|
|
|
|
|
Nya i forumet kolla här först!
För att inte forumet ska tjockna till med inlägg som redan har behandlats så kolla i FAQ:en först. Där finns det länkar till många sidor som kanske redan besitter svaret på din fråga. Om du inte hittar svaret där Sök i forumet . Oftast så har din fråga redan blivit behandlad flera gånger om och om igen. Det diskuteras mycket om vilka program som finns och vilka som e bäst osv. osv. Här nedan är en lista på de vanligast förekommande programmen inom detta forum. Oftast använda program: Protools Free Cubase Logic Reason Wavelab Acid Fruity Loops Cooledit Adobe Audition Digital performer Det finns säkert fler program men dessa är vanligast förekommande. Olika bra länkar som har med ljudteknik att göra kan droppas i denna tråd. //Thomas
Skiter i om man e äkta eller inte.
|
|
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
Vad är fasfel? Högtalare fungerar genom att dom genererar en positiv rörelse (genom att högtalaren rör sig utåt) och en negativ rörelse (genom att högtalaren rör sig inåt). Om man tittar på en ljudvåg så genererar den en positiv rörelse genom att vågen går uppåt och sedan en negativ rörelse genom att vågen går nedåt (sett med grundlinjen i mitten). Ljud fungerar så att om du spelar upp två likadana ljud så får du en volymhöjning på 6 db (tror det är det, kanske 9 db minns inte riktigt). Spelar du däremot upp två likdana ljud men den ena ljudkurvan är inverterad (alltså att man vänder på kurvan) så hör du ingenting. För att din dator skickar kommandot att den ska spela upp ett exakt likadant positivt ljud och negativt ljud. Högtalaren vill röra sig utåt men den vill oxå röra sig inåt med exakt samma rörelse vilket resulterar i att högtalaren står still och det blir tyst . Det är grunden för fasfel. Hur det sedan uppstår och hur man undviker det. Det uppstår genom att man spelar in något i stereo. Tänk dig själv att du har två mikrofoner emot samma ljudkälla (ett trumsett exempelvis). Ljud som skapas långt åt en sidan som till exempel hihat (eftersom den står där den står) når en micken snabbare än den andra micken. Samma ljud träffar de två mickarna men med olika tid. Detta gör så att vissa signaler kommer att hamna som positiva ljudsignaler och andra kommer att hamna som negativa ljudsignaler men det är samma ljud. Då får du det som kallar för fasfel . Men fasfel hörs om du spelar upp något i Mono för då bakar du ihop de två stereosignalerna till en enda signal och "fasutsläckningar" uppstår. I vissa fall så kan hela spår försvinna (om du exempelvis spelar in piano i stereo så kan det helt försvinna i mono). Att undvika fasfel är svårt. Det går bara inte för det uppstår varje gång du använder två mikrofoner mot samma ljudkälla samtidigt. Fas betyder just "tid" och våra öron använder sig av det varje dag för att exempelvis riktningsbestämma ljud. Men en sak som man kan tänka på är att ju längre isär du har mikrofonerna (när du spelar in något stereo) destå längre ner i frekvens kommer fasfelet att uppstå (och dess multiplar) för att tidsskillnaden mellan mikrofonerna kommer öka. Annars kan man oxå bara försöka ändra lite i frekvens på det ena spåret så att frekvenserna inte är detsamma för då undviker man utsläckningarna. 3:1 regeln kan vara bra att komma ihåg. Om två mikrofoner plockar upp samma ljudkälla, bör avståndet mellan mikrofonerna vara 3 ggr avståndet från den mikrofonen som är närmst ljudkällan till ljudkällan. Alltså, om en sångare står en meter från en mic och sjunger, bör avståndet till nästa mic vara minst 3 meter för att få minimalt fasfel. ------------------------------------ Hoppas detta blev förståligt. Fråga om du vill att jag ska förklara något mer utförligt. //Thomas
|
|
|
Vad är Pitch och Timestrech? o vad e skillnaden? Pitcha: Att andra hastigheten på något men oxå ändra tonläget. Som att snurra en LP snabbare på tallriken. Så man kan få den coola smurfeffekten på saker och ting ;) Timestrech: Att öka eller sakta ner på något men UTAN att ändra tonhöjden. Varning för detta, att om man ändrar snabbar upp eller saktar ner saker för mycket så kan saker och ting börja låta konstigt. Saker kan krocka och bara helt enkelt låta kefft.
|
|
|
Jag får en fördröjning när jag pratar igenom min mic, varför? det kallas för " latency " och är en fördröjning som genereras av datorn för att den inte orkar med. För att bli kvitt det så finns det olika sätt. Man kan: Optimera datorn så att den går snabbare. Köpa mer minne så att den har mer minne att buffra saker och ting med Eller köpa ett nytt ljudkort. Så att datorn inte behöver tänka så mycket och ljudkortet tar en del av tänkandet. Ofta så gör folk allt det där för att man ska få ner latencyn så mycket som möjligt. Du kan kolla in den här artikeln om hur man optimerar din pc: PcTrim
|
|
|
Vad e skillnaden emellan Logic och Cubase? Varför folk tidigare använt logic i de stora professionella samanhangen är på grund av programens möjlighet att synca emot annan utrustning. Som master är det ingen skillnad på dom men som slav så är det skillnad på programen. Logic syncar bra emot all sorts utrustning. Den slavar också väldigt bra och altererar hastighet för att då hinna med Mastern. Däremot nackdelarna med cubase. Som Master så fungerar den också väldigt bra. Den e stabil. Men som slav emot annan utrustning, exempelvis om man skulle slava Cubase emot en rullbandare så uppstår ett problem. Cubase Midi altereras i hastighet emot rullbandaren om den skulle svaja. MEN audio som är inspelat i cubase altereras inte. Utan den går emot cubase/datorns egna internklocka hela tiden. Så när rullbandaren börjar svaja (alltså sacka nån millisekund) så ändrar cubase midit så det låter snyggt men audiot går då otajt. Skillnad i eq:s och effekter är så minimalt att det går typ inte att höra. Själv så använder jag aldrig Steinbergs egna grejer utan har plugins med reverb osv. osv.
|
|
|
Jag har setup med mixerbord och Lp-spelare. Hur kopplar jag? Som ovan men att Lp:n får en kanal: Mic------>Mixern turntable---->Mixer Dator ut------>Mixer Aux på mixern------>Ljudkortets input Main out på mixern------>Förstärkare och sen högtalare.
|
|
|
Räkna ut BPM: Y=tiden för en bar X=bpm Y/4=Z 60/Z=X Och Även! En lathund för bpm! Skapad av mig :)
http://www.sthlmmd.se
|
|
|
Vilken mikrofon är bäst? Det finns många olika sorters mikrofoner och att säga vilken som är bäst går inte för att man kan vara ute efter att det ska låta på olika sätt. "Bäst ljud" finns inte. Det finns dock saker man bör känna till innan man köper en mikrofon. 1. Återgivning. Du vill köpa en mikrofon som låter så likt det riktiga ljudet som möjligt. Mikrofonen ska spela in ljudet som det låter, inte förvränga det. Tips på sådana mikrofoner är. AKG 480, EARTHWORKS QTC1, Sennheiser MKH 20. 2. Annars så vill du spela in ljudet och förvränga, färga på ett sådant sätt som du tycker låter trevligt och behagligt. Alla mikrofoner gör det mer eller mindre. Dom allra flesta mer. Olika karaktäristiker för mikrononer är: Njure(kardioid) och Kula(rundtagande). Det finns fler men jag tycker dom är ointressanta, behöver ni andvända någon av dom så vet ni troligen redan hur dom funkar. -Njuren är vanligast (iaf bland dom som kommer läsa detta). Den fungerar så att när du pratar framför mikrofonen så tar den in ljud, men inte bakifrån. Den kodar partikelhastighet och ljudtryck vilket gör att det blir en stor bashöjning om ljudkällan är nära mikrofonen och tvärt om. Denna typ kan vara väldigt svår att jobba med pga det jag nyss skrev eller en stor fördel. Står du nära en mikrofon med njure och sjunger så kommer det låta basigt och dina P och T-ljud kan puffa väldigt tom förstöra mikrofonen. Detta brukar lösas med ett puffskydd men puffskyddet tar hörbart bort en hel del diskant. Exempel på sådana mikrofoner är Neumann TLM 103, Studio Projects C1... -Kulan kodar ljudtryck och tar in ljudet från alla håll. Det blir ingen bashöjning eller liknande. Står du långt från mikrofonen så låter det lika som om du står nära bortsätt från rummets akustik. Denna typ ställer högre krav på akustiken i rummet du spelar in men det är en bättre lösning om du är ute efter återgivning. Jag tror ej rap någonsin spelats in med en kula. Har du bra akustik och vill spela in tex piano, gitarr med ett så verkligt ljud som möjligt så är en linjär mikrofon med kula det ultimata, och enklast. Gärna 2 mikrofoner så du spelar in stereo med AB teknik. Exempel på sådana är AKG 114, EARTHWORKS QTC1... Många mikrofoner har ställbar karaktäristik tex: AKG 114, Studio Projects T3, RØDE NT-2000, Neumann TLM 170r, ADK A51st.. Vilket gör dom mer andvändarvänliga. Det kan vara till stor nytta. Fundera över om du vill köpa en mikrofon som andvänder sig av rör eller ej. Rörmikrofoner färgar ljudet mer och många beskriver det som "varmare". Det blir helt enkelt mer förvrängning, distortion men det kan låta väldigt trevligt. Rörmikrofoner är ofta dyrare och har generellt mer status i studiosamanhang. Dynamisk eller kondensatormikrofon? -Köp en kondensatormikrofon om du ska spela in sång, rap hemma. Dom kräver att mikrofonförstärkaren(mixern) kan förse mikrofonen med ström(phantommatning). Stormembransmikrofon eller en med små membran? Stormembransmikrofoner är vanligare och brusar mindre generellt mot småmembranare. Ett stort membran är stort :) och därför blir det svårare för ljudet att röra membranet. Ett pyttelitet membran som sitter i tex "earthworks qtc1" är så litet så att det hela tiden ligger och vobblar i takt med luften detta gör att den brusar mer. Jag förklarade nyss hur membranen direkt påverkar bruset men vanligaste bruset i mikrofoner är elektroniken i själva kapseln eller så är det mikrofonförstärkaren eller typ kabeln som är den stora boven. Småmembransmikrofoner anses av många vara extremt puristiskt men det det ger en mycket bättre klang i ett bra akustiskt rum där reflexerna i väggarna stutsar in i membranet med en bättre återgivning än ett stort membran som saknar lite diskant från sidorna. Detta gäller om mikrofonen är rundtagande. Så när folk hela tiden skriver i forumet och vill veta vilken mikrofon som är bäst för 1-2-3 tusenlappar så går det egentligen inte att svara på. Alla låter olika. Det beror på hur du vill att det ska låta och hur ljudkällan (rösten) låter och passar ihop med mikrofonen. En billig mikrofon tex ADK A51 låter helt klart mycket bättre än vad dom kostar och är därför ett bra köp för någon som vill spela in rap, sång hemma. Något som ej får glömmas är att mikrofonförstärkaren (preampen) oxå påverkar ljudet väldigt mycket men det pallar jag ej skriva om nu, det får någon annan ta.. Om någon har ytterligare frågor rörande det jag skrivit så är ni välkomna att skicka ett privat mess till mig.
|
|
|
AKG 414 menade jag såklart inte AKG 114 :) Och nu när jag läste allt såg jag att det blev lite konstigt och en del kanske orelevata grejer skrevs
|
|
|
|
|
|
Blåbär. Du får säga på vilken ort du undrar. Men din lokala musikaffär kan nog vaska fram alla dessa.
|
|
|
Nej musikinstrumentsaffär.
|
|
|
Jam har en butik på Första Långgatan tror jag. Fråga där.
|
|
|
Räkna ut BPM: Y=tiden för en bar X=bpm Y/4=Z 60/Z=X mattesnillet? vi ersätter Z i 60/Z med Y/4, och får 60Y/4, alltså 20Y=X alltså tiden för en bar gånger 20 är BPM ifall du har räknat rätt... vad är bar är har jag ingen aning om eftersom jag bara råkade snubbla in här...
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
|
|
|
yeah här trackar man på andras matteskills så skriver man helt fel själv.. yeah... 60/(Y/4)= 240/Y
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
|
|
|
Någon som kan tipsa om bra program som funkar på Mac OS 10.3?
|
Producent
2005-10-11 14:57
|
Cool Edit heter numera Adobe Audition :)
Since 1984 http://www.therealgizlee.com
|
|
|
shakes: va i hela helvetet snackar du om?
http://www.sthlmmd.se
|
|
|
Kan nån förklara för mej hur man samplar?
www.facebook.com/budjionline www.budji.se budji@budji.se
|
|
|
Budji P15 enkelt förklarat klipper du ut en bit ur en annan ljudfil som du sedan använder i ditt eget musikstycke. tex en liten pianoslinga som du sedan lägger trummor på
http://www.myspace.com/charlychanter
|
|
|
sanna_banana F19 - Bra och bra, men www.musikborsen.se .. finns ju.. :)
|
|
|
d här e säkert en dum fråga men alla verkar kunna nått som ja har missat på nått sätt . hur sätter man trummor på sina samlplingar ? :S:S vilket programm etc . :S på fruity låter d aldrig rätt, hel ruttet programm .
ye ye ye
|
|
|
www.myspace.com/republik16 jaynez mannen
|
|
|
Latino Du antingen; 1. Spelar in trummor. 2. Samplar trummor. Sedan skapar du ett (stereo) eller ett/två (mono) audiotrack där du importerar det aktuella trumljudet. När du skapat flera spår med flera ljud så är det en smal sak att arrangera trumljuden i takter. //Peace
|
|
|
Kan man få ut accapellan ur en låt med massa annat ljud i?
|
|
|
???
|
|
|
Vad är VST för något? Märkt att alla tjattrar om massa vst grejjer o så råkade ja ladda ner ett par st .. så kan nån berätta lite kortfattat vad det är och hur jag "installerar" det...?
|
|
|
okontrollerbar Garageband, Fruityloops etc, kolla dem...
|
|
|
Cubase Logic Wavelab Fruity Loops Alla dessa länkar är dags att uppdatera.
Stora variga K.
|
|
|
Softic P15
Du ska inte välja save session as, markera alla dina tracks som du spelat in på + beatet = ctrl+a. Efter det så letar du efter en liten knapp ovanför tracksen som heter mixdown selected waves lr. Create mixdown. Där efter kan du finputsa och bearbeta samt spara allt som en enda liten mp3a. Mysko1 P0
Prova att använda fruity slicer som sampler istället. När du sedan laddat upp din sampling, ställ in så många bpm i din slicer som du har inställt i Tempo-mätaren och välj antingen Beat lr No Slicing. Det brukar bli rätt så.
Jävla förbandade förband
|
|
|
Softic: Hahaha, vadå "save session ass"? Är din dator kaxig mot dig eller är du helt enkelt dålig på svenska?
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
|
|
|
engelska*
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
|
|
|
"Jag har bara en view på YouTube men är kändis ändå, för jag köttar folk så hårt att ingen kan nå min helikopter nivå!" - Hansen
Hail to the King, baby!
|
|
|
"save session as" tycker jag de står
Producerat material till minst högsta nivå Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt
|
|
|
Finns det nån guide så man kan komma igång med mpc? Det verkar lide krångligt med samples och allt annat.
|
|
|
Vllket program är egentligen bäst för nybörjare?
Tack på förhand ;)
|
|
|
Vad behöver jag för utrustning om jag ska börja göra beats i samplingsform och var kan man köpa det?
|