I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ljudkortsproblem (datorkunniga, kolla hit)

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   
Rappare

2008-07-17 21:17

Ljudkortsproblem (datorkunniga, kolla hit)

Alright, ska försöka få med allt.

Köpte ett externt ljudkort av modellen Konnekt Live från TC Electronics.
Eftersom kortet körs via firewire och detta inte var installerat blev jag rekommenderad att köpa PCI-kort med firewire-ingångar. Modellen heter FireWire 800 64-bit PCI och har chipset från Texas Instrument, vilket enligt personalen på musikbörsen i Malmö skulle garantera att det skulle fungera.

Väl hemma installerade jag först firewire-kortet och började sedan med ljudkortet. Själva problemet ligger i att när jag väl installerat det, uppdaterat drivrutinerna och firmware:n kommer fortfarande rutan "Guiden uppdatera programvara" upp. Inne i enhetshanteraren ligger då redan mitt ljudkort under "Ljud-, video- och spelenheter" och det står att det är fullt fungerande. Dock ligger det högst upp i listan en flik som heter "Andra enheter" och en underkategori som heter "Andra Ljudstyrenheter", båda markerade med ett gult frågetecken.

Försöker jag uppdatera drivrutinerna till denna undermapp (med samma drivrutin som till ljudkortet) står det att det inte går att hitta någon drivrutin. Således kan jag varken lyssna eller spela in.

Vart tror ni att felet ligget? Tilläggas bör är att jag under en kort stund fått det att fungera (efter att ha uppdaterat en hotfix till windows XP) men sen dog det igen.

Alla förslag är hjärtligt välkomna, säg gärna till om det är någon mer info som behövs för att lokalisera felet. Tack på förhand!

www.myspace.com/cedermusik