I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Grundläggande kurs inom mixning och mastring

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2008-02-16 02:48

Grundläggande kurs inom mixning och mastring

Jag utlovade tidigare att en tråd skulle läggas upp här under helgen, denna tråd är den som utlovades så håll tillgodo!

Grejen med att mixa snyggt är att hela tiden ha området -6 - 0 dB som en buffertzon, detta är för att nya ljud ska kunna få utrymme så det inte skapar överslag i ljudbilden.

För att kunna ha koll på att ljudet aldrig överstiger 0 dB så behöver du ha en VU mätare som verkligen är lätt att läsa och som är att lita på. När mätaren slår i rött så kryper ljudet över 0 dB. Ju mer rött ju högre volym.

Så låt oss ta detta från början. Detta fungerar i alla DAW som finns till PC och MAC om de har en inbyggd mixerkonsoll.

Börja med att tysta alla kanaler utom den första kanalen. Dra nu upp volymen på max i den kanalen, applicera dynamik effekterna. Nu kommer mätaren stå i rött, detta är meningen just nu. För nu ska du börja dra regeln för volymen ner sakta sakta så att mätaren nästan slår i gult. Om du har använt EQ eller andra dynamiska effekter så kommer ljudet påverkas så ha de effekterna igång medans du finjusterar volymen. Tysta den här kanalen, du är för tillfället klar med den.

Upprepa ovan procedur för samtliga använda kanaler.

När du är klar så drar du igång alla kanaler och lyssnar på mixen samtidigt som du kollar in huvud VU mätaren. Om du gjort rätt nu så ska ingenting gå över rött.

Nu ska du lägga på en compressor på utgången med en inställning som heter "Complete mix" eller dylikt.

Korrigera huvudvolymen i mixern så du fortfarande ligger under gult. På det sättet så klipper din musik inte alls. Det är något som uppskattas i bättre studios, och det är därför min musik låter som den gör eftersom jag gör detta per automatik.

End of inlärning del 1

(Inlägget ändrat av 370HSSV 2009-02-27 07:35:06)

Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)