I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nagon som pallar forklara lite i reason mastring ?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-01-02 17:22

Nagon som pallar forklara lite i reason mastring ?

Yo

So... jag har nu gjort ett beat i reason, elektronisk musik, progressive house... jag har over 20 konsoler jag anvander. Nu ska jag mastra det innan jag exporterar.
Jag har lite effekter som EQ och reverb och sidechain kompressor po en del konsoler fyi.

Nagon som kan ge lite grundlaggande info ? Kan jag valja mastering suite combi och bara satta den po huvudmixern so staller din in alla kanaler at en ?

jag vill inte sitta i dagar med detta, max lagga nogra timmar sen va klar...

Pumpa mig med info..

House is hiphop on fast forward ..

2009-01-02 18:32
ta varje ljud för sig i mixern o ställ in så att du precis går in på det gula. använd öronen så borde du ha en vettig volym. och höj volymen på högtalarna så du inte höjer volymerna i reason till max.
du borde ligga nu nånstans -6 till -3 db på slutmixen.
använd eq, kompressor de devices som du tycker behövs för att höja upp o bredda ljudbilden.

2009-01-02 18:32
för övrigt känns den där mastering suite combi i sitt originalskick att den endast pumpar som fan o sätter volymen på 0.

2009-01-02 20:17
hmm men asso jag fattar inte det dar med hoja alla kanaler tills dom ligger po det gula... jag laste det i faqn ockso... asso, vissa av kanalerna spelar ju bara po halv volym, just for att det ljudet inte ska lata so mycket i forhallande till andra ljud... men jag antar jag inte skulle sankt po kanalen utan sankt po sjalva konsolen istallet ? hmm do blev det jobbigt nu....

sen undrar jag om det ar nagon som har nagot att saga om normalize effekten i soundforge ?
House is hiphop on fast forward ..

2009-01-02 23:30
sänk så att dom olika volymerna mixern ligger som dom ska i förhållande till varandra..
alltid bättre att börja mastringen/mixningen på låg volym så du har headroom när du väl sätter i gång med kompressorer o shit.

de ljuden som är låga kan du använda en eq på o ta fram de frekvenser som ska höras i ljudet så behöver du inte spela det så lågt heller.

fan det är svårt att beskriva allt. pröva dig fram tills du är nöjd helt enkelt.
referenslyssna i olika ljudsystem o jämför med andra låtar.

2009-01-03 14:36
det enda normalize effekten gör är ju att den höjer alla volymer till 0.
använd en kompressor o limiter i stället så behåller du dynamiken.

2009-01-03 15:18
har du tänkt efter där danet?
normalize behåller dynamiken, men ökar totala volymen så att den hamnar på 0 dB (eller vad man nu vill ha).
en kompressor eller limiter ändrar dynamiken, (t ex så att det låter "högre" eller "fetare")
SKYSCRAPER - MILLION VIBES
http://www.myspace.com/martinnordbeck
http://www.myspace.com/millionvibessound

2009-01-03 15:35
aah fan jag tänkte ju helt åt helvete där...
det jag ville ha sagt egentligen om normalize är att även oönskat brus kan höjas upp o höras vilket inte är så kul.