I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

rocka reason och mpc.

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2006-08-23 23:59

rocka reason och mpc.

läste på mpc-forums.com att man kunde använda reason som ljudmodul till sin mpc på nåt sätt..kollade på nån video jag hittade där men jag fick inte till det ändå.. nån som har gjort det och kan tala om för mig hur man gör ..? jag har en 2000xl btw.

thanx.

"Ignorence is Blessed"

2006-08-24 10:59
Läs manualen.

2006-08-24 11:23
pUs: det står väll inte i manualen? får väll läsa lite mer nogrant, men jag har inte heller fått det att funka...
|Addsoul - www.myspace.com/addsoul|

2006-08-24 11:36
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-24 12:26
jaghar kollat det forumet men hittar inget ändå..
ingen som bara kan gå igenom lite snabbt hur man ska koppla? skulle uppskattas som fan.
"Ignorence is Blessed"

2006-08-24 12:46
ska jag koppla klaviaturet till ljudkortet elle via mpc´n?
"Ignorence is Blessed"

2006-08-24 13:56
nu har jag halvt fått till det iaf.
men nu är problemet när jag har spelat in midi informationen på mpc´n så ligger ju ljuden i reason.. hur ska jag lösa det sen när jag vill mixa ihop allt i tex cubase?
väldigt många frågor nu =)
"Ignorence is Blessed"

2006-08-24 15:12
frågan e om man ska ha mpc som slave till reason eller tvärt om...

alltså antingen sequensa alla ljuden från reason på mpcn... om det nu går... så att du bara använder reasons samplers och ljud... men mpc som master...

eller så får du typ spela in trummorna å vad du ska på mpcn.. å sen trigga mpcn från reason när du trycker play och sequensa reasons egna ljud där... men tycker det verkar skumt... det första borde va rätt...

2006-08-24 15:13
eller så låter du cubase typ vara master över mpcn... å spelar in kanal för kanal till cubase.. så kan du mixa ditt beat där å lägga effekter osv...

sen kan du ju då dessutom lägga på vst-instrument i cubase.. och även köra reason med rewire från cubase... så ha rjag tänkt å koppla mitt shit så fort jag får ordning på allt... ;)

2006-08-24 15:32
men när jag sätter igång rewire så fungerar inte midi in på reason för mig.. för då kör jag ju allt genom cubase..
testade även att köra mina vsti´s som jag har i cubase men cubase verkade inte dela upp kanalerna elle vad jag ska säga som man kan göra i reason på midi in device grejjen däruppe...

"eller så får du typ spela in trummorna å vad du ska på mpcn.. å sen trigga mpcn från reason när du trycker play och sequensa reasons egna ljud där... "

det är så jag gör nu .. finsn det nåt annat sät..? nån?

skulle vara bra om man bara kunde sequensa in ljuden i mpc´n som sagt, men går det`?
"Ignorence is Blessed"

2006-08-24 17:46
MrW P21

i mitt fall är mpcn min enda seq när jag jobbar med beats, vilket betyder att jag programmerar allt midi på mpcn (mpcns interna sampler, min juno-d-synt och reasons moduler).

jag låter protools basa över reason (rewire) och genom att skapa bussar i protools låter jag reasons ljud strömma igenom protools och ev pluggar. (häftigt att kunna använda lite andra fx än enbart reasons egna.)

när jag vill mixa ner så spelar jag helt enkelt in förljande:
en stereofil från mpcn, en stereofil från junon och alla reason-bussar (en buss för varje modul om man vill ha det på sep spår) skickar jag internt till ett nytt stereospår.

om du vill sköta ditt midi från datorn så kan du göra genom cubase men då måste du också synca mpcns seq och cubase seq, antingen via midi time code lr midi clock. av egen erfarenhet (och kanske dålig koll på sync) kan jag säga att det inte låser upp tillräckligt tight.

hoppas det räcker haha.. midi är fan underbart!
http://www.myspace.com/timkarlsson

2006-08-24 18:38
tim_k

det låter väldigt bra.. nån sån lösning skulle jag vilja fixa..
men grejjen är att jag får inte till det i cubase..
när jag ändrar på mpcn vid midi så ska jag ju kunna byta kanal där så jag väljer ett annat ljud.. men den vill ju bara spela midi kanalen som jag har tryckt på...
så den funkar ju bara som ett vanligt midiklaviatur kan man säga... den verkar inte vilja spara infon från mpc´n att jag spelat in med ett ljud och sen vill byta... jajja.. nu blir ju allt bara grötigt..

men om nån vet en bra lösning så skulle detvara väldigt snällt om han/hon kunde dela med sig...

"Ignorence is Blessed"

2006-08-24 19:34
varför ska du sitta i reason när du både har cubase och mpc?

vad är det i reason du vill ha?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-24 19:36
jag tror inte ens man kan seqvensa flera midi kanaler från reason till mpcn, det går i cubase allafall.

2006-08-24 21:00
ok, men hur går man till väga då? jag skulle hellre vilja använda mina vsti´s i cubase än att använda reason´s ljud... jag trodde bara det inte gick....
"Ignorence is Blessed"

2006-08-24 21:21
päronpung P21

Jag triggar ju reasons moduler från mpc'n via midikanaler i protools. vad är det som inte går? välkommen hem till mig och titta på setupen hehe..
http://www.myspace.com/timkarlsson

2006-08-25 10:44
MPC'n har ju en utmärkt sampler, är inte riktigt med på varför du inte använder den mer. Sampla dina basar eller synthljud eller trumloopar eller whatever från reason och rocka MPC fullt ut istället..

2006-08-25 11:06
Nu har inte jag någon mpc, men så som jag vet är det väl inte svårt att köra mpc - cubase?

Välj att köra ett track som midi i mpc'n och ställ in på att den ska vara tex midi 01. Sen kör man ett miditrack i cubase och ställer in på midi01 och sen väljer man en synth eller vad man vill ha till spåret i cubase.

2006-08-25 13:46
bikarbonat

det är exakt så jag gjort.. men den verkar inte fatta när jag ska byta synt, när jag här den på tex midi 02 så blir det samma ljud som midi 01... det går bara att spela ljudet som jag har tryckt på i cubase alltså.. det är säkert ett ganska fjantigt problem som är hur enkelt som helst att fixa, men jag får inte till det.. skitjobbigt..

"Ignorence is Blessed"

2006-08-25 17:09
du måste dela upp midi signalen

2006-08-25 17:22
MrW P21

men ska du ha samma synth två ggr tex, vi säger att synthen heter "megabrasynth" så måste du ha den på två olika midikanaler också..

om mpc'n är på 01 spelar den det som är på midikanal 01 i datorn, sen får du byta till 02 i mpcn så ska den styra det som finns på midikanal 02.. "megabrasynth" måste finns på båda spåren i cubase, och du byter ljud individuellt per spår.