lookin for the breaks!
Vi sitter nog alla på impeach the president i mp3-format men är det någon som faktiskt har några klassiska breaks på vinyl? Skulle va kul och veta vart ni har fått tag på dom, hade ni förbaskad tur på eran lokala loppis eller köper ni dyra rare-plattor från ebay? Skulle va kul med en liten sån här diskussion på whoa! Letar folk mycket efter breaks överlag eller samplar ni sånt ifrån datorn? aja..tråden är fri, snacka på bara!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Har massa breaks men kanske inte dom där riktiga klassikerna. Den finns ju också massor med samlingsskivor med alla gammla sköna breaks.
De Omutbara - Dödsskvadronen - whoa - 6 april - ladda sig ner
Bara att chansa sig fram i vinylbackarna! Man har ju en lite hum om vart man kanske kan hitta breaks, mycke funk/blues/60-70tals rock o.s.v. Det är du ju säkerligen medveten om. Att hitta breaks när man är ute och gräver är ju det roligaste som finns.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Soft tråd:) Har hittat några klassiska breaks. Det mest kända är "Come dancing" med Jeff Beck. Enda låt jag kan komma på som använder det är introt till "The rep grows bigga" eller vad den heter med Gang Starr. Körde på min digging steelo bara när jag valde plattan. Skivan är förövrigt inte speciellt rare eller nånting... Att hitta breaks när man är ute och gräver är ju det roligaste som finns. Haha, word! Obeskrivlig fucking lycka asså.
bortser man från nöjet med att handla skivor av roliga gubbar och börjar räkna antal timmar som krävs så är ebay rätt bra och billigt.
UBB samlingarna är ju bra om du bara vill ha dom där låtarna på wax.
jag har inga klassiska breaks i orginal utan har "samplat" alla klassiker från mp3, flac, wav, cda etc.
http://www.myspace.com/mcblindfold
Hittade The Monkees "Mary Mary" på 7" i min mosters gamla samling. Blev glad när jag såg den. Staight up classic ju! Sedan hittade jag breaket i Brand Nubians "Drop the bomb" av misstag på en Kool & the Gang skiva, det blev man ju också glad av. och sedan några jazz-breaks Premo använt så klart.
"Today's the tomorrow you should've feared yesterday"
Fan, jag vill ha den här tråden kvar:)
Skulle aldrig sampla breaks från mp3, eller något annat från mp3 för den delen. Så det jag samplar har jag på vinyl och har väl samlat ihop en del breaks. Några klassiska och använda i gamla låtar.
Till er töntar som aldrig skulle sampla mp3 å bara samplar vinyl,ni e så sjukt jävla efter. Tack gud för A-town å skit, fuck era jävla bakåtsträvande loopar
aka pumba1337, den bannade.
Producent
2008-06-04 08:33
Vad är vitsen med att sampla av en mp3a?... 128kbps kvalitet.. svajiga hihats och cymbaler... taniga baskaggar och matta virvlar... Njae... Från analogband med lite brus eller en vinyl med lite gött knaster
Vart har nöjet tagit vägen med att leta samplingar från vinyler bland dagens såkallade producenter?
DonKasper Hur ofta hittar man mp3or i 128kbps nu för tiden egentligen?
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik
sant.. men det är inte mycket bättre med 320kbps eller ännu värre VBR..
Vart har nöjet tagit vägen med att leta samplingar från vinyler bland dagens såkallade producenter?
det är fortfarande bara en tredjedel mot vad en cd har som standard... det är ofta märkbar skillnad mellan cd och vinyl i både bas och diskant.. Cd har så mycket mer diskant och avtrubbad bas jämfört med vinyl som dalar av diskant och har lite mer kontrollerad bas... helst ska det ligga på band. oändlig bitrate om man nu ska säga så..
Jag föredrar vinyl för att det låter fetare men tycker inte det spelar nån roll egentligen. Så länge man inte hör att man samplat mp3 på grund av dålig kvalite...
Jag finner ingen tjusning i att sampla mp3 så varför skulle jag.
Vilken är eran favoritaffär att gräva i, i sthlm? :)
Bikarbonat P21 Du har redan skrivit att du inte gillar att sampla mp3, vi fattade första gången
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet www.myspace.com/miomusik GFX YO!
Jag gillar Record Hunter i sthlm.. Faktum är att jag nöjer mig med det så jag inte svajar bland massa affärer, vill jag ha variation drar jag till nån loppis och där kan man hitta fina saker till finare priser. peace
miomiomiomio X2 Oj oj vad grinig man ska vara då. Tog du illa upp eller har du bara sovit lite? Var bara ett litet svar till killen som skrev efter mig. Men förlåt för att jag upprepade mig, verkligen!..
äh trummor från var fan som helst. "det är fortfarande bara en tredjedel mot vad en cd har som standard... det är ofta märkbar skillnad mellan cd och vinyl i både bas och diskant.. Cd har så mycket mer diskant och avtrubbad bas jämfört med vinyl som dalar av diskant och har lite mer kontrollerad bas... helst ska det ligga på band. oändlig bitrate om man nu ska säga så.." du skulle inte höra skillnad på en bra kodad variabel bitrate och en 12". däremot skulle du göra det på en variabel bitrate och en lp på 1skiva. mer än 10-15minuter per sida så blir skillnaden snabbt märkbar på det negativa sättet. dock så är det bara wack att tro att man hittar en kick eller hihat som funkar solo på en skiva, och att det då bara handlar om upplösningen på mediet. du kan inte snacka om gamla sampler i ett andetag och dissa lågupplösta mp3or i nästa.
www.discotheque.se
springa runt å köpa vinyler, det är folk som er som segar ner utvecklingen
aka pumba1337, den bannade.
Pum-B: =) Sen är det här väl inget att diskutera. Man gör som man vill
Fetaste skivbutiken i Stockholm:MOSEBACKE RECORDS . Händer ner.
dom som inte köper skivor som förstör konsten
Sampla hur ni vill!... jag föredrar att hålla mig från datorn hela processen fram till det att jag måste lägga ut den färdiga låten på myspace eller liknande hehe...
låter det färdiga verket fett så är ju vägen dit helt ointressant för lyssnaren. jag har dock full respekt för att man kan tycka att det är jävligt kul att göra det old school, och att det blir lite av en hobby, men att dissa andra arbetssätt (så länge det låter bra) är bara löjligt. blir ju lite off topic också... tillbaka till orginalämnet; ja, jag letar mycket efter breaks men då digitalt. det är kul att snubbla över en låt där man känner igen något någon annan redan varit framme och norpat! blev överlycklig över en asfet Isley Brotherslåt, men lite längre in i låten insåg jag att det var grundlaget till en av dillas beats på Donuts. Jag var sur i flera timmar efter det.
Mp3s dödar hela iden med Cratedigging som en artform. Idag cyberdiggar man mp3s eller på sin höjd köper sin mp3 låt för 10 kr st på cdon eller nåt. Så jävla tragiskt enligt mig. När det kommer till trumbreaks så kan jag lätt lägga 300 spänn på en platta bara den har det där speciella breaket som jag är ute efter. Mitt senaste trumbreak som jag hittade var på en platta med Afrique. Annars när jag gräver för trumbreaks så håller jag mig inom Jazz/Funk och progg. 96000 Hz for president!
www.myspace.com/PsyBoogie
hehe jag går på skivmässor och köper loss mycket, du ser och känner ofta om en skiva är något att ha om du nu inte råkar veta exakt vad som är på den. Breaks hittar du överallt! Cratedigga mp3s är som att runka med vänsterhanden, it's just not the same.
http://www.earforcefm.blogspot.com
Producent
2008-06-08 23:35
Åååhhhhhh vad man är konservativ...
låter det färdiga verket fett så är ju vägen dit helt ointressant för lyssnaren. Detta är sant fast man kan alltid höra om nån samplat vinyl, vilket jag tycker är fetare. Men, en smaksak givetvis.Marne För 300 spänn ska fan i mig kick, snare, hihats och diverse andra grejer i breaket vara uppchoppade på plattan redan:)
Producent
2008-06-09 09:17
Crate dig on da internet yo ! Nä men ärligt, känns som majoriteten som crate diggar är över 20+ dem andra håller sig till internet. Men fuck it, jag samplar från what ever, hittar jag nått på nätet så varför inte. Vinyler har ändå det dära crispiga soundet om man ändå ska göra råa smutsiga beats som jag personligen älskar. Andra långgatans second hand och Mynt och musik i Göteborg är ställena jag går till mest. Man måste vara snabb ibland, för det kan vara så att nån hunnit före dig och rensat lagret från alla bra skivor ;)
Since 1984 @realgizlee // twitter
de klassiska 300 breaken : http://technopolitan.se/~crazyq/BREAKS/
I got CD's in my crates, like crack in my pocket<br>Yeah right, neither of the above.
Går hitta breaks i varenda skivloppis typ. Många klassiska breaks är ju väldigt vanliga och finns i otaliga nypressar. Sen är rariteterna nåt helt annat. Salig lycka är att hitta en pärla sådär snuskigt billigt i nån källare och veta att den går för tusenlappar på rätt marknad. Det är så man knappt vill ta med den till kassören med risk för att han ska fatta vad han sitter på.
| Axel | Xeilon Productions | Laxmacka Crew | DJ Yxmördarn | www.xeilon.com | www.mofetajerre.se | www.ismen.se
Hehe, känner igen den känslan!
http://www.earforcefm.blogspot.com