I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Prep - Fängslad till stolen på hjul

Vår Hiphop - Lyricism

2007-01-30 02:29

Prep - Fängslad till stolen på hjul

Shit asså, tänkt att fängslas å berövas från så mycket...

Du låg där, alldeles ångestfylld, i sjukhussängen

Försökte desperat intala dig att allt ändå tar slut i längden

Du hade haft hela livet framför dig, hela världen att tyda

Bet ihop för att inte skrika, när benen vägrade lyda

Du ifrågasatte Gud, ödet, och alla övre makter

Hade du syndat å betett dig falskt, å därför bröt du nacken?

Du slöt dig från livet omkring, som du sätt som ditt ansvar...

...gentemot dig själv, å gav upp försök till vettiga samtal

Sen följde en tid, då du försökte ge lite kärlek till livet,

Å se lite glädje med livet, för man vet att de läker med tiden

Men det höll inte riktigt, för det började svida den dagen

Då dina polare lirade boll, och du satt där vid sidan av planen

Du blundade, å du tänkte på hur du tagit dagen för givet

Samlade alla tankar å minnen, å dina planer för livet

Och sen brände du allt, för att du kände dig halv

Eftersom du blivit så beroende av en hjälpande hand

Sen drömde du dig bort, tills känslan slog dig tillslut;

Att du, i all evighet, är fängslad till stolen på hjul

Prep, biatch.

2007-01-30 03:32
Det är nog något av det värsta som skulle kunna hända mig.

Jag var lite förvirrad genom hela texten, men när jag kom till sista raden (som för övrigt va jävligt bra),  gick det upp ett ljus för mig. :)

Bra skrivet. Men jag blir faktiskt lite deprimerad när jag läser.

bryr mig inte.

2007-01-30 14:15
hehe, jag har skrivt texten så med flit, att man inte fören på sista raden verkligen förstår vad som har hänt, även om man har en obehaglig känsla genom hela texten.

Att texten fick dig deprimerad tar jag som en komplimang ; ) nästan meningen med texten, iaf att man ska få sig en tankeställare ang. situationen...

tack för att du läste

piz
Prep, biatch.
Rappare

2007-01-30 17:30
Den här var riktigt välskriven faktiskt. Målande om känslorna att förlora förmågan att gå. Bästa stycket i texten:

"Men det höll inte riktigt, för det började svida den dagen

Du blundade, å du tänkte på hur du tagit dagen för givet

Samlade alla tankar å minnen, å dina planer för livet

Och sen brände du allt, för att du kände dig halv

Eftersom du blivit så beroende av en hjälpande hand"

Annars var den här ensamma raden särskilt målande

"Bet ihop för att inte skrika, när benen vägrade lyda"

Några tvivelaktiga saker jag la märke till däremot var:

"Sen drömde du dig bort, tills känslan slog dig tillslut;

Att du, i all evighet, är fängslad till stolen på hjul"

Varför drömde han sig bort, och vart? När man drömmer sig bort är väl vanligen i en positiv bemärkelse. Jag placerar iaf inte att "drömma sig bort" som någonting man gör när man just blivit förlamad.

"Du ifrågasatte Gud, ödet, och alla övre makter

Hade du syndat å betett dig falskt, å därför bröt du nacken"

Om man bryter nacken betyder det att man är förlamad från NACKEN och neråt, och det är väl ändå snäppet ifrån att bara förlora sina ben, som texten ämnades handla om?

2007-01-30 19:29
Omen22
Tack för att det gillades

Ang. Kritiken;

Har du missuppfattat meningen "Sen drömde du dig bort, tills känslan slog dig tillslut"? Det är i positiv bemärkelse han drömmer sig bort, självklart, och för mig står det lika självklart i den meningen. Du drömmer dig bort, tills känslan av obehag avbryter dig. Då är det väll ganska självklart att du drömmde dig till ett bättre ställe? 

Varför han drömmer sig bort, är väll också ganska självklart om man läst texten, då han inte är speciellt nöjd med sin situation. Vart han drömmer sig? Det får läsaren själv tolka, känner inte att jag behöver måla upp det, logiskt nog till tiden före olyckan, eller till Gud kanske?

Och jag menar tvärt emot dig - då man blivit förlamad drömmer man antaglien sig bort i princip hela tiden, å tänker på tider när man kunde gå, och vad säger att det är "när man just blivit förlamad"? "Sen följde en tid, då du försökte ge lite kärlek till livet" låter inte precis som direkt efter olyckan va?

Bryter man nacken är det inte alls ett kvitto på att man är förlamad från nacken och nedåt, man kan mycket väl få en begränsad förlamning, ja, t.o.m. klara sig helskinnad. Men jag förstår din tanke, då det ev. förefaller sig mest logiskt, men de behöver inte nödvändigtvis vara så.

tack igen, peace

Prep, biatch.
Rappare

2007-01-30 19:42

Preponderence

Det jag menar är väl att när man inte kan gå och tänker på när man kunde gå så är det ju negativt redan från början, eftersom man inte hade tänkt på sin rörelseförmåga i den bemärkelsen förräns man förlorat den. Då vore det ju konstigt, eller konstigare ju längre tid det förflutit om man tas ur drömmarna av just anledningen som orsakade att man drömde sig bort från början.

När jag frågade vad han drömde var det för att jag inte tyckte jag fick svar på varför, och om det kunde ligga någon tanke bakom det som inte lyste igenom nånstans i texten, eller som jag helt enkelt missat.

Aa, det har du säkert rätt i angående brutna nackar. Bara jag som alltid haft för mig att; bruten nacke = död, eller förlamning från nacke och neråt. :P

2007-01-30 21:16
Preponderance.... Vad ska man skriva?
Tycker du förmedlar denna text jävligt stabilt & sanningen är den att iaf jag fick mig en liten funderare på hur kort allt kan bli.
Tyckte det var bra rimmat och att fokusen inte var direkt pekande på just rimmen utan fick med ett bra innehåll.
Fanns många "ljuspunkter" i denna text!

Bra gjort
Är jag inte här har jag väl förmodligen inte kommit än!
Lyricist

2007-01-30 21:23
Detta gillas! Schysst upplägg av storyn! Jag tycker inte det med att han drömmer sig bort i sista raden känns fel. Klart man som du själv sa drömmer sig bort och tänker på gamla tider eller?

Fortsätt såhär!

2007-01-30 23:00
Du fick mig verkligen att känna den där obehagliga känslan genom hela texten för att sedan förstå allt i slutet.
Fick mig att tänka till, bra som fan.

/Ranch
tankefoda.wordpress.com
365citat.wordpress.com

2007-01-30 23:48
Omen22
;)

Dj_Spike
tack säger jag

Ghost & ranch
det värmer att höra, kul att jag fick er att fundera, tackar boyz

Zteve-O
Jag tackar å bugar + härligt att se en kille med alla hästar i stallet ;)

Prep, biatch.

2007-01-30 23:55

Fin text,
omen 22, jag tycker också det är ganska självklart med drömmer sig bort raden.
man uppfattar iofs allting på olika sätt, men men! :D

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-31 00:49
tackar Tsun :p
Prep, biatch.

2007-01-31 01:10
Säg till när nytt kommer, you know my nick!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-31 01:14
I will, my precious :p
Prep, biatch.

2007-01-31 01:43
det mesta har väl redans sagt egenltligen..schysst upplägg..välsrkiven så att säga..bra man coolt..ja ska sova nu men raderna jag fastnade mest för var:

Men det höll inte riktigt, för det började svida den dagen

- kan relatera som fan till den här..dessutom är den ju både rent konkret och välidt målande för känslor etc..nice

det ser bra ut över lag..nån liten fallgropp såg jag men bra intryck..peace

http://www.myspace.com/noodlestyle

2007-01-31 03:43

kul att det gillades, tack å bugar

piz

Prep, biatch.

2007-01-31 17:19
Prep, biatch.

2007-02-01 21:50
Kul att det gillas, tackar!

piz
Prep, biatch.

2007-02-01 22:40
det mesta har blivit sagt . bra skrivet, härligt upplagd, hyfsat bra flow . kunde varit fett med mer än 2 rimmande ord varje gång dock. men du verkar ha potential.. fortsätt såhär :D

2007-02-01 23:01
tackar å bugar

Jo, jag brukar skriva med fler rim, men ville hålla mig till samma texten igenom här, den är ju såpass kort

piz
Prep, biatch.

2007-02-02 11:39
uppz
Prep, biatch.

2007-02-04 22:01

oupzz I did it again

Prep, biatch.

2007-02-06 01:25
Absolut välskrivet!!

Det kommer verkligen från hjärtat och ämnet är slagkraftigt... Det går inte att missa en läsare med det här...

Jadu, jag vet inte vad jag ska säga mer.. Jag tror att du kunde haft texten lite längre och mer slagkraftig på sina håll... Men det är bara en hypotes..

Jag diggar helt klart... Har dock lite svårt att ta in såpass seriösa teman just nu.. tyvärr..
Jag är ill, men du är iller... alltså djuret iller

2007-02-06 01:33
tackar, uppskattar som fan. mjo, kanske ska skriva lite längre, men vill inte få det att gå över och nästan bli ointressant pga. längden.

piz
Prep, biatch.