I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-09-12 20:31

Midi Sequencing

Hejsan!
Jag har precis kopplat in diverse synthar i datorn via mitt midiinterface men behöver hjälp.
Kan någon säga ett bra sequencerprogram så jag kan använda syntharna effektivt från datorn samt ge mig en lite guide hur jag använder sequencern.
Syntharna är Roland jv1010,akai s.1000(ingen synth men men) Roland mt32 och roland mv70 och midiinterfacet är en midisport
2x2. Om det skulle gå att köra en tr-707 med datorn också vore det underbart:)

Tack för mig, all hjälp uppskattas. Peys<3

2007-09-12 20:49
JAG tycker att ableton live är en jävligt bra och lättjobbad DAW.

vad exakt är det du behöver veta?

2007-09-12 20:55
det följer med både en bruksanvisning och "Live lessons" där man får lära sig programmet genom att göra lite små övningar (i alla versioner jag har kört iaf... live 4, 5 & nu senast 6.0.5)

men det viktiga är väl att se till så att midisporten är vald som midi output i preferences, välja den och rätt midikanal på de midispår i programmet som du vill köra respektive pryl på, samt se till att midikanalerna stämmer överens på prylarna.

2007-09-13 11:27
Tackar tackar jag ska ta och kolla upp det:)
Men funkar det att använda flera olika midiutgångar t.ex midi ut på cme uf,midi ut på juli@ och midiutgångarna på midisport 2x2 eller kan jag bara använda en enhet?

2007-09-13 11:38
En annan fråga funkar det att midisequenca i fruity loops?

2007-09-13 11:43
ja det måste väl funka, har aldrig använt FL...

och japp det går att köra via många utgångar, bara alla är valda i programmet.

2007-09-13 11:54
du kan ju köra flera prylar per midiut också, koppla genom midi thru.

2007-09-13 11:56
Logic Pro, Cubase eller Digital Performer e dom enda vettiga alternativen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-13 12:06
enligt vilka kriterier? att man måste ha 5 skärmar för att kunna se alla popups?

2007-09-13 12:13
Va d riktat till mig?
Vadå popups?
Om man ska göra musik "på riktigt" så e d ju viktigt att man e så kompatibel som möjligt. D finns ju inga (i alla fall inte många) profesionella producenter som sitter med FL.
Alla studios jag har varit i o alla producenter (i sverige) jag har kommit i kontakt med använder logic (förutom några som använder Cubase eller Digital Performer).
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-13 12:27
äh syftar egentligen bara på min egen uppfattning av cubase's menyer och användargränssnitt.

handlar det bara om kompatibilitet så skulle jag nog säga att det inte finns några alternativ till pro tools.

2007-09-13 12:31
Nja, Pro tools e populärt i USA men i Europa (o speciellt Sverige) så dominerar Logic Pro.
Digital Performer börjar användas mer o mer i USA o därför kan d ju va ett alternativ.
Pro Tools e alldeles för dyrt o gammalmodigt för o hålla i längden.
Ps. Jag har aldrig använt Cubase själv så jag vet inte.

2007-09-13 12:55
hehe nä jag har aldrig direkt pysslat med logic heller då jag kör pc hemma, men jag har uppfattat det som väldigt individuellt anpassningsbart och det låter knasigt i mina oinsatta öron att ha det som en standard.

kör vad som funkar bäst enligt egna mått hemma istället :P