I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Graffiti - Döende?

Vår Hiphop - Graffiti

Graffare

2013-02-11 13:32

Graffiti - Döende?

Är det någon som kan komma med en bra förklaring/ar, om varför Graffitin börjar dö, mindre och mindre. Har förståelse över att det är mindre måleri på tåg, men övrigt, helt dött!

Någon som har en förklaring?

All i do, is perfect.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2013-02-11 13:47
Vädret...? Skämt o sido bidrar nog internet en hel del, kan du spraya/måla hem o lägga upp en bild på nätet fåru kanske din bekräftelse... Kicken borde ju ändå utebli iofs
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Graffare

2013-02-11 13:53
VRGNHNS skrev:
Vädret...? Skämt o sido bidrar nog internet en hel del, kan du spraya/måla hem o lägga upp en bild på nätet fåru kanske din bekräftelse... Kicken borde ju ändå utebli iofs

Vädret går ju inte att skylla på, menar dem senaste åren har det ju minskat rejält, förut var det lika mycket snö som gräs, regn som sol, varmt som kallt. Känns också som om alla ''stora'' har dragit sig tillbaka och ett fåtal toys har börjar lira, graffitin är som hiphopen, blir bara sämre och sämre, dör ut mer och mer. Dagens graff är ju som Lil waynes musik!
All i do, is perfect.

2013-02-13 16:34
kan säga såhär att det östes på av folk från 80 talet till mitten av 90. Då tog nästa generation över och körde på minst lika bra.
Men sen där runt 2006/07 så var det ingen ny generation som tog över.
 Greenline/Uffline

2013-02-14 10:02
Var i Sverige snackar ni om? Mig vetandes så målas det som vanligt.

En kvalificerad gissning är att trådskaparen syftar på stockholmsområdet, då det brukar handla om det när ort ej anges.

Själv gjorde ja en återkomst till klottret efter 5 år trots -20 grader och pulsande i snö.
SMÅLAND!
Graffare

2013-02-15 13:15
Det är iallafall tråkigt, att det är som det är.
Tycker Whoa börjar dö ut lite också, tycker att en hemsida ska växa istället för att krympa genom åren.
Aja, hoppas då en ny '' Generation '' kommer såsmånom.
All i do, is perfect.
Hangaround

2013-02-16 12:07
Klotter är ute tyvärr... När nästa generation skulle ta över kom huliganvågen, alla skulle bli fotbollshuliganer. Just nu känns det som att kidsen vill bli stekare... Men det kanske vänder, förhoppningsvis!
http://www.youtube.com/watch?v=AmBcILu8hCY

2013-02-16 19:02
Graffiti är inte lika ballt längre helt enkelt och huliganer dom är riktigt coola nu för tiden, sen är ju pluset att man i smyg inte behöver tycka om fotboll eller hockey osv.
Trasig lampa
Producent

2013-02-17 14:34
Talar vi om Sverige är det nog lite så. Skapade en tråd med exakt samma frågeställning för några år sedan.
Minns ju tiden då det var riktigt hett i början av 90 talet och hur man kunde se tunga målningar i tunnelbanan, uppehållsrum, diskotek etc. Perioden mellan ca 86-93 var väl då det blommade ut som mest men sedan verkar det ha avtagit.

Tror det dels beror på att samhällets strävan efter att "ta bort klotter" men kanske mest för att det inte längre är trendigt i samma utsträckning som förr.

Sällan man upptäcker nya målningar av den här kvaliten nuförtiden t.ex.

Kan nog också va lite svårt att överträffa dåtidens graffitikungar som Disey och Ziggy, särskilt med tanke på övervakningen etc. Det var bättre förr på den fronten.

2013-02-21 22:10
Idag vill ungdomarna bli house Dj's istället.

En förutsättning för att nya ungdomar rekryteras är att det finns något inom graffitin som väcker intresse. Idag ser jag personligen inget som skulle fungera i det syftet. Klotterkulturen idag saknar själ och innehåll och är lika intressant som ett nymålat staket som torkar.

2013-02-22 09:07
Jag ser panels varje vecka och nya målningar som läggs av kompisar på fotologer och bloggar. Just nu pågår en fet skiss-tävling som vi drar i med graffiti saved my life. svensk graffiti kanske blir lite "mindre" under vintertid men håller knappast på att dö. tvärt om. just nu har vi extremt duktiga writers som kör regelbundet över hela sverige och dessutom internationellt. Tillexempel Leon och Marr som är i Buenos Aires nu men även såklart Rubin.

Graffiti cant be stopped!
www.graffitisavedmylife.se
Graffare

2013-02-27 09:53
PauseStop skrev:
Graffiti är inte lika ballt längre helt enkelt och huliganer dom är riktigt coola nu för tiden, sen är ju pluset att man i smyg inte behöver tycka om fotboll eller hockey osv.

Huliganer, vem fan vill bli yrkeshuligan. Finns inga huliganer i Sverige, ingen huligalism över huvetaget, bara det att vi svenskar inte vet vad ordet huligan innebär/betyder.
Att skjuta något knallskott, gå och möte upp några dif-supporters efter derby och dansa, förstöra lite grejor, tända på bangaler, fixa snuthäng os.v. jävla fjolleri.
England, där är det huligalism, Sveriges supporters är bara en jävla påse skit!
Och 'teechas' den bästa kicken jag fått/får, det bästa jag varit med om m.m, är när jag är ute och lirar, är fotb&isho-supporter, gjort oerhört mycket i mitt liv även fast jag bara är runt 20. Och det bästa jag vet är att måla/bomba...

Pz.
All i do, is perfect.
Graffare

2013-02-27 13:08
Graffitin är död - i Stockholm.

I Malmö har den aldrig varit mer levande:

http://www.kimmatthiesen.dk/graffsite/?s=malm%C3%B6

http://nothingbutskane.tumblr.com/
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2013-02-27 14:13
Hm, alltså den konstnärliga stilen som den mesta graffitin är gjord i är väl i grunden rätt enkelspårig och har sett likadan ut i 20 år minst. I allmänhet känns väl graffiti rätt 80tal och ser man det i något annat sammanhang än i faktiska målningar så är det enbart retro. Utvecklas eller dö, sån är konstens regler, och nu är det dags för graffitin att dö.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Producent

2013-03-17 13:18
Ja tror de har med den nya "generationen" som växer upp att göra... ingen nu verkar fatta att det tar tid att lära sig något.. man kan inte gå till youtube och söka på graffiti tutorials och tro att man kommer vara kung på de dagen efter -.- tror det har mycket med saken att göra imo..
Some rappers got flavour, and some got skills, but if your voice aint dope u got chill (chill)

2013-03-18 19:02
Håller med några av er här. En teori kan ju oxå vara att de tvättas oftare/effektivare än för, säg 10 år sedan. Kan ju va så att folk lessnat lite på att bomba/måla på väl synliga och trafikerade ställen då dom vet att de ändå tvättas bort inom ett par dagar.

2013-03-26 04:03
Antar att tillväxten av nya graffitimålare har minskat mycket när man knappt kan måla fame utan att torska som ny målare.
Folk käör mycket sen åker de dit och slutar typ .
Tror vi måste hjälpas åt mera för att få in mer frisk blod i graffitin .

2013-03-27 00:17
Att graffitin dör i stockholm, som det talades om när det inte talades om någon ort, har väl med den sjuka nolltoleransen som råder här. har alldeles för nyligen återupptagit detta intresse så jag är inte så insatt. men jag kan iaf påstå att det syns mindre o mindre på stan iaf.

2013-03-27 08:00
Vet DU varför graffiti är döende enligt dig?

Jo, för det uppdateras in lika frekvent med rull här på Whoa/Flashback som det gjordes förr. Ge dig ut i terrängen så ska du få se en riktigt levande konstform.

Graffiti är långt ifrån död.

2013-04-01 21:46
Den är väl död, för att fler och fler tyvärr riktar in sig på att allt ska upp på internet. Myckewt kommer upp och där jag inte bor är det perfekt! Men hellre ser jag saker på riktigt på gator och torg och div tåg.

Graffiti will never die!
Graffare

2013-04-22 13:05
EhmDisKo skrev:
Vet DU varför graffiti är döende enligt dig?

Jo, för det uppdateras in lika frekvent med rull här på Whoa/Flashback som det gjordes förr. Ge dig ut i terrängen så ska du få se en riktigt levande konstform.

Graffiti är långt ifrån död.

Så du säger att det är lika mycket nu som för cirkus 10-15år sedan?
Småbarn som kirrar spray och gör någon kakkig målning, det är inte det jag menar, utan nu menar jag dem som kan måla, och inte kids som inte ens kan dra en rak linje.
Har bott i Västerås, en tid i Malmö, Helsingborg och nu STHLM, och händer att jag glider förbi V-ås,Malmö from time to time. Och det är helt klart tydligt att den dör ut.

- Eller menar du med ditt inlägg att folk drar sig ut på kanten dvs, längre bort från city, folkmassan, där folk inte är, bara för det är skarpare bevakning och högre risk för torsk?
All i do, is perfect.

2013-04-23 00:56
Dessutom så blir inte ungarna knappt exponerade till graff som dom brukade..
Allt buffas och filmer släpps knappt ut..

När jag var kid så brukade jag titta på Stockholm Live 2003, Area 08 etc. och få råstånd och vilja att gå ut å måla hela världen..

Vad kan kidsen se nu? Bst-filmen?
Hade jag växt upp med den där jävla skiten hade jag fan varit employee of the month för CSG året om...

2013-04-23 14:18
"Dessutom så blir inte ungarna knappt exponerade till graff som dom brukade..
Allt buffas och filmer släpps knappt ut..

När jag var kid så brukade jag titta på Stockholm Live 2003, Area 08 etc."

Hur tänkte du där? Början av 2000-talet släpptes det ca en film vart annat år. 2012 släpptes 4 svenska graffrullar och diverse kortare filmklipp ploppar ju konstant upp på internet..

Jämför man BST filmen med area 08 att växa upp till så kommer dagens kids bli bättre än area 08 generationen skulle jag säga. Den filmen var ljusår bättre stilmässigt än area 08.

Graffare

2013-04-24 11:08
Dem filmerna som göres nu är i klass med ''Gothenburg 2007'' vilket enbart är piss luktande skit. (inte precis alla) Och man kan inte jämföra area 08(1&2) med kommande nya videos/filmer. Graffitin är ju även som modet, stilen ändras. Och det är ju inte precis så att det var lika enkelt och lägga ihop och fixa en ''film'' back in the days, stor skillnad ifrån hur enkelt det är idag.

- 10 minutes.
- Arena 08.1&2.
- Dirty Handz 1,2,3.
- Friendly Fire.
- Graffiti Grovt Skadeverk.
- Stockholm Live.
- Stockholm Subway Stories.
- Reasoable people.
- + Lite till.

- Första filmen jag såg, var a08. Och tycker själv att det är den bästa som gjorts.
All i do, is perfect.

2013-04-25 19:40
Ljusår bättre?

Ät en skål diarrhé och dö din jävel..vill inte ha ditt kladd på våra väggar
Promotor

2013-04-27 11:05
Graffiti är mode nu, ni är mode, alla är mode wannabes gå dö
http://radio.imperioh2.cl/
Graffare

2013-04-29 11:41
Rapparen09 skrev:
Graffiti är mode nu, ni är mode, alla är mode wannabes gå dö

Haha! Dra i bromsen, vänd om, och gå tillbaka.
Vad är ditt budskap med ditt inlägg?
Mode, vet du ens vad mode betyder? Mode är någonting som är Modernt, något som är inne just här och nu. Graffiti är mindre ''mode'' nu är vad det någonsin varit sedan det slog igenom.

Ta bort dig själv, en förortsrappare som utrycker ordet ''wannabe'' åt/till andra, pfft. Dränk dig.
All i do, is perfect.
Promotor

2013-05-26 04:14
VAd tuff du är streetwarrior, hård liv du haft svensson banan.

Graffare

2013-06-20 15:45
I stocholm är den död, Men linköping lever den i
S.U.M

2013-07-04 19:44
Egentligen inte mitt forum då jag aldrig riktigt sysslat med Graffiti även om jag har haft manga vänner som gjort det igenom åren , åkte précis förbi vårväderstorget I biskopsgården , ser då 5-6 kids som star under bron och målar porträtt på bob marley , tupac och några andra ikoner , inte graffiti direkt men ändå roligare än den grå betongen! skulle älska om det var graffiti överallt =) tror på det någon sa längre upp att försöka få in fler ungdomar I kulturen... pz

Graffare

2013-07-19 01:29
Fler och fler tröttnar på att graffbomba. Istället växer graffen som konstform. Större än nånsin i Sverige. Det poppar upp lagliga kvalitetsproddar över hela landet. Fler och fler städer har nu, eller planerar att uppföra, öppna väggar, utom sthlm så klart.
Dessvärre har den svenska graffen gått kvalitativ kräftgång sedan slutet på 90-talet och det gått trend i att slafsa upp pieces. Både kvalitens lägsta och högsta nivån har sjunkit kraftigt och de som följt den trenden har heller inte mycket att ge i konkurrensen med de som har kvalitet som ideal framför kvantitet.
Många gamla uvar från stilkrigets era på 80-talet har vaknat till liv, som Erse, Ance, Skize, Pike, Ruze m.fl. Graffare som är vana att fila rejält på sina proddar. Andra 80-tals-målare, som Gouge & Jeks, som aldrig släppt greppet håller oxå kvalitét som prioriterad.

För bombaren är definitivt glansdagarna förbi, men för den som har större konstnärliga ambitioner så har dörren precis börjat glänta.
Jo, jag är skitsur... Och förbannade på svensk slappegraffe som kommit att ta över som signum för min stora passion. Sluuuuta!
Admin

2013-07-19 11:25
Som många belyst i tråden är det nog framför allt i Stockholm som graffen har krympt enormt. Tror inte det har med nolltolerans eller liknande att göra, utan främst att det är färre som målar helt enkelt. Det verkar inte finnas lika många aktiva crews där ute som det gjorde för 10-12 år sen. Kvaliteten på dem är över lag också ganska låg. Finns förstås undantag men bland de som verkar mest aktiva längs vissa tåglinjer (som jag tycker är en bra indikator på hur graffen mår i stan) så ser det mesta tyvärr ut som skit. För få som utvecklas. Det i sin tur är ju inget lockar andra att börja.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Graffare

2013-07-23 00:28
Yepp, mycket av sthlms graff ser ut som dynga. Ett ideal som befästs genom att idealisera den naiva stil som utvecklats ur nolltolerans. Givetvis lockar det sämre för den artistiskt begåvade som vurmar för kvalité och konstnärliga visioner.
...och som vanligt rör sig sthlmsscenen med skygglappar gentemot graffitirörelsen som sker utanför länet. Dags för sthlm att vakna upp ur sitt högmod å uppfatta energin som exploderar på många andra håll och kanter av vårt land.
Jo, jag är skitsur... Och förbannade på svensk slappegraffe som kommit att ta över som signum för min stora passion. Sluuuuta!
Graffare

2013-07-23 09:58
rumpnisse P28

Good point! För 10-15 år sedan var det bara Stockholm som gällde i Sverige men å andra sidan fanns det ju så otroligt många målare i Stockholm jämför med resten av Sveriges storstäder.

Att ha målat en station i Stockholm, eller för den delen pendeln gav otroligt med respekt. I synnerhet när det gällde tuben! Det fanns inga butiker i Sverige som sålde burkar förutom Homeboy och sedermera även highlights.

Utanför Stockholm hette det att man målade "bondetåg" och UP som var det enda riktiga forumet för graffitin i Sverige var till 90% Stockholmsbaserat. Stockholm var lite magiskt för de unga med Kjell Hultman och Nolltoleransen och Area 08. Medialt framställdes "klotter" som ett samhällsproblem av gigantiska mått och det lockade många unga som sökte spänning.

Idag upplever jag Stockholmscenen som relativt ointressant och inget som lockar och inspirerar de unga som förr.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2013-07-28 23:48
Intressant tråd, tror minskandet beror på att dom som målar nu som många vart inne på inte inspirerar ny writers till att börja på samma sätt som vi blev inspirerade av äldre writers när vi började måla.
Det man ser en tydlig avsaknad av är utveckling, det behövs något nytt, nya stilar, ny inspirerande kvalitativa filmer med nya ideér, inte bara samma gamla grej om och om igen, alla som gillar det har redan börjat och hunnit sluta måla.
!!!
Promotor

2013-07-29 20:54
Folk måste äta, det går inte leva utav något olagligt.
Graffare

2013-08-05 04:26
Då förslår jag att man tittar utanför boxen! Som graffen ser ut nu, så är det ett spår som hakat upp sig. Stilarna loopar och samma upplägg på proddar består. En negativ utveckling där en allt minskande, men dock klubb för inbördes beundran, befinner sig i ett kreativt vakum och fortsätter att just inspirera och inspireras internt. Det blir till slut som inavel på en hundkennel, enskilda individers svagheter förstärks genom fortplantning med likasinnade. Det hade givetvis kunnat vara åt andra hållet, att stilutvecklingen förstärks genom brinnande ambition. Det enda sättet att nå utveckling är att vara lyhörd och att återerövra ambitionen. Stor del av svensk graff lider av samma syndrom som vårt samhälle i övrigt, invaggat i en cementerad trygghet och helt utan kollektiv vision. Några enstaka flammor blossar upp, men dör snart ut då den inte får fäste hos andra.

Upplever dock detta syndrom som mer utbrett i vår huvudstad. Ett zombifierat tillstånd. På många andra håll i vårt avlånga land har det definitivt börjat röra på sig.
Så kom igen nu sthlm, vakna upp ur komaläget och skapa lite jävlaranamma och ambitioner som sträcker sig utanför klubben för inbördes beundran. Det är ju fan ändå Stockholm som är vår huvudstad, så börja visa det då!

2013-08-06 20:07
för mig är det tvärtom (ska väl kanske påpeka att det växer som en konstform eftersom ni påvisar hela tiden om tåg/stationer att det håller på att dö ut, till en stor del har ni rätt med det) men vad jag ser varje dag så växer det som konstform för varje dag som går..

dessa antal målningar som inte ens hinner torka förrän nästa person står där och målar vid alla fames som finns i stockholmstrakten, tyvärr finns det ju ingen graffitvägg ännu i Stockholm city.
(blir ni medlemmar i graffitfrämjandet så får de tyngre motkraft mot de politiker/ för att få en öppen graffitivägg att gå igenom, när den dagen sker ) ;)

jag har nog inte varit på så många utställningar som de senaste åren på evigheter, och ett antal events på det.

Det poppar upp nya talanger, gamla rävar som tar upp det igen, ja, listan kan göras lång..

så verkligen inte utdöende, men menar ni målningar på tåg? det kommer aldrig bli som det var förut på färgglada 90 talet (inte så länge nolltoleransen lever kvar) samtidigt så får livet andra stigar att vandra på.

men sen beror det på vad man söker i graffiti och vad man egentligen ser på det som finns runt omkring sig.

meningarna är ju minst sagt delade, speciellt här på whoa.

2013-08-07 07:54
emmilou F31

Att det nästan bara målas fames och lagligt är ett tecken på att det håller på att dö ut. Blir nästan äcklad av dagens scen. Allt verkar handla om att gå med i graffiti-klubbar och slicka röv för att bli sponsrade av Highlights och klubben för inbördes beundran med Klottrarna.se och Incognito os.v.

I dagens läge behöver man inte anstränga sig mer än att köra lagligt för att synas. Allt läggs ju ändå ut på Instagram 5min efter man är klar och man får en massa berkäftelse.

Tur att det finns en del som håller det äkta, men i Sthlm är det ovanstående som gäller nästan uteslutande.

Och JA. Jag tycker laglig graffiti är förbannat ointressant och förutsägbart för det mesta. Graffiti ska enligt mig beröra, förvåna och Chocka. Det gör den inte på en spånplatta i Alby.
Ser hellre en Chromare i skogen än en trist wildstyle på en vägg med 1000-lager färg.

2013-08-07 09:46
Jag tror ungdomen busar på ett annat sätt nowdays, istället för att sno en spritpenna och kladda på ett elskåp så facerape:ar man någon och sitter och fnissar bakom skärmen. Alternativt så hittar man sina kickar i andra aktiviteter, sport, droger osv.

Idag kikade jag in på whoa för första gången på ett år och antalet gånger jag målat sista åren kan jag räkna på en hand.
Nu klottrar jag lite på de kommunala fordonen med en liten liten penna till och från jobbet om tillfället ges. Risktagandet känns inte lika sexigt längre, jag har nog blivit gammal..

Att det inte kom en helt ny generation hungriga målare är nog en naturlig utveckling. Fram till mitten på 90-talet var klimatet trevligt. Hiphop och graffiti var kompisar. Det fanns en annan slags gemenskap. Idag är klimatet hårdare. Våld och hot är ganska vanligt. Det lockar några men inte alla..
Äger dig som staten

2013-08-19 23:24
Kommer alltid nya!
kul att de körs
Graffare

2013-08-20 09:32
@pesten
Vad, eller vem, säger att chromare i skogen är mer äkta än brännare på laglig spot?

Det snackas om att man vill hitta äktheten. Man tittar på stilar från New Yorks 70- och 80-tal. Men hur många Chromare kan du hitta i tidstypiska filmer som "style wars" eller "beat street"?
I den gamla bibeln, Subway Art, finns det fem silver. I övrigt är det bara färgrika panels. Givetvis har Henry och Martha stått för urvalet och blir därför säkert missvisande. Oavsett har svenska scenen lutat betydligt mer åt att simplifiera sin bombing och överge den gamla tidens jakt på estetisk utvecklingen. För varje år som gick hade New york-graffen tagit ytterligare kliv i sitt kvalitativa avancemang.

För mig, å kanske någon mer, så är äkta graffiti en skitsur underklass som gör social revolt. Tvingar medelklassen, å uppåt, att se att det finns andra där ute. Visa att trots social status, så finns annat än destruktion. Hela gamla tidens hip hop är uppbyggd på samma starka krafter som under 60- och 70-talet bröt ner underklassen, med dominans i den afro- och latinamerikanska USA-befolkningen, till viljelösa och zombifierade knarkare som slog ihjäl varandra i konkurrensen på intern överlevnad. En brutal kraft av frustration som vände sig till en explosion av kreationer. Dans, musik och konst, denna samhällsklass visade en slagkraftig förmåga till minst lika stor kompetens som de "lyckade" samhällsmedborgarna. Man fick något att brinna och leva för!

Hur jävla äkta har då den svenska graffen utvecklats? Medelklasskids som snackar äkta då man utan finess slänger upp sina chromes, kanske mest för att visa att man inte vill vara del av vårt överbeskyddande samhället. Vi är långt borta från den "äkta tidens" ambition om att visa etablissemanget att "vi också är att räkna med", snarare "fuck you, kom inte å räkna inte med oss"!

Eller pekar man på 80-talet, den första tiden för svenska graffscenen och har det som definition på äkta? Tja, då är man fortfarande ute och cyklar. 80-talet var starkt präglats av stilutveckling mot maximalism, så avancerat som möjligt (efter den tidens vetskap) och med bländande can control. Det estetiska var fortfarande kärnan i svensk graff, och fick man upp den mycket, och på svåra platser, utan allt för stor kvalitetsförlust, då hade man snart en plats i den kungliga salen.

Det som händer idag är nog allt annat än äkta. Man har lämnat essensen för vad även graff handlar om. Utveckling, att förädla sin konst. Istället tar man snap shot på en viss del ur graffens historia. Man har valt ut den del som passar bäst till 2013-års förutsättningar och lägger in hänsyn till "minsta motståndets lag".
Och i slapphetens och den estetiska oambitionens tecken så sprider man ut att det fan minsann är äkta.

Kalla det vad fan ni vill, men äkthet är mer komplicerat än att bara ta snap shot ur graffens historia. "Äkta" har fler sanningar än bara chrome och dammiga originalcaps!

Ett snap shot är inget annat än billigt plagiat för att undkomma krav på egen estetisk ambition!

2013-09-18 14:09
onepro skrev:
Är det någon som kan komma med en bra förklaring/ar, om varför Graffitin börjar dö, mindre och mindre. Har förståelse över att det är mindre måleri på tåg, men övrigt, helt dött!

Någon som har en förklaring?

Finns ingen förklaring, scenen är inte död och den håller inte på att dö ut. Lirar du på heta ställen så är det i flesta fall sanerat dagen efter, det kallas för nolltolerans. Problemet är förövrigt inte att det liras för lite, problemet är att folk inte fattar att det liras fören dom har sett dokumentation på skiten. Bara för att det inte har släppts en ny graff-rulle på ett år så betyder det inte att scenen är död.

Also, Ifall scenen var död så skulle CSG ha varit out of business för länge sedan. SL behöver inte direkt CSG för att bevaka "tryggheten", den delen får G4S betalt för.

2013-11-20 11:11
Bane Bullshitt! Det är inte ens i närheten av lika aktivt målande nu som för bara 6-7,8 år sedan. Panels på tuben togs ur trafik lika snabbt då som idag och pendeln blåmålades på direkten men folk körde som tokar endå.

2000-2006 blev ju minst 5 tub-stationer målade under en helgkväll mot idag??? typ noll?!? Och ja! det var lika svårt,bevakat då som nu.

Är väl för dålig stake i dagens ungdommar. ( eller för mycket vett i skallen )

2013-11-26 18:38
eggerone skrev:
Bane Bullshitt! Det är inte ens i närheten av lika aktivt målande nu som för bara 6-7,8 år sedan. Panels på tuben togs ur trafik lika snabbt då som idag och pendeln blåmålades på direkten men folk körde som tokar endå.

2000-2006 blev ju minst 5 tub-stationer målade under en helgkväll mot idag??? typ noll?!? Och ja! det var lika svårt,bevakat då som nu.

Är väl för dålig stake i dagens ungdommar. ( eller för mycket vett i skallen )

Kanske, men enligt statistik så är antalet klotter-anmälningar som kommer in per år högre nu än någonsin i Sverige. Det behöver givetvis inte betyda att det liras mer, det kan även betyda att folket hatar oss mer än någonsin. Men man kan ju alltid hoppas!

2013-11-28 20:59
graffen dog för flera år sen,,