I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Frågor kring ämnet Talkbox

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2007-10-10 22:00

Frågor kring ämnet Talkbox

Yo.

Idag såg jag fetaste videon nånsin på youtube med nån snubbe som flummade sönder med en Talkbox. Jag blev helt tagen och insåg att jag måste fan ha det här.

Talkboxen han använde var en Rocktron Banshee och synthen en Yamaha DX-100. Vad jag har förstått verkar synthen vara ganska svår att få tag på så jag undrar nu ifall någon har koll på vad det finns för andra synthar man kan använda? Liksom är det något speciellt kriterium synthen måste uppfylla för att det ska funka?

Det verkar för övrigt som att Talkboxen ovan är jävligt fet, men ni får gärna ge tips på andra tunga modeller.

Tacksam för svar.

2007-10-10 22:10
du kan få köpa min DX100 dyrt ;)

nä vad som helst funkar alltså talkbox är ju vanligast som en gitarreffekt. Tror att ljudet som Roger Troutman etc använde är en patch på synthen som heter power brass, det är typ en vanlig sågtandsvåg med lite kortare attack.

det går att bygga en sån talkbox själv med en kompressionsdrivare som man använder till diskanthorn, en förstärkare och en slang.

2007-10-10 22:17
Hehe...hur dyrt?:)

Ok, så i princip vilken synth som helst kan användas? Ursäkta mig nu, är inte så tight, men kan man komma in i "Talkbox" läge eller vad man ska kalla det så där utan vidare bara?:)
Sen, vad kräver synthen i form av inputs och outputs för att det ska fungera? Så att jag vet vad jag ska kolla efter

Asså, jag suger på allt som involverar bygge. Sög verkligen stenhårt i träslöjd så jag tror inte det är så aktuellt att bygga mig en egen tyvärr.

Tack för infon än så länge.

2007-10-10 22:23
krävs egentligen bara en mono output, den vet så att säga inte om vad du gör med ljudet som kommer ut från den.

just dx100 är nog för att det var en sån Roger Troutman körde med, liksom nya balla FM-synthen 1987 som funkar på batterier så man kunde bära omkring den på scenen, vill inte sälja den jag har... :)

men om du har tur kan du hitta en... borde inte kosta mer än en tusenlapp.

2007-10-10 23:14
Funkar väll att bara koppla in den i en L/R ut?

Nä fan, träslöjd var ingen hit. Synd att man inte har det idag, då hade man väll fått mvg om man byggde en talkbox...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-10 23:20
ja iaf om man byggde den helt i trä...

2007-10-10 23:27
Äh, träslöjd innehåller LED-lampor, metal och allt möjligt skit nowdays. Jag höll på med ett mvg projekt i 7an som slutade med en utskällning :(. Fick tydligen inte göra nunchakus, kaststjärnor och ninjasvärd.

Fuck bosse...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-11 09:03
Johnny V8

Ok, ok. Schysst. Ska checka.

testie

Haha, Bosse. Tror min lärare hette Lasse.

Producent

2007-10-11 10:02
haha och min hette Hasse.

sorry offtopic.
http://www.soundcloud.com/gyllander

2007-10-11 11:05
Tror min hette Basse hehe.
Skivsamlare

2007-10-11 11:13

2007-10-11 14:51
macgyver för fan
Om man är pundare för man röker gräs ibland är man inte alkoholist då om man dricker ibland ?

2007-10-11 15:03
en kompis har byggt en egen. han lade bara en högtalaren+det andra nödvändiga i en back och lade i en jävla massa kläder för isolering och slangen upp ur det.

2007-10-11 15:12

min hette Dasse :/

2007-10-11 15:51
Ojdå skrev i den andra tråden först och såg nu denna-

2007-10-11 16:33
Yo.

sir_dizzle, jag såg ditt svar i den andra tråden.

Även andra säger att man ska kunna använda vilken synth som helst men jag funderar på hur detta funkar i praktiken..

Säg att jag köper en X437C0-1 Synth, kopplar den till en Talkbox via outputen. Kan man bara börja köra då eller? Vad händer med synthens "interna" ljud? Det vill jag ju inte ha liksom.

2007-10-11 17:00
Uhh

kan du inte mute interna ljuden ?
Om man är pundare för man röker gräs ibland är man inte alkoholist då om man dricker ibland ?

2007-10-11 18:24
det är ju det "interna ljudet" du formar till ord med munnen

en talkbox har inget eget ljud, det är i princip en högtalare och din mun är resonanslådan.

2007-10-11 18:31
Johnny-V8

Så, det du säger är alltså att så fort Talkboxen kopplas in i synthen kan jag i princip börja "sjunga"? Det är ingenting man vidare behöver ställa in på synthen? Ingenting man behöver aktivera/stänga av etc? Nu förstår jag att du inte kan svara för varenda synth i universum men allmänt liksom...

2007-10-11 18:34
alltså du spelar melodin du vill ha på synthen (eller vilket instrument som helst) och artikulerar med munnen. det handlar inte om sång utan det här är alltså svårt...

2007-10-11 18:36
multitasking deluxe... och det är ett skapligt ljudtryck som kommer ut genom slangen så tänderna mår inte så bra av det...

men det låter ju grymt ;)

2007-10-11 20:08
Asså, jag förstår principen, därav "sjunga". Men du har fortfarande inte svarat på min fråga:)

Btw, är någon som har någon mer information kring det här med att det inte är så bra för tänderna? Vill inte se ut så här om 5 år:

http://images.buycostumes.com/mgen/merchandiser/10745.jpg

Håller med om att det låter helt sjukt fett hehe.

2007-10-11 20:22
aha jo alltså det funkar ju med gitarr... huvudsaken är väl att du kan få till ett ganska "snabbt" övertonsrikt ljud med lång/stark sustain, så synthar/elpianon som bara har typ piano och cembaloljud funkar ju mindre bra.

2007-10-11 20:23
men du kan ju lika gärna koppla in en radio som input till talkboxen och forma klassisk musik till sång :)

2007-10-11 20:35

2007-10-12 12:00
Så du behöver inte ha bra sångröst för att sjunga med en talkbox utan bara lära dig att mastra tekniken att forma ord med en tjock slang i käften samtidigt som du spelar melodien.

2007-10-12 12:01
Byggde mig en egen för några år sen som jag lekte med lite,jävligt kul men känner för att köpa mig en riktig istället.

2007-10-12 12:13
sir_dizzle

Asså, jag fattar principen:)

"att mastra tekniken att forma ord med en tjock slang i käften samtidigt som du spelar melodien."

Haha.

Någon som vet ifall det skulle funka om man istället för en renodlad synth använde en MIDI controller lazead med ljud från någon vsti?

2007-10-12 12:21
ja om du har en utgång så du kan få ut det ljudet separat från datorn utan för mycket latency borde det funka. Och jag vet inte om det är normalt att en talkbox har inbyggd förstärkare eller om man behöver mata den med en redan förstärkt signal... nån annan?

2007-10-12 12:33
Mmm...ok.

Jag försöker kolla nu vad det är för synth jag ska ha.

Grejen är att jag behöver ett nytt MIDI klaviatur också och vill liksom försöka slå två flugor i en smäll...

2007-10-13 13:57
jag har lite funderingar också.. tänkte slänga ihop en liknande talkbox som den här killen på youtube. Jag har fått ihop en låda, data högtalare, slang, gammal keyboard och allt sånt där nu...

Men jag funderar lite hur jag ska koppla. slangen "lägger" man över data högtalren. På datahögtalren finns det en Lineout, en hörlurs jack. Och den som man kopplar till den andra högtalren (höger, vänster) Och  självklart den man vanligtvis kopplar in i ljudkortet alltså line in väl? Och på min keyboard finns det en line out.

Skulle va kul att få lite hjälp :) Grymt häftigt med talkbox...

2007-10-14 02:17
ja du behöver bara synthens line out och högtalarens line in(-sladd)

2007-10-14 20:53

Tack så mycket.. men jag testade mig fram före.

Men fick lite andra problem. för vad jag förstår så måste det va riktigt super tätt runt högtalaren. Och det är inte min.. men det kom ju forfarande ljud ur plast röret när man spela på keyboarden. Men ska köpa lite saker nu i veckan å fixa till den. Tror även den kan bli riktigt snygg :) så om den inte funkar så kan va snygg iaf :)

2007-10-14 21:05
jo det måste vara väldigt tätt. och riktiga talkboxar ger en bra mycket större uteffekt än en datorhögtalare på typ 5W hehe

2007-10-14 21:20
hehe självklart är en riktigt mycket bättre! Men jag förväntar mig inte mycket av min. Mer en kul grej :)

2007-10-15 00:38
Absolut! det ä ju alltid roligt att bygga eget också.

såg förresten en dunlop heil på vendolin för 1500 nyss... ;)

2007-10-15 08:50
inte läst alla inlägg...

men du kan ju ha vilken synth som helst som har en analog output.

i talkboxen finns typ en liten högtalare som sen genom en kopplingsdosa "pressar" ut ljudet genom slangen...

så när du spelar någon melodi med synthen... så har du slangen i munnen och då fungerar munnen som en resonanslåda och när du pratar/sjunger så kommer dessa överfeta talkboxljud... tror för övrigt att det räcker att forma munnen.. man får väl leka sig fram och testa...

sen för att spela in detta, så måste du samtidigt spela på synthen, stå men slangen i munnen å sjunga, framför en mic... och spela in... så det krävs lite träning för å få det nice... speciellt om du ska göra det ovanpå ett beat i rätt toner osv.. haha

2007-10-15 11:32
track10

Haha. Jo, det verkar inte så lätt.

Men alright, tack för informationen:)

2007-10-16 21:57
Yo.

Talkboxen har anlänt nu. Beställde en Rocktron Banshee.

Undrar nu: Är det nån som vet ifall det ska vara möjligt att koppla vidare "soundet" så att det låter i t ex en högtalare?

För jag testade att koppla talkboxen till min förstärkare som jag har högtalare kopplade till men den spelade bara mitt synthljud, alltså ljudet utan mina munrörelser. Osäker på vad som gäller.

2007-10-16 22:53
mikrofon är det som gäller!

2007-10-20 20:05

2007-10-20 21:26
du köpte en rocktron med inbyggd förstärkare? kanske blir en sån för mig också...

2007-10-20 23:38

2007-10-26 07:54
Hej hopp !

Jag införskaffade mig en Hail talkbox för c:a 8 år sedan. den har ingen förstärkar del, så jag fick skaffa till en förstärkare.
Det första jag fick göra avar att byta plastslang till en mindre då den som komm med var för stor för min mun.
Sedan började jakten på en bra "carrier" , jag har testat en rad olika syntar : mini moog, Pro-One, DX-100, Casio CZ m.m.
Och jag förstår var för DX-100:an är populär.
Det blir fina övertoner av FM-synthesen som gör sig bra i munnen.
Även Casio CZ-101 är bra ! (Phase distortion).
Det tar tid att lära sig att "snacka" och få det låta fett ! Men jag använder min talkbox mer än min Korg DVP-1.....
I got CD's in my crates, like crack in my pocket<br>Yeah right, neither of the above.

2007-10-26 08:10
Dirty_1200 P30

Ah, fett!:)

Kan man höra ditt talkboxande nånstans?;)

Jag köpte precis en DX7 till talkboxen. Ville först ha DX100an pga hypen men läste att DX7an skulle vara minst lika fet.

Får jag bara fråga: hur rengör du slangen? Jag har hört att det är viktigt...

2007-10-26 13:46
oh, DX-7 är ju en sån klassiker, DX-100 är ju bara en bärbar miniversion som dessutom låter tunnare...

jävla knepigt med "meny"systemet och editeringen bara, manualen beskriver typ knappar med fel namn.

2007-10-26 13:51
1500kr för en dx7 2 d. Värt?

2007-10-26 14:01
strax under normalpris, gillar man det 80-tals soundet så visst :)

förväntar man sig feta analogljud är det kanske mindre värt...

misstänker att ljudexemplen i det där gehörstestet som ligger i en annan tråd är en yamaha DX men inte 100%

Producent

2007-10-26 14:47
Min träslöjdslärare hette Leffe.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2007-10-26 15:59
Johnny-V8 P28

DX-100 är ju bara en bärbar miniversion som dessutom låter tunnare

Ah, ok. Najs då.

jävla knepigt med "meny"systemet och editeringen bara, manualen beskriver typ knappar med fel namn.

Ah, drygt. Aja, man får lägga ned lite extra tid då så man lär sig hur det funkar.

Dopeness P26

Haha. Fett!

2007-10-26 19:22
..eller bara surfa presets, finns många som säkert funkar :P