Studiomonitorer
Tjena! Hade tänkt uppgradera mig lite, gå ett steg längre i att få fram ett bra sound på mina låtar. Kunna höra ljudet "rent" som man säger. Hade tänkt införskaffa ett par studiomonitorer, men kruxet är att jag vet inte alls någonting om dessa skapelser... Ska visserligen börja kolla upp olika modeller och allt sånt, men tänkte om ni här på whoa hade någon/några monitorer att rekommendera (som ni själv kanske använder och är väldigt nöjda med!) Såsom säkert många whoaiter så e jag inte den rikaste direkt, så hade du tänkt länka ett par monitorer värda ~ 10000, behöver du inte göra det. Kan väl glida upp till 3000-4000, sen är det definitivt stopp! Tacksam för all hjälp! /S
Glömde säga det att i dagsläget mixar jag mina låtar nästan helt i studiolurar (Akg k271 studio) och i kassa högtalare.
Producent
2008-11-15 12:37
Kolla in Samsons monitorer, låter bra och e billiga.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Tack för tipsen! anDre: Såg intressant ut dom där, blev lite dyrt tillsammans med basen bara och man vill ju ha bas till så, men tack för tipset! Ska kolla närmare på de! Dopeness: Samsons monitorer, okej ska kolla in de! Tack för tipset! Nån mer som har att dela med sig?:) /S
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Är de bra de där? Vad ska du ha för dom då??:)
dom låter helt sjukt bra. banddiskant is the shit. typ halva nypriset? ligger på 3900 eller nåt sånt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Pound för pund tycker jag Yamaha HS 50 eller 80 ger sjukt myckt för pengarna. Det jag letar efter i ett par bra monitorer: * Bra separation mellan register * Helt ofärgade (det händer aldrig) * Fungerar som jag vill i oscilator testet * Skarpt mellanregister (jag tycker sången är svårast att få till) Dra en skiva med både röst och ljud på så hör du. De har verkligen mina varma rekommendationer. Det värsta jag vet med monitorer är när man behöver ha för högt ljud för att höra "felen" eller att man inte får rätt stereokänsla när man arbetar fram djupet i ljudet. m-audio (billighetsmärke) har ett par bra billiga monitorer men jag tycker att dom tappar i mellanregistret, i övrigt är de otroligt bra. Hoppas du hittar något bra rapportera gärna på det du köpt!
Glenn?
Djdoggy: Ligger de på 3900 som nypris eller är det halva nypriset?:) Sugen på dom iaf! Savve: Tack för infon där! Jo, vill ha för all typ av musik, både sång och rap:) Hojtar när jag bestämt mig för något. /S
3900 paret. dom kostade en tusing till innan. sen gick dollarn ner. men nu har dollarn gått upp igen. fyfan.
Kolla Genelec monitorer
myspace.com/kushforeal - Check it out!
jag har ett par
ESI nEar05 . Som jag är väldigt nöjd med. Men om jag skulle köpa ett par monitorer idag så skulle jag satsa på
ESI nEar08 EX . Eftersom dom kostar lika mycket som mina 05 kostade när jag köpte dom.
Men egentligen spelar det ingen roll vilka monitorer du köper. Grejen är ju att du ska "lära" dig dom. Alltså vet hur det ska låta för att det ska låta bra på andras högtalare. Även om du tycker att det låter skit fett med mycket bass på dina monitorer så kanske det låter bajs på per-åkes biltema högtalare.
Har exakt samma inköp på ingång spiken! En fråga jag har utöver vilken modell man bör köpa är om man kan ha dessa till allmän lyssning, ex dataspel, musik och film. Jag har just nu fina högtalare från logitech med en stor bas. Frågan är nu om man ska ha kvar dessa eller enbart köra med monitorer? att dra fram monitorerna varje gång vid mixning lockar inte. Logitech högtalarna är så pass bra till film och musik. Däremot mixning suger dem till. Tacksam för svar! fridens
"Jag hatar citat"
är det flerkanals eller bara 2.1 ljud du har? är det 2.1 så släng bort skiten och kör på dina studiomonitorer. dom låter oftast roligare än datorhögtalare. flerkanals är roligt när man ser film. men personligen föredrar jag ändå stereo. men annars kan du väl ha båda inkopplade om du hittar en bra lösning för det.
Redaktionen
2008-11-20 14:33
jag har en större version av dom anDre länkade.. Mackie Tapco S8.. Sitter för tillfället i en lägenhet där jag verkligen inte kan använda högtalare/monitorer över huvud taget.. Men det känns som att jag är sjukt trött på dom. Visst ska dom ju bara ge ett rent ljud.. Men jag gillar dom inte skarpt.. Har kört me dom i kanske 2 år nu.. Funtar på att köpa nåt annat ifall nästa lägenhet tillåter.. Om du är sugen på att hooka mina så kan du hojta till.. Tror att det är rätt mycke smaksak..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com http://www.danielmeyer.se
Jag har lyssnat på ett 10tal monitorer än så länge i olika prisklasser men dom enda jag kunnat säga "wow dom här kommer verkligen förbättra min mixning" om är mina Yamaha NS40 monitorer. Det är 3vägs monitorer och storebror till dom världskända ns10, helt snuskigt underbara och det stämmer verkligen det dom säger om dom. Sen har jag ett par ESI nEar06 som jag inte gillar så jättemycket men dom ger en bra referens till mina andra och jag ska utöka med tillhörande sub nån gång när jag har råd. Letar för tillfället efter ett par nya mainmonitorer och jag lutar mot Focal Twin BE6 men det lär nog dröja innan jag tjänat ihop till ett par sånna (22.000:-). Genelec är väl dom jag skulle rösta på om man letar efter endast ett par monitorer, dock är deras sub lite dyrare än andra märken om man vill komplettera med en sån senare.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m:
http://www.wnstudios.se
har 2.1 just nu.. Måste jag ha förstärkare eller dylikt för ett par monitorer? Jag vill ha direktinkoppling i datorn..
"Jag hatar citat"
aktiva monitorer ska du köpa då. idag är dom flesta aktiva ändå. men att föredra är en volymkontroll mellan högtalarna och datorns ljudkort. vissa ljudkort, oftast då externa, har en volym på masterutgången. men jag vet inte vad du har för kort.
Kolla in FOSTEX NX-6A. Låter helt sjukt bra!
Vill du ha ofärgat ljud för en billig peng så köp Yamaha hs 50 eller 80 (50 e lite tunna i basen men ändå nice). Har gjort AB test mot NS10:or o monitorer från 5000 o uppåt och dom står sig riktigt jävla bra.
Yamaha HS serien färgar visst...
Allt färgar
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m:
http://www.wnstudios.se
men alla monitorer färgar, tänk relativt.
Ja, det är klart att dom gör. Men om vi utesluter det nu så kan vi säga att HS monitorerna färgar extra mycket. NS style, that's the dill.
vadå färgar extra mycket? e du dum? NS10:orna e kända för att dom e så raka, du vet inte vad du snackar om.
Varför så många sitter på NS10:orna beror på att alla vet hur de låter. De låter faktiskt inge vidare enligt min mening. Men om de låter bra på NS10:orna så är det oftast bra mixat.
Men sluta upp med whoamentaliteten. Ja, dom är raka i frekvenskurvan, och låter som en pappkartong också. Om du nu har hört... Så, "färgar" dom ljudet mer eller mindre i jämförelse med t.ex EVENT TR 8 SVAR - NS 10 färgar mer. Dom återger inte lika detaljrik ljudbild som får ljudet att låta mindre "naturligt" påköpet. Och likaså HS-serien dock i mycket mindre skala. Mår du bättre nu? (ingen diss mot NS10 lovers, jag brukar själv sitta med dom ibland)
Jag skulle nog köpt Yamaha HS 50 eller 80...
Tack för alla svar! Ska kolla in diverse monitorer som ni tipsat om:) Ska även till Musikbörsen och prata med de, sen kanske man kan göra ett inköp! :D /S
Jag lagger in en rost for HS 80, kan aven bekafta att hallbarheten ar suveran, 1 ar i kallgarage ( 6 manader vinter och 6 sommar) Byggda i asien, skickade till sverige en svang till spanien till sverige och till spanien igen utan minsta defect, lite onodig info men men
http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU