I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Trots alla tusen problem

Vår Hiphop - Lyricism

Groupie

2012-01-15 02:35

Trots alla tusen problem

Första gången jag postar något här, men kände att det kanske var dags
Skriver inte mycket, bara till och från när jag har något att ventilera

Hoppas på lite respons :)

Försöker skriva en låt, men det blir mer som ett brev
Tack, och förlåt för att det blev som det blev
det är inget mer med det, men jag tror att du vet
att jag älskar dig... trots att tusen problem
du är mer än du tror, du är det vackraste jag vet
och det tär på min själ att vi inte snackar något mer

Du ber mig att dra, men jag ber dig att stanna kvar
vet inte varför... för det är knappast samma sak
men jag kan inte glömma de dar...
då du var mitt andra jag
allt jag haft, och allt jag har..

det var längesen vi träffades, och snackade överhuvudtaget
Men jag älskar dig, och allt jag har var det du som gav mig
"jag vill ha dig i mitt liv", faktum är att det var du som sa det
att du är min bästa vän... men helt plötsligt slutade va det
jag förstår vad du menar, så jag försöker inte längre
men tro aldrig att jag tänker förneka vad jag känner

jag är inte kär dig, och jag känner dig inte heller
men önskar att tiden vi haft...
kunde lämnas vid bästa vänner, för..
jag är trött på att se minnen i nästan allt
för att tiden med dig är den bästa jag haft

men jag ska aldrig ångra något som en gång fått mig att le
därför sätter jag mig ner, utan hopp om nåt mer
och lämnar mina känslor för dig...
tillsammans med våra tusen problem

Mycket babbel, röda tråden tappade jag bort någonstans på vägen så om någon hittar den så får ni gärna höra av er. Hittelön utlovas :)

(Inlägget ändrat av Amoure 2012-01-15 02:35:33)

Lyricist

2012-01-15 23:59
Det här är ju bra. Det är väldigt diktigt. Det är inget "jag är kär i dig och utan dig vill jag dö". Det är rakt och ärligt och känns inte direkt som att du skrev en rad och sen försökte komma på ett rim bara. Du ska vara nöjd med det här och absolut inte behöva skriva de sista raderna som inte hör till.

Jag blir arg på dig för att dom finns där :)

Försöker skriva en låt, men det blir mer som ett brev
Tack, och förlåt för att det blev som det blev

- Älskar den här typen av rim. Flerordsvokalrim är vad allting handlar om

2012-01-16 01:32
Ja det här är ju bra liksom, inget speciellt direkt dock. Jag saknar metaforer och liknelser och dylikt för att texten ska kunna utmärka sig. Nu blir det nästan lite för simpelt i mitt tycke. Tycker dock att sista stycket är grymt och snyggt poetiskt. I övrigt är det nice rimmat som ovanstående talare även sa.

Keep it up!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-01-16 01:54
Du har mycket potential onekligen, innehållet och formuleringarna är bra, men jobba på att fila lite på rimmen då ungefär 50-75 procent är riktigt bra, försök få det till 100.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2012-01-16 02:05
Gillar det. Rakt, enkelt och känslan är där hela tiden.

"men jag ska aldrig ångra något som en gång fått mig att le
därför sätter jag mig ner, utan hopp om nåt mer
och lämnar mina känslor för dig...
tillsammans med våra tusen problem"

Fastnade jag för.

big up!

Groupie

2012-01-16 07:06
fan vad glad jag blir!! :) tack så hemskt mycket. uppskattar den konstruktiva kritiken väldigt mycket. ang metaforer osv så förstår jag precis vad du menar. De dyker upp i forumet inom en snar framtid (skrevs i natt), så håll ögonen öppna!

Dags att möta dagen som fick en grymt bra start! tack så mycket!

2012-01-23 19:55
Tredje och femte stycket är jävligt bra. Jag tycker att du borde lägga ihop dessa som sista vers och utveckla första versen för att innehålla lite bakgrundshistoria.

Metaforer och tekniskt fulländad text i all ära, men det får inte ske på bekostnad av känslan.

2012-01-25 13:16
Bra jobbat! Ser fram emot att se fler grejer av dig, du har ju känsla! ;) kör hårt...
Rappare

2012-01-26 17:09
Riktigt grymt faktiskt, gillade den ända ifrån början till slutet och fick skönt flow på det.

Groupie

2012-01-26 17:15
riktigt roligt att ni gillar! Tack så mycket! Blir taggad att skriva mer, postar nog något mer i helgen.

Peace

2012-01-26 18:36
För att vara "nybörjare" är detta riktigt bra, men ett tydligare sammanhang hade behövts och vissa av formuleringarna är slarviga, gränsande till nonsens tex
men jag tror att du vet
att jag älskar dig... trots att tusen problem
du är mer än du tror

Skriv mer. Vi ser att du har talang - gör något av den. Testa skriva om andra ämnen, och på andra sätt. Testa att skriva längre verser istället för korta diktaktiga stycken, det skulle kunna göra det lättare för dig att hålla tråden.

2012-01-28 14:40
Intressant, du vet ju uppenbarligen hur man rimmar och det finns glimtar av riktigt bra rader. Det jag tänkte på var att du upprepar lite väl ofta samma sak i samtliga stycken. Sen är det en del luddiga formuleringar som NuMessiah skrev. Men det finns en bra grund, det är bara att skriva på och kolla igenom responsen. För du verkar ju få en del respons.

Ett tips från mig är att kanske använda dig av ett konkret exempel någonstans i texten, beskriva något som hände som är personligt och inte så klyschigt, på så sätt blir texten mer levande och fångar läsaren bättre. Även annorlunda metaforer kan vara bra att ta till då och då. Då menar jag inte "du var stjärnan på min himmel" eller så, utan något eget.

Det kan vara svårt att få det där rätt, läste en text för ett tag sedan där en liten snubbe kallade sin flickvän för sin.. schampooflaska? Något sådant var det, förstår inte hur han fick ihop det. Det kan också vara bra att läsa texter av mer erfarna lyricister och reflektera över uppbyggnaden, innehållet osv. Det säger jag inte bara för att få kommentarer på mina egna texter. Bara delvis. ;)

Rappare

2012-01-28 17:32
Vidrigt bra, faktiskt... lite krassliga rim, men ändå klingade varje ord så fint på tungan.
Det jag fann som läskigast var att jag lyssnade på någon random låt samtidigt, och lyckades rappa din text med bättre flow än jag själv kan skriva. :( Måste anlita spökskrivare.
Wurrup?
Groupie

2012-01-28 20:49
Vad härligt att få konstruktiv kritik, och jag tar åt mig av det! Förstår precis vad ni menar när ni säger det! Riktigt kul att få så mycket respons, det tackar jag för!

Hah Underhållning, känner igen det där! Lite skumt egentligen
Producent

2012-02-27 09:36
detta var bra! fortsätt och skriv så kommer det gå grymt för dig! bless!
|New Beats|
http://soundcloud.com/jesperkrassman