt spann av olika förgreningar med olika värdegrunder. allt från missbrukare utan moraliska spärrar till målinriktade karriär artister.

Din fråga kan jag inte riktigt svara på. När jag målade olagligt var inte graffiti olaglig på samma sätt som den är idag.. För mig handlade det mest om att lämna ett avtryck..killroy var här, så var "jag", inget farligt, inget spännande, lite kittlande.. Idag förstörs avtrycket inom några timmar så drivkraften måste vara något helt annat.. Att det ska var stort och i överflöd hänger väl mer ihop med tidsandan, många killroys som ska sticka ut, skina lite mer, lite oftare, lite större, lite högre samtidigt som det raderas bort allt fortare.

Promotor

2012-04-15 20:55
vad jon2 säger.

målat i 15 år och då i tiderna var det ej lagligt men inte så pass olagligt som det är i dagsläget.

Det mästa som är ute nu har ingen inspiration eller artistisk motivation utan att värka vara coolt mellan sina kompisar .

graffiti har blivit nu och det mästa som är nya håller inte mer än 2-3 år.

Keeping it real underground since 96! .
http://radio.imperioh2.cl/
enkelt svar. - Jag älskar graffiti, därför målar jag.
Que sera, sera.
´Själva målandet och allt runt om kring är så JÄVLA roligt.
Pumpkin är ett faktum?
´Själva målandet och allt runt om kring är så JÄVLA roligt.

Håller med! Jag bara älskar känslan av att se något jag gjort, även om det bara är en liten sticker man har satt upp, man blir glad på något sätt att veta att just man själv varit där och att massor med människor kan se det

Set gillar jag även adrenalinkicken man kan få, själva umgänget och utveckligen
Vi växte upp tillsammans för att sedan splittras för alltid
Tack för svaren... intressant!

Hade ni önskat att det fanns fler lagliga väggar att måla på, eller målar ni olagligt för att det ger er mer?
nail - Stickers är inte graffiti, det är homogaysex-streetart.
Que sera, sera.
Tycker inte det är speciellt roligt längre, inte efter alla gånger man torskat. Men - det är det enda jag är kan hyffsat här i livet så jag ser ingen andledning till att sluta. Trångsynt, jo kanske.

Sen kan nog dem flesta hålla med om att det blir som ett beroende, det blir som ett sug när man inte lirat på några dagar.
Manager

2012-04-20 12:22
Att kunna uppleva Nuet i sin renaste form. Alltså att till 100% vara fokuserad på det man gör just då och stänga alla andra känslor och tankar ute. Det är vad måla har blivit för mig.
Redline!
reinfeldt - sa inte att det var graffiti, sa att man kan bli glad av att se dem
Vi växte upp tillsammans för att sedan splittras för alltid
Jag gillar fatcap ljudet i kromburkarna.
"Näe, nu målar jag bara lagligt."
"Jasså? När var du senast ute och målade tåg då?"
"Jo, det var jag igår."
Promotor

2012-04-21 12:27
Mr.Bathjelly skrev:
Jag gillar fatcap ljudet i kromburkarna.

hahaha pink dot e best
http://radio.imperioh2.cl/
Jag målar för att jag tycker det är så sjukt kul och jag vill bli bäst helt enkelt. Drömmen är att kunna ta betalt för grejer jag målar, och bli någorlunda etablerad i min stad som "killen man frågar om man vill få något målat"
Graffare

2012-05-24 02:10
för att jag kan...
..I..^^..I..

INSTOCK...
Skoluppgift ehh, csg startat skola eller?