App & Messias - Tänd ett ljus Tänd ett ljus, och låt det slocknaLåt aldrig någon få hoppasDet är mörkt nuBlir aldrig ljusare igenJag ser snöslasket ligga grått på takenGrannen tvärsöver gatan är också vakenJag känner honom inte väl alls men vi hälsarIbland klagar vi på vädret eller hälsanHan har en julstjärna tänd i fönstretEn enda ensam ljuspunkt i decembermörkretmen inga visa män söker honomIstället kommer han hittas död imorgonFörgångna julars ande håller oss båda vaknamen han har fått nog nu och ordnat snaranJag ser siluetten när han kliver upp på pallenoch hur repet sträcks, mobilen lugnt i handenÄr det verkligen mitt ansvar att ingripa?Det är ju ändå hans eget val, skulle ni ringa?Och i väntan på ett tecken uppifrån ovaninser jag inte att jag testas av nutidens vålnadTänd ett ljus, och låt det slocknaLåt aldrig någon få hoppasDet är mörkt nuBlir aldrig ljusare igenEn lyktstolpes sken reflekteras i snönmitt på ljusa dan fastän det redan är mörktöverallt, tar över allt som existerade förrväxer mer varje gång man bränner ner vad man drömtför vem kan leva en lögn under vardagsbestyrbakom lager av yta, en försvarsattitydfinns inget kvar från att fly sen hatet släckte tronmen varthän klämmer skon när dagens prestationnär jagets depression där slag från hjärtat nogär bara en enda stor kärnvapenexplosionjuletid för mig är inte lyckliga barnaminnenjuletid för mig är flickor med svavelstickoroch det lilla tag de brinner blir bara mindretills den sista falnat ut i glöd, kvar är vinternmed känslan av bilen som du aldrig hann seav ett cancerbesked, när allt faller nerkänslan av tusen meter utan fallskärmatt frysa ihjäl mot fasaden av ett varmt hemdet är känslan när jag inte vet om jag leverreflektionen som jag ser gör att jag vill krossa spegelnoch låta skärverna söka handleder, dras över halsvenerjag kan inte döva samvetet men jag kan söva mitt nervcentrajag är dödsdömd, jag har det inne i blodcirkulationensom giftinjektioner, en sinnesstämningmörkare än skuggan över den liggande stolenän kläderna på släkt och vänner när dom sänkte kistan i jordenmamma sa att jag skulle bli en stjääärnajag antar att hon trots allt hade rätt i sakenhoppas att hon uppskatta det vulgääärai humorn när dom hitta mig där hängd i taketbrevid adventsljusstaken som jag välte utfölj refrängen du med nu och...Tänd ett ljus, och låt det slocknaLåt aldrig någon få hoppasDet är mörkt nuBlir aldrig ljusare igen
En lyktstolpes sken reflekteras i snönmitt på ljusa dan fastän det redan är mörkt
mamma sa att jag skulle bli en stjääärnajag antar att hon trots allt hade rätt i sakenhoppas att hon uppskatta det vulgääärai humorn när dom hitta mig där hängd i taket
men varthän klämmer skon när dagens prestationnär jagets depression där slag från hjärtat nogär bara en enda stor kärnvapenexplosion
att frysa ihjäl mot fasaden av ett varmt hem