I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[DIY] Portabel basfälla i 7 delar.

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2008-08-11 11:19

[DIY] Portabel basfälla i 7 delar.

Hej jag byggde en basfälla igår för att bli av med lite saker i förrådet och jag tänkte dela med mig till er andra hur jag gjorde den.

Skeletet hade jag sen tidigare. Byggdes väldigt enkelt av 2x2 tums reglar och skruv. I botten häftade jag fast tyg så att inte det skulle läcka isolering över hela lägenheten/studion eller vart man nu ska ha den. Jag gjorde designen utifrån en s.k "Superchunk" fast i mycket mindre format och även gjord så jag ska kunna flytta den mellan olika platser. Eftersom jag inte har något fast lokal för studion än så kändes det bäst att göra så.

1. Det första jag gjorde var att skära ut stenulls isoleringen till trekanter så dom skulle passa innuti hörnet. Använde mig utav vanlig väggisolering som jag köpte på Beijers, en påse räckte precis till en fälla. För att alla bitar skulle bli lika stora så klippte jag ut en mall i kartong som jag skar efter, en vanlig mattkniv fungerade perfekt.



2. Såhär såg varje del ut efter lite arbete.



3. Sen passade jag in varje del i hörnet och staplade dom på varandra. Jag var väldigt noga med att inte trycka ihop dom för hårt för då förlorar man stor del av absorberingen, så jag la dom bara på varandra väldigt lätt.



4. Efter massa skärande så såg den ut som på bilden nedan, nästan helt fylld.



5. När den var fylld så var det dags att häfta fast resten av tyget för att hålla isoleringen på plats. Jag valde ett tyg som jag kunde andas igenom utan att det tog emot för mycket, detta är mycket viktigt för släpper den inte igenom luft så släpper den heller inte igenom något ljud och då är isoleringen helt verkningslös.



6. Spännde tyget så mycket jag kunde, dels för att det inte skulle kunna läcka ut nå kliande stenlull men framför allt för att det skulle bli så snyggt som möjligt :)



7. Och när allt var färdigt så ställde jag den bara i vardagsrums hörnet. Kommer troligtvis ha kvar den där tills vi har städat ur lite skit ur studion så vi kan ställa in den där istället. Kostnaden för den här låg på ungefär 600:-, vilket är betydligt billigare än skumfällorna man kan köpa på t ex Jam. Den täcker upp större yta, absorberar mycket bättre och man kan göra den hur snygg som helst bara genom val av tyger och kanske sätta lister på den eller vad som helst. Ska köpa en till påse stenull och göra en till när jag känner att jag har lust, tid och råd. Är det något ni undrar över så är det bara att skriva, men nu får ni se det färdiga resultatet:



Enjoy!

Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se