I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

rätt och fel

Vår Hiphop - Lyricism

2006-01-09 02:40

rätt och fel

tittar runt i världen
ser pengahungriga monster
hycklare som kör med sina konster
oroliga mamman, tittar genom fönstret
klagar på sitt barn, men vägrar se mönstret
önska det, och önska det här
lyckan är bara värt nått, om det blir affär
titta på oss, ni tittar ner
ni blir så jävla oroliga, för vi blir fler och fler
men vilka gör fel? ni skriker "mer och mer"
men när ni burar in oss, vad tror ni att ni ser?
jo kriminella, fel strukturerade
vi blir inlåsta, och lag-penetrerade
vad som är rätt och fel, bestäms av en bok
författad av ett par stycken,
i en regering om kallas klok
klart att ni går med på det, det är ju bara så
för vi lever i ett demokratiskt land
styrt av några få

komentera gärna

peace

to long we have been in the same system

2006-01-17 20:22
kooooom igen, vill höra folks rektion...

2006-01-17 20:23
*reaktion :P

2006-01-17 20:30
är det en observation eller har du en poäng/åsikt med texten?
"du är inte en stor hund, du är mer som Toto, du har inga pengar"

2006-01-17 22:01
tahoma P22:

alltså, det är lite både och. knepig fråga att svara på. poängen och åsikten ligger ju i själva förklaringen av observationen... har du missat budskapet eller ville du bara veta?

2006-01-17 22:09
du är väl antikapitalist elelr nåt, men vad har t.ex. mamman och barnet att göra med det hela? och blir inte kriminella inlåsta i alla världens länder oavsett politik?

2006-01-17 22:29
oroliga mamman, tittar genom fönstret
klagar på sitt barn, men vägrar se mönstret

är ju hela meningen, och med det menar jag att folk, i detta fallet mamman, klagar på barn och ungdommar för vad dom håller på med, tex vandalisering osv osv. men vad jag menar är att det finns ett mönster i det hela, att de blundar för den verkliga anledningen till varför "vi" håller på så. och jag tror att det har delvis med att göra detta pengakontrolerade samhälle de har viarit med att uppbygga. det har också att göra med att dom låser in oss, för de tror att det hjälper. och när folk ser oss, i mitt fall "klotrare", i fängelse celler, så är det självklart att folk ser ner på oss, och ser oss som kriminella. och det som har bestämt att vi ska sitta där, är en bok som ingen i sverige har varit med och författat, utom ett väldigt visst urval. och det är inte vad jag kallar demokrati.

2006-01-17 22:37
ok jag förstår väl lite bättre nu, men helt ärligt, om det vore val idag, tror du den svenska (myndiga) majoriteten hade röstat på "låt folk kladda var dom vill"?

klotter på offentliga platser/byggnader är väl förbjudet över hela världen=?

2006-01-18 16:11
nej nej, absolut inte. men det jag vill nå är att folk ska ha bättre förståelse för konsten, och tänker efter lite innan dom säger " jävla vandaler". för det gör ju de flesta just för det faktum att det är olagligt. men eftersom det är lagligt att tex stora, enligt min åsikt, fula reklamskyltar, anses det okej. för det är ju någon som tjänar på det, och då måste det ju accepteras? det tycker ju inte jag då...

2006-02-04 15:17
mer kritik?