I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur gör Heatmakers?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-04-21 21:54

Hur gör Heatmakers?

I många låtar så har dom tagigt en gammal soulsammpling (röst) å gjort nå skit me den så de låtar sooft hehe.. Hörs i många låtar me dipset å heatmakers tex..

Vad kallas det å hur gör man det i till exempel Wavelab?

Static is the last thing ya need when ya see me

2008-04-21 21:59
pitchning
Tare Lugnt Vol 4 och Dirty North är båda ute nu!
www.thosedamn.se
www.randombastards.com

2008-04-21 22:13
Yeah pitcha och choppa är allt heatmakerz gör.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-21 22:17
finns en video från smack dvd var dom sitter o gör ett beat, elelr 2 tillomed :) visserligen visar dom bara själva sequensingen o så, men den finns på youtube om du bara söker lite, men som sagt innan, dom pitchar sina samplingar, chipmunk-soundet :P peace!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-21 22:58
Man kan även tillägga att deras beats ofta går i en hastighet av ca 65-75 bpm, där hihatsen träffar 24 eller 34 gånger (beroende på om det är swing eller inte) per bar. Kolla in Dipsetremixen jag har på myspace med Juelz och cam'ron, bra är det!
www.thosedamn.se
www.randombastards.com

2008-04-21 23:01
Jag använder mig där utav Heatmakers formula, men är lite bättre än dom så det låter lite annorlunda haha.
www.thosedamn.se
www.randombastards.com

2008-04-22 12:41
För att få det lite mer att flyta i takt kan du använda dig av "glides" finns i Acid, jävligt bra funktion
Producent

2008-04-22 16:05
Stör mig som fan på det youtubeklippet när dom skryter om att dom gör ett beat på 10 min, när dom egentligen bara sequensar skiten och allt är redan förberet. Låtsas som att dom är fett avslappnade och bara chillar när dom säkert varit jävligt noga med att välja ut ett bra beat att "skapa" framför kameran.

2008-04-22 17:20
Alla måste ju ha "X gör ett beat på X minuter"-klipp på YouTube, annars är de inte häftiga - det vet ju alla.

2008-04-23 14:18
men jag fattar inte hur dom gör för att få det att låta så cleant som de gör..

är pitcha att ändra tempot eller? för när jag gör det så går de ju bara as fort å låter bajs.

deras röstsammplingar är ju som att dom går fort fast långsamt så de passar in i en beat å låter bra.. hur gör man?

hjäääälp haha vill fan lära mig sånnt

2008-04-23 14:48
Att pitch(shift)a är att höja pitchen utan att ändra tiden. Den andra varianten (att ändra tiden men inte pitchen) går under epitetet timestretch.

2008-04-23 17:21
vilka program kan man göra detta i? går det att göra det i recylce?
för när jag gör pitchshifta och timestretcha i min MPC så låter det bara metalliskt och skit.
http://www.myspace.com/loosecannonbv

2008-04-23 17:23
Där kan du se...
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!

2008-04-23 17:24
loosecannon..du kanske gör det för mkt..du drar ju liksom i ljudet eller vad man ska säga
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!

2008-04-23 17:28
todilo P1 jo jag vet men wtf, höjer jag pitchen till över 2+ så låter allt bajs??
http://www.myspace.com/loosecannonbv

2008-04-23 21:32
kan nån ge mig ett mjukvaroprogram man kan lära sig det i?

går det i wavelab?
Producent

2008-04-23 23:15
"men jag fattar inte hur dom gör för att få det att låta så cleant som de gör.."

Det är för dom är bättre än du. Träna...

2008-04-24 07:40
bruise

Det funkar finfint i wavelab.