I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ny hemsida där de bästa freebeats samlas

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2009-01-26 12:40

Ny hemsida där de bästa freebeats samlas

Hej, först och främts vill jag ursäkta mig till moderatorerna som säkerligen vill låsa tråden, hoppas dock att den får leva vidare så att mitt arbete blir lite enklare.

Jag har precis köpt domänen www.freebeats.se (442,50 SEK!) och ska där länka alla de främsta freebeats som släpps här på Whoa (även vissa andra om jag kommer över det). Det kommer endast innehålla freebeats, men senare vara möjligt för producenter att använda som en gratis reklamplats för säljbeats, men det kommer jag till senare när det är mer etablerat.

Det jag nu är ute efter är att så många som möjligt lägger upp sina favorit-freebeats. Gå bara in på speedyshare.com och lägg upp som vanligt alternativt länka till redan befintlig download-sida, så ska jag senare avgöra om den platsar på hemsidan. Vi kan alla dra stor nytta av det här, så jag hoppas på rikligt med svar!

Tänk på att ENDAST ladda upp freebeats och det vore bra om producent- och låtnamn finns med. Alla som lägger upp ett freebeat som kommer upp på sidan kommer att få vara med på en "tack-sida" med erat Whoa-namn. Nåt iallafall.

Sidan är inte uppe ännu men ska vara uppe innan veckan är slut (30 jan).

Tack för svar! Trevligt som fan!

/framtida ägare av freebeats.se

(Inlägget ändrat av J-A pga fel forum 2009-01-26 19:33:13)

www.FREEBEATS.SE - Uppe igen!

2009-01-26 12:41
Den största anledningen till att jag gör sidan är för att många av alla bra beats sakta men säkert försvinner iochmed att speedyshare-länkar inte håller för alltid. Hoppas ingen ser detta som ett lätt försök att tjäna pengar på reklam, här kan ingenting tjänas - endast en kul hobbygrej som jag hoppas många uppskattar.

2009-01-26 12:46
Kan även tillägga att Whoa.se inte behöver oroa sig konkurrensmässigt, ni kommer att länkas till flitigt om inte nästan alltid.

2009-01-26 13:23
Bra länkar upp några beats ikv när jag kmr hem :)
http://www.myspace.com/peppeboah

2009-01-26 14:03
Länk till http://www.megaupload.com/?d=ZJ6PN14G , bättre blir det inte, lovar.
www.tbonebeats.com

2009-01-26 15:53
En hel del potential där, MrFuckingT, garanterat en del som dyker upp på sidan.

Men jag behöver fler! Jag har för tillfället plats för 600 låtar och om jag ens når upp till hälften så lär jag utöka utrymmet till det fyrdubbla.

Komigen och spamma sönder den här tråden med störtsköna freebeats nu, var inte lata!

2009-01-26 16:05

2009-01-26 16:08

2009-01-26 16:13
Måste säga att det är en jävligt smart ide. bara du håller det gratis kommer det va fett ;)
Rappare

2009-01-26 16:32
schysst idé kommer gå långt ;D

2009-01-26 16:57
Galet härligt initiativ :D
Kan ju inte prodda själv, men kanske passar länk senare med guldkorn jag funnit. Med upphovsmännens namn med i titeln också såklart!
Whoa.nu - När Du Vill Få Dig Ett Gott Skratt
Hundsim@MySpace | Jag är smartare än du.

2009-01-26 17:30
jag får återkomma senare på detta, har ett par beats som tankats nära 6000 gåner här i forumet...

gillar initiativet.

one
Catapults Ent.

2009-01-26 18:27
Jag har mellan 400-500 freebeats från Whoa på min externa som jag borde kunde välja ut lite bland.
Dock har jag för mig att enligt reglerna här på whoa så får bara den som gjort beatet lägga upp det? Rätta mig om jag har fel dock.

Hade en idé förut där jag tänke göra en tråd här på beats, där alla skulle kunna tanka ner de beats jag laddat ner från whoa, men fick ett svar där det sades att jag inte har rätt att lägga upp de beatsen, om jag inte gjort dem själv, även om jag skrev med upphovsmännen.
Vilket låter lite fel med tanke på att det är freebeats.. Rätta mig om jag har fel.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-26 18:30
stajl P20
Men det är ju enligt whoas regler, nu ska ju inte beatsen läggas upp på whoa- utan en annan sida :D

2009-01-26 18:32
Nej, jag vet, men alltså, vi länkar ju de beats vi vill ge till freebeats.se här på whoa, vilket, enligt det svar jag fick om min idé, inte är tillåtet. U feel me? :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-26 18:40
C88 Douglas P20,

Skicka din msn i ett meddelande till mig här på whoa, så kan jag massbomba dig med beats, så får du avgöra vilka som håller måttet.

Kollade upp antalet beats nu,
på datorn har jag 481 freebeats från whoa
sen på hårddisken bör det finnas runt ett 200tal till blandade från whoa + nätet.

Holla at me dogge!

2009-01-26 18:59
sidan " freebeats.se " finns inte? :p

2009-01-26 19:22
Freebeats.se är inte uppe ännu, jag registrerade domänen imorse och har skickat in lite skriftliga saker för att få upp den, väntar fortfarande på att webhotellet langar upp den, men hemsidan/mallen är i princip färdigbyggd, sidan kommer som sagt upp nån gång i slutet av veckan, men fram till dess fortsätt för guds skull att skicka in/länka era favoritfreebeats.

Gällande upphovsrättssnacket i tråden, om en producent känner att de verkligen INTE vill synas och vara med på freebeats.se så får de gärna kontakta mig, jag tar bort genast isåfall.

Tack för alla länkar hittils, jävligt kul med de glada svaren.

Jag vill återigen framföra till Whoa.se att de absolut inte behöver oroa sig konkurrennsmässigt, den absolut största majoriteten (närmare 100%) av låtarna är från Whoa och kommer som sagt flitigt att länkas tillbaka hit på ett eller annat sätt, och jag kommer självklart ha en väldigt synlig länk/tack/hänvisning till Whoa.se för att visa att det är härifrån material hämtas - en väldigt positiv synlighet för er. Nu menar jag inte att freebeats.se kommer att regera, men som jag sa tidigare i tråden så är det mycket för att många av speedyshare-länkarna försvinner, så man kan nog mest se det som en databas för de mest populära freebeats som släpps här.

2009-01-26 19:54
bra initiativ, ytterst osjalviskt av dig..

props
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor!

http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx

2009-01-26 20:27
kan bidra med några beats!

2009-01-26 20:33
JBara att länka här alternativt skicka länkarna med PM.

Glöm inte bort tråden bara för att den hamnat i Producenter & Djs, fortsätt ladda upp och bidra till databasen! Jag tar jättegärna emot gamla favoriter, det behöver inte alls vara nya freebeats.

2009-01-26 22:14
förslag till sidan:
ha en funktion som gör att man kan sortera beatsen efter producent, genre, senast uppladdat datum, popularitet etc...

här är en länk till ett av mina freebeats:
http://www.litanol.se/freebeats/litanol_-_happy_funeral_(co-prod._t-boss)_(93_bpm)_(freebeat).mp3
Litanol @ SC: http://www.soundcloud.com/litanol

2009-01-26 22:24
Jo, min tanke är att få sidan så pass proffessionellt uppbygd som möjligt, sen är det bara kunskaperna som hindrar mig - men det jag inte kan får jag säkerligen hjälp med, har redan märkt ett oerhört stort intresse. Någon duktig inom webskapande/dreamweaver får gärna kontakta mig.

Fokus kommer inte ligga på design, mest på enkelhet. Här är ett smakprov på hur sidan kan komma att se ut:

Länk till http://i40.tinypic.com/wlvpfc.jpg

2009-01-26 22:26
För övrigt så är det beat du precis länkade, Litanol, i princip top prio på att komma upp, redan innan din länkning :) Har en liten samling men hoppas på mer

Så gott folk, fortsätt länka era favoritbeats - det behöver inte vara ni som gjort det, sålänge ni har det på datorn och att det är ett freebeat så är det bara att länka på!

Producent

2009-01-26 22:50

2009-01-26 22:58
thumbs up,bra ide.
http://soundsof051.com/

2009-01-27 01:13
Tackar. Då hoppas jag på att nattugglorna gör resten av jobbet inatt, fler länkar behövs. Domänen är med stor sannolikhet klar imorgon, sen är det bara att lägga in filerna för nerladdning.

Jag efterlängtar ett par lite äldre, över ett år, gamla freebeats som gick som smör här förut, dessa är sjukt efterlängtade.

Keep it coming!

2009-01-27 07:53
Så. Sidan är uppe.

Länk till http://www.freebeats.se

Inga låtar är tillagda ännu men de kommer upp en efter en så fort jag kommit hem efter jobbet.

stajl: dig behöver jag snart på MSN, mäktigt intresserade av din samling

alla andra: fortsätt ladda upp favoriter!

2009-01-27 22:24
Cirka 20 blandade freebeats ligger uppe, fortsätt länka! Jag behöver mycket mycket mer.

Länk till http://www.freebeats.se

2009-01-28 09:26
fast och andra sidan får du inte hosta andras beats utan tillåtelse från producenten, spelar ingen roll om det är free
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>
Redaktionen

2009-01-28 09:56
som spokie säger. om det är nån som vill jävlas så kan du nog få skit..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-01-28 12:29
Själv snackat med folk från musikbranschen, där får jag höra att så fort någon skapar ett beat (gäller även freebeat) så har personen rättighet till den skapelsen och ska egentligen behöva avsäga sig all rättighet genom ett kontrakt för att beatet ska kunna bli 100% fritt.

Iochmed att producenten lagt ut sitt beat för gratis nerladdning och att vem som helst får rappa över det så kan någon juridisk tvist inte direkt uppstå, men visst kan det bli tjaffs om någon vill jävlas precis som du säger 370HSSV. Däremot är det inte jag som behöver oroa mig, det är om någon använder beatet och släpper skiva eller något där pengar tjänas på det som något kan uppstå. Detta kan jag skriva in på hemsidan så fort jag kommer hem (förutsatt att ingen totalrättar mig här).

Fortsätt gärna ladda upp freebeats :)

Annars så har jag en tydlig länk för producenter att kontakta mig genom om de vill ha bort sitt material från sidan.
Moderator

2009-01-28 16:53
har länkat men finns ju inga av mina beats uppe :o

2009-01-28 22:04
min uppfattning om freebeats och såna här "rättighets-shit", är att:
alla får kicka på mina freebeats gratis, bara dom inte tjänar stora summor pengar på det, om dom gör det, så kräver jag en andel.

2009-01-29 00:03
iCeTaIl P21

Ett dussin räckte inte, du har 21 st uppe :) Tack!

Ny struktur, nu sorteras freebeats efter vilken dag de uppladdats (icetail sitter med hela 28:e januari helt för sig själv) - Fortsätt länka fler freebeats gott folk!

2009-01-29 00:14
Bra jobbat. Kan dock förbättras med betygssystem, kommentarer, beskrivning från producenten, topplista osv.
Beat the odds like an abusive freak show owner

2009-01-29 00:32
Ohja, den har inte varit uppe i mer än två dagar. Fokus just nu är att samla på mig freebeats, design och funktioner kommer med tiden (webproffs/kunniga får gärna kontakta mig för små samarbeten med hemsidan)

2009-01-29 00:43
sen vore det grymmt om man kunde ha inloggningstjänst för producenter, vanliga användare, moderatorer. med egna profiler etc.

istället för att skriva en kommentar om hur beatet låter så tycker jag att du borde ordna kategorier "glatt, sorg, party" etc... jag skulle tycka iaf som "användare" att det vore skönare o kunna sortera efter kategorier.

fan alltså att jag glömt php,
har insett med årens gång att det e jävligt fett att kunna :P

kan bara ytterst lite html :P

2009-01-29 00:58
Inloggning/konton vore schysst, även om jag tycker Whoa duger rätt bra :P Men kanske kommer upp på sidan senare så folk kan ladda upp utan mig som mellanhand (förutom att jag måste godkänna) - (men det skulle jag behöva hjälp med att bygga). Tanken är att när strukturen för freebeatsen är klar så ska man kunna sortera iallafall efter datum, typ av beat samt en sida där alla riktigt grymma freebeats samlas.

2009-01-29 14:06
Ching ching ching huba baluba
Rappare

2009-01-29 15:40
C88 Douglas P20 - fy satan vad bra initiativ big ups!!!!!!!

2009-01-29 20:17
fett initiativ, får hoppas man hittar några sköna beats på sidan.
de ända ja tkr är lite minus är designen den ser inte alltför professionell ut.
man tycker att någon borde kunna hjälpa till med det här på forumet.
Sleep is the cousin of death

2009-01-29 20:24
Jo, det är designen jag just behöver hjälp med, men framförallt att folk lägger till freebeats.

Tack för alla props och så, men om det är så uppskattat varför lägger ingen upp?

2009-01-29 22:50
Håller på med ett freebeatalbum. Länkar när det är klart :)

2009-01-30 02:28
En ny design håller på att skapas, ingen mall den här gången. Ingenting advanced, men mycket lättare och fräschare - tyck till om sidan!

http://freebeats.se/newlayout/index.html

De olika färgerna tas bort när jag bestämt färger/har logga osv, det är självklart temporärt :P

Fortsätt länka freebeats hit eller maila/bifoga låt till [email protected] så att http://www.freebeats.se kan bli större och bättre!
Producent

2009-01-30 10:14
Skulle det inte vara bättre om man kunde välja om man ville sortera via namn/datum/genre ?

2009-01-30 10:30
C88 Douglas
Aj, mina ögon. Den där behöver allt ett par större justeringar.. Jag föreslår att nån som är duktig på PS eller Illustrator tar tag i det hela och snaskar upp en fräsig logo som banner :)

2009-01-30 12:13
En logo som banner är på väg, och färgerna ska göra ont för att man ska kunna se divsen när man bygger :) Man ska kunna sortera efter datum/genre senare, namn på producent kan komma upp om producenten har många på sidan

2009-01-30 12:30
Tycker idén är underbar men hemsidan skit ful .. Kan nog inte säga att jag kan göra det bättre men fortsätt för tror det kommer bli skit bra i slutändan ..

Peace
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger

2009-02-03 02:07
layouten har blivit en hel del bättre sen sist, big up till det!

ja tänkte att du kunde ju fixa så om man t ex klickar sig in på "29 januari" så ska man kunna klicka på en pil i nått hörn så man kommer vidare till "1 februari" osv. så man slipper klicka sig ut till "freebeats" hela tiden. ;)
Sleep is the cousin of death

2009-02-03 08:53
Snygg banner! Ser ut att kunna bli en riktigt bra sida.
Beat the odds like an abusive freak show owner