I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Reason grej jag undrar över

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-08-02 18:26

Reason grej jag undrar över

yoo..

i nnxt'n , hur gör jag för att använda EN nnxt till flera samples ? för visst ska det kunna gå ? förutsatt att man vill ha samma effekt på alla samples så ska man kunna jobba så väl ?

dvs om jag vill lägga in HEJ.wav, och sen även DÅ.wav... hur gör jag för att rita upp varje ton för sig ? när jag lägger in 2 stycken samples, så spelar den båda två... jag vill kunna typ markera den ena samplen, rita upp hur jag vill den ska spelas, sen markera den andra samplen och rita upp hur den ska spelas på ett annat sätt...

men detta får jag inte att funka... givetvis sitter jag inte och ritar mina toner, men ni hajjar lättare så.....

let me know peeps!

House is hiphop on fast forward ..

2008-08-02 19:55
om jag förstår dig rätt så bör du skapa två nnxt i en combinator..eller koppla effekter till mixern...men det är alltså om jag förstod dig rätt ;E
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!

2008-08-03 04:26
hmm har aldrig arbetat med combinatorn... pallar du förklara hur den funkar och vad man har den till ?

asså va jag helt enkelt vill göra är att slippa behöva skapa flera nnxt's för flera samples, vore skönt att bara kunna samla allt i en....
House is hiphop on fast forward ..

2008-08-03 08:20
Du kan ju ladda flera samplingar och sen automatiskt skapa hur de ska vara upplagda på tangentbordet.

Så ladda in de samplingar du vill använda. Markera alla och högerklicka. Där väljer du först "Set Root Note from Pitch Detection". Du får vänta ett tag medans samplingarna granskas och rätt tonhöjd ställs in. Nu kan du högerklicka igen och välja "Autogroup zones". Varsågod, nu är dina ljud upplagda enligt tangentbordet.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)

2008-08-03 11:41
använd en redrum annars.

2008-08-03 13:17
använd en redrum precis som danet sa, det är det absolut enklaste.
du kan också lägga in dom i din nnxt och välja på vilken tangent samplingen ska ligga , så att säga.
ganska enkelt, men redrumen e klart enklast.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2008-08-03 13:17
danet sa det.

2008-08-03 20:41
om du lägger dom i redrum har du inte lika mkt kontroll över dom

lägg ut hur många samplingar du vill i en nntx .. sen ere bara att du minskar tangenterna du vill att just 1 sampling ska spelas i ..

dvs du kortar ner o lägger ut.. du kan ha så många samplingar du vill tills d täcker hela.. jag tror d e 8 oktaver .. du kan typ ha en sampling på varje ton.. vill du sen pitcha ner samplingarna så rekommenderar jag att du har typ 1 oktav på varje sampling.

får inte alla plats.. ere bara att öppna en ny nntx..

2008-08-03 20:42
kontroll?
man har all kontroll man behöver i redrumen.

velocity, volym, längd, pitch...... the whole nine yards
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-03 20:47
inte lika invecklat som att ha d i nntx ..får pilla mer... kanske bara min åsikt .. men men

2008-08-03 20:48
nnxt är ju lite mer invecklat dock :)

i redrum är samplingarna redan assignade till keys och redo att använda. i nnxt måste man projektera ett bra tag först för att få ljuden till rätt key :)

2008-08-04 02:18
tycker att redrum är ganska begränsad vad gäller samplingshantering.. finns ju betydligt mycket fler funktioner i nnxt:n. helt klart värd den lilla extra tid det tar att ladda in samplingarna korrekt :) tar ju f.ö. inte alls så länge och är inte alls så tjorvigt när man väl gjort det några gånger
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2008-08-04 09:31
redrum?
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta

2008-08-04 17:53
DrKista
beror ju helt på vad man ska ha samplingarna till också. hur mycket kontroll man behöver över dom också.
är det bara korta oneshot grejer så är redrum utmärkt.