I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

tråden för mpc/valfri sampler-solister

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2008-10-14 07:27

tråden för mpc/valfri sampler-solister

whaddup whoa! vet inte hur många här som sysslar med att endast rocka samplers, eller iaf i den mån man anser e värd..klart att mastring och allt sånt måste ske med datorn om man inte sitter på ett gäng feta burkar..åtminstone om det ska va i nåt seriöst sammanhang.

sitter med en mpc60, en dbx 266xl kompressor, en dj mixer o skivspelare..brukar sampla 90 % från vinyl, eqa och (när jag orkar) komprimera lite och testa mej fram o sitta o sampla om för att få det på ett visst sätt..trummor o bas fuskar jag dock med i de flesta fall, önskar att jag satt på en större kollektion av breaks o sånt men tyvärr så är det inte så..har kört lite breaks (vissa dock från vinyl haha) genom recycle o min dbx och sen eqat och samplat in o sparat ner på lite disketter, det funkar ändå najs. resten av samplingarna är vinyl.

varför jag förklarar är mest för att jag är på jakt efter folk som gör beats på liknande sätt, jag vet att många här på whoa sitter med bra utbildningar inom ljudtekniken men så länge ni inte sitter och skapar på samma sätt så är jag inte intresserad haha, det låter drygt men jag är i behov av åsikter från folk som gör det på samma sätt, för det är det som är aktuellt just nu liksom :)

Okejz!, jag håller på med ett par tracks som ska vara på ett o samma projekt vilket betyder att jag måste finna någon slags helhet, eller röd tråd vad gäller ljudet. Jag brukar inte lägga trumljud i lager särskilt ofta därför kan ju beatsen låta lite olika från gång gång, det beror ju på vad man kombinerar för ljud o väljer att bygga upp the landscape of sounds :D samtidigt låter dom ändå ganska lika för jag e inne på ett visst spår till detta projekt så det är inte värsta dag o natt situationen.

Vad bör jag tänka på när jag mastrar dom? behöver lite seriösa tips här..jag spelar in allting på ett stereospår i cubase, brukar ställa in volymerna på mina tracks på mpcn och sen komprimera innan det går in i datorn, brukar bara använda dj mixerns eq INNAN jag samplar för den låter inte så jävla roligt som "master eq" eller vad man ska säga..sen lägger jag waves L2 limiter och bluetubes Eq..Sen är tanken att jag sparar projektfilen så jag kan spela in raps på samma projekt, L2 limitern och waves req-eq'n på mastern sen, brukar ställa in den redan när jag gjort beatet så att jag har lite riktlinjer när rappen sen är pålagd ...rappen är ju eqad och allt sånt separat dock, så det kommer ju låta okej... där har ni hela processen liksom men nu eftersom det ska va till ett gemensamt projekt så undrar jag jag bör tänka på? några speciella frekvensområden som är generella för att jämna ut materialet osv..det handlar inte om några lyxproduktioner nu, därför jag fryser ut en sån stor skara jätteduktiga människor (vill inte ha några beefs nu här i tråden haha)..vill ba ha lite tips från likasinnade fucks

nu blev det värsta boken bara för att ställa frågan..men det e mest för att slippa missförstånd, hoppas ni pallar läsa o dela mer av lite tips! Jag vet att robin bankz o lite sånt folk ändå sitter på whoakonton och ni e välkommna in här, hur gör ni när ni mastrar tracksen för jag tycker helhetsintrycket är soft på era grejer

www.mpc-forums.com kan passa på att tipsa, inte särskilt hemlig sida men definitivt inte värd att missa om man nu råkat göra det som mpc-nisse hehe..dom har en hel del trådar så ni som hänger där och vet hur snacket går, keep it commin här på svenska forum oxå...real heads måste hålla ihop, annars blir dom nördar :D

vi får se hur den här tråden överlever häromkring, men tipsa folk om ni känner till dom här på whoa.

peace!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-14 07:32

för o ge lite inspiration till det hela hehe..nån som vet om mr fudgemunk pillar mycket med sina ljud innan dom kommer in i samplern, för det låter ju galet bra och han verkar ju bara köra från stereo out...

aja fet video i vilket fall, diggar det sista beatet som fan..störande att killen som kommer fram går precis när det kommer igång haha
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-14 17:57
Ska tråden handla om din fråga eller lite kul snack in general också? :)

Jag gör lite som du iaf, EQar lite före om jag känner det behövs, in i emax och sen till mpcn. Jag har inga 8outs på min så jag kör stereo ut till datorn och där kör jag oftast bara Waves REQ och RCOMP på hela beatet på det sätt jag kan tänkas vilja :) Magneto är schysst att komprimera lite med också istället för rcomp annars

Vad gäller fudgemunk så verkar han köra 8ut till ett mixerbord där han ändrar EQ för olika kanaler så som han vill. En om han gör något innan vet man inte, fast får känslan av att han nog gör snarlikt.

2008-10-14 20:36
snacka bara på, allt som rör det liksom :)

ang. fudgemunk...om du kollar på videon så ser du att det inte är någon 8outs koppling när han står där men hans trummor låter ändå pumpiga och soundet överlag låter jävligt fett..

fan vore kul med lite mer folk här in i tråden, kan komma med ett litet tips, vad gäller kicks, som jag fick från en god vän under min 2000xl period. Assigna din kick till två pads, där du pitchar, sätter attack o decay tills du tycker den låter najs..problemet som ofta uppstår om man ska köra straight mpc är ju att kicksen inte riktigt får någon rejäl dunk, iaf inte om man ska tänka generellt över 20 beats som man gör..när du är nöjd med din första kick så övergår du till den andra, i programs kan man ställa in simult så en pad spelar upp flera ljud. Gör så att din "orginal" kick oxå spelar den andra kopian..kopian filtrerar du sen ordentligt, tills kicken dunkar till som bäst, pitcha ner den kan oxå va najs för o ge den mer subaktigt ljud. Ställ in snabb decay så att det bara är själva the boom som går igenom, om det e lång svans på kicken så är det ju onödigt att filter-kopian ligger och låter muddig där. Sen är det bara trixa med volymer och finjustera pitch, decay och allt sånt tills det låter fett.

jävligt simpel grej men som kan åstadkomma lite skillnad till produktionen.

kom in i tråden nu..dela med er av tips som rör standalone beatmakin typ.
Producent

2008-10-14 20:49
Jag vill hitta ett program som gör om vst instrument till "multisamples instrument" det vill säga exporterar till wav och mappar ut/pitchar tonerna osv + en pgm fil så man kan hooka in i mpc´n och lira sen med keyboarden om man vill lägga lite melodier till hooken.

2008-10-14 21:27
Flinta P19

Nej inte i videon där. Men annars verkar han köra så. Där har han säkert bara dragit på bas och grejer. Lite skitsamma med kvalitén med kamera och pa på gatan :)

Yea, lägga layers med samma kick och filtrera funkar alltid bra också!

2008-10-14 21:50

2008-10-15 03:21
Marc Swing P24

d finns program som gör om vst o och hårdvara till waves, men jag tror du måste ladda in allt separat i mpcn , tror inte d finns nått program som mappar ut allt automatiskt. vilken mpc har du?

jag har för mig att d bara är mpc 4000 som har så att man kan lägga ut samplingar på hela keyboarden, i dom andra mpcn så är dom olika "tonerna" i mpcn inte en tangent efter varandra som på ett piano , om du fattar. utan bara huller om buller.

Flinta P19

ja tycker alltid d brukar bli så att d låter fett i mpcn bara ut, sen när man drar in det i datan så låter d sämre. sen brukar alltid beats med sämre kvalitet, ljudkvalitet, som på youtube filmer låta fetare på nått sätt, för d blir mer krunch i ljudet eftersom kvaliten e så låg. 8 out e bekvämt att ha eftersom du kan dra in varje sample för sig, hi hat på 1 spår, snare på 2a etc, så slipper du ha 1 spår att mixxa, då kan du eqa varje trumma separat o på så vis få större kontroll när du mixxar.

2008-10-15 08:19
marc-swing: du kan ju först göra som päronpung säger (alltså göra om ljuden till waves med nått program) sedan kan du använda programmet "bluebox" för att sedan göra ett program snabbt o smidigt vid datan som sparar alla waves som ett program :D

2008-10-15 15:17
Jag sitter på Mpc 60, 2000 och Eps classic. Håller mig från datorn sålänge som bara går... kör oftast en kanal ut då mpc 60 exempelvis bara har monosampling. mixar och komprimerar före/efter sampling beror på.. sedan ner på högpitchad kassett... ska det spelas in rap får jag göra det i datorn med funderar starkt på att skaffa någon 8kanalig bandare framöver. Har haft mycket mycket strul med datorer som går sönder osv.
Vart har nöjet tagit vägen med att leta samplingar från vinyler bland dagens såkallade producenter?
Producent

2008-10-15 17:19
päronpung:

Jo jag läste om att 4000 har en sån funktion, jag sitter på 2500an.

EasternBunny:

Jag har prövat exakt den metoden som du beskrev men jag tycker inte den funkar nå bra + att bluebox brukar kruppa som fan för mig, det blir alltid typ fel när man laddar programet i mpc´n :/

Jag tror det blir nog att införskaffa sig en grym synth ist.

Nån som har nå bra tips på en grym (hyfsat billig) synth med bra akustiska ljud? tex rhodes, piano, stråkar osv.

Har spanat in Yamaha MM6:an nån som har nå erfarenhet av den?
Producent

2008-10-15 17:23
Btw sjukt bra med en sån här tråd!

2008-10-15 23:18
den här tråden är nog den bästa tråden för min fråga, jag rockar en mpc 1k med den fria versionen av jjos, de e såhär när jag har gjort ett program o ställt in vilka pads som ljuden ska sitta på osv o sedan sparar det, när jag sedan vill loada mitt program så "assignar" inte mpc'n sj på vilka pads ljuden va på, utan jag måste ännu en gång sitta o göra det mannuellt, finns de inget jag kan göra för att detta ska ske automatiskt?? tacksam för svar! peace!
Producent

2008-10-16 01:55
EasternBunny:

Du markerar mappen som du har beatet i och trycker F6 (do it) och sen på clear och sen do it igen och sen så ska det funka...

2008-10-16 08:35
ok jag ska prova det :D tack :)

2008-10-16 22:02
mmmmm MPC :)
I got CD's in my crates, like crack in my pocket<br>Yeah right, neither of the above.

2008-10-16 22:56
fan jag är bra sugen på en mpc en risken är ju att den bara blir stående
mhm

2008-10-17 08:13
skipp: klart att risken finns där, men jag tror endå att du alltid kommer återvända ;) once yo go mpc you never go back, :P

2008-10-17 12:26
man gör vad situationen kräver.

2008-10-17 17:01
om man är osäker finns det nått att rekomendera som liknar mpc men inte fullt så dyrt?
mhm

2008-10-17 19:13
visst är mpc skoj, men jag ruttnade på sequencern och allt extra tid som tog. Hade de vart en fetare grej så man kunde köra valfritt daw installerat i mpc'n hade jag inte tvekat. Men som de är nu så tar det bara massa extra tid.

2008-10-17 19:22
Ensoniq asr-10 för runt 3-3500, EPS 16+ för 1500, EPS "classic" runt 1000.

tangenter istället för pads, lite enklare sequencer (iaf eps'erna, har ingen koll på asr).
http://www.myspace.com/electroboogiebeats

2008-10-17 21:44
tycker mpc sequencern är rätt hands on. lättarbetad

2008-10-17 22:48
jag tycker faktiskt om mpc'ns sequenser oxå, den är ju inget spc men de finns nått visst med den som jag gillar :D men de som jag tycker e det bästa med mpc'n de e just de att jag känner mkt större inspiration när jag sitter med den, gillar oxå mer att kunna hålla i det som jag sitter o håller på med, jag hålelr dock med om att det går smidigare med dator o så, men jag tykr endå bättre om mpc'n :D

2008-10-20 09:07
upp med denna tråden, keep it aliiive! :P

2008-10-20 17:44
nån som är bra på hur man flyttar ljud från datorn till asr10 genom zipdisk?
Producent

2008-10-21 03:14
päronpung: det går nog snabbare att sampla direkt än att fiffla med sånt
BLEZZ BEATS
Köp Ays'n'Beez - The Epidemic på kassett på COULISSE

2008-10-21 06:51
segt när man har 4 gig sample cds :-p

2008-11-13 12:39
vrf dog den här tråden, jag tycker den e soft ju, sen kan de ju va najjs om vi kanske lägger in lite om crate diggin oxå :D de hade blivit en riktit skön tråd de här :)

2008-11-13 20:31
kanske inte finns så mycket kvar att säga hehe..
har någon något att säga om crate diggin?

2008-11-13 23:13
senaste fyndet kanske?? jag plocka nyss upp en feting skiva: Blow Up/ Isao Suzuki Trio, jävligt najs skiva faktiskt, inget speciellt sällsynt men tung var den :D
Producent

2008-11-14 02:31
blir lite segt att diskutera crate diggin då många, iallafall jag inte vill dela med mig av mina gems som jag hittar, you feeeeel me? :p
http://www.soundcloud.com/luegoods

2008-11-14 06:35
hehe lite segt kan det bli. menar hur skulle vi fortsätta efter ditt inlägg nu easternbunny? :P "ah grymt"kul!" och sen var det slut där :)

mer intressant om man la upp ett ljudklipp från det man hitta. sen om man vill säga vad det är spelar ingen roll.

eller kanske lägga upp snippets på nya beats med era respektive maskiner.. eller kanske bilder på grejer. jag vet inte, tror inte en sån här tråd blir långlivad iaf :)

2008-11-16 18:26
För att göra ett inlägg i tråden. Har inget ordentligt ljudkort längre så jag spelade in med kameran ett nytt beat från igår och la på en accapella.

Producent

2008-11-16 21:15

2008-11-16 21:27
tackar!

2008-11-17 00:57
Tja Allihopa! Jag sitter med en MPC 4000 och undrar om ni har några tips för hur man får ut ljudet ur burken med bra kvalite... Är det enda alternativet att spela in från main out eller finns det ngt annat sätt?
http://www.myspace.com/kodexrap

2008-11-18 14:01
du kan resampla från main outs in i mpcn igen och spara på ditt minneskort som wav. och föra över via usb till datorn

2008-11-18 15:46
Preac: jag har alltid undrat, hur mkt plats komemr den wav filen ta då?? e de typ där 37 Mb då elelr??

2008-11-18 21:45
preach-beats:är inte det detsamma som att spela in från main out?=/ Det är just det som jag inte vill göra...

2008-11-18 22:34
Varför inte?
http://www.myspace.com/electroboogiebeats

2008-11-18 22:41
Pac man: Får inte ut det i tillräckligt bra kvalité men det kan likaväl vara jag som tabbar mig på något sätt med produktionen eller dylikt... Är grön på detta..

2008-11-19 08:13
en fråga nu när vi endå e inne på det med att "spara beatet" vet någon hur man multitrackar in beatet i t ex pro tools?? asså spelar in beatet i pro tools, men alla mpcn's tracks lägger sig på var och en track i pro tools?

2008-11-19 08:27
Nu har jag kollat lite mer och vill specifiera mitt problem... Jag kan inte lägga på några "Q-fx:s" när jag spelar in från main outs, bara när jag spelar in från andra ingångar, vad är lösningen då? kan man spela in med en kompressor på alla små samples för att få det hela att låta bättre i slutändan eller finns det ngn annan lösning?

Tips, någon?

2008-11-19 20:22
Jag söker 3,5 OS chippet till en MPC 3000 om nån har stött på ett sådant nånstans!
myspace.com/kushforeal - Check it out!

2008-11-20 12:52
EasternBunny P16:
du måste ju ha ett ljudkort med flera ingångar ifall du vill spela in flera tracks på samma gång iallafall, sen dra några midikablar mellan mpc och ljudkort och sen synca ihop dom som master och slave, jag vet dock inte hur man gör det i protools men tror att det finns endel tutorials på youtube.
http://www.myspace.com/loosecannonbv

2008-11-20 17:30
loose: ok tack så mkt :) ska kolla in lite på youtube :)

2008-11-20 18:14
enligt mig är det onödigt och värdelöst att resampla och spara som wav. men det är ett annat sätt.. annars är det nog som de andra säger att du trackar ut i proo tools eller liknande program(förutsatt att du har fler outs än main). Eller koppla dina outputs till en mixer med effekt rack och shit.. Tyvärr är det nog så att vill man ha de enkelt och massa fördelar är de dator som gäller

peace

2008-11-20 18:14
Midi är väl inte nödvändigt om han endast ska tracka in från 8ut? Brukar bara skapa 8 kanaler i Cubase och välja inputs för varje kanal sedan trycka rec i cubase och play på mpcn (med alla kanaler markerade så de reccar). Som sagt i cubase, men det kanske hjälper lite.

2008-11-20 19:32
vad jag har uppfattat så ifall man inte syncar ihop mpcn med datorn via midi så kan det bli buggigt, när jag testade utan att synca ihop dom så låg inte alla tracks i sync med varandra, men det kanske går, inte för mig dock.
http://www.myspace.com/loosecannonbv

2008-11-20 22:36
Tack för hjälpen! Får testa det!