Logic Express 8
Shue Jag o mina polers söker ett bra hemma studio program o vissa tycker att Logic express 8 e ett bra program.. Va tycker ni om det ? Annars ge mig ett bra exempel på vilket program man ska använda.. Peace Saphiren
Livet går vidare, Ta dagen som den kommer....
Är du/ni nybörjare? Jag kan isåfall tipsa dig om Adobe Audition 1.5 , det är rätt simpelt och bra. Logic Kräver Mac dator btw! så det går ej att köra på Pc. Finns dock en väldigt gammal version av Logic som gjordes till Pc, men inget jag rekomenderar. Övriga program du kan kolla upp är: Cubase Pro tools (Vet ej om det funkar på både Pc & Mac) Cool edit pro (Samma som Adobe audition fast en äldre version)
Varför inte köra på Adobe Audition 3.0 på en gång ? :)
Producerat material till minst högsta nivå Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt
Pro tools (Vet ej om det funkar på både Pc & Mac) Joo det gör det!
kör med logic och är sjukt nöjd men det, men som de sa över det kräver en mac. men varken logic eller protools är att rekommendera om ni precis har börjat. adobe audition 1,5 är bra men det har kommit ut en v.3 om jag inte minns fel har hört att det kan bugga och hacka lite när man är inne i den separata mixern men det ska ha kommit en bättre version som går att ladda ner som inte buggar. (om man nu vill göra det på de viset). men adobe audition v.3 är att rekomendera, bättre upplägg och så finns det en mastrings kanal i det till skillnad från 1.5 an. good luck! /F
rap- http://www.myspace.com/FrankieNobel beats- http://www.myspace.com/rollablaize Disturbed Vibes Basement
vi är nybörjare o vi vill gjärna komma igång så snabbt som möjligt
Livet går vidare, Ta dagen som den kommer....
Nybörjare eller inte. Kör Logic, det är lätt i början. Om du kört garage band har du fått lite känsla för det, men köper du logic studio får du med massor med loopar, drag and drop så har du en låt klar (inte någon bra). Men eftersom att du kör en mac så tror jag du kommer ha ett program som fungerar för en nybörjare där du sedan kan utvecklas och göra fantastiska saker i.
Glenn?
Jag har logic studio, tycker det är ett riktigt bra brogram. Tar dock rätt mycket tid till att lära sig själva programmet innan man kan börja leka. Jag har både en mac och en pc. Och på pc:n kör jag FL Studio. Det programmet tycker jag är riktigt bra. Det är relavtivt lätt, går snabbt och lära sig. Jag tycker Logic är mer för musiker som spelar in egna samplingar med instrument osv. Och det är riktigt bra för sång inspelning. FL studio är mer för sånna som gör beats. Men som sagt, för inspening av sång och så på färdiga beats är logic ultimat. Men för skapande av hiphop har jag inte fått någon större glädje av det. Det går ju, men det känns jävligt komplicerat. /Fred
Freddie Green Fingah
Asso det som är possitivt med typ logic till skillnad från de flesta pc program är att du både kan spela in vocals/andra instrument och få en sjukt bra mix och göra beats med ett midi bibliotek som aldrig tar slut om man lär sig mixa om orginal ljud m.m. Det år väl att spela in instrument och vocals i fl men det blir typ skit... Annat som är bra är att (i alla fall om man köper logic 8 pro) är att man får med mastrings program och cd "dj" om man vill göra en riktigt skiva och mixa ihop sköna övergångar m.m. Ock det är klart att det tar tid att lära sig, det gör det med allt.. Men logic 8 pro Kostar väl ca 4-5000 typ.. /Frank nobel
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Någon som kan ge förklaring på skillnaderna mellan Logic 8 Pro och Express?
Det är juh mer grejer på pro, och lite annan desigt.. så tror jag som jag skrev här över att man får med ett mastrings program och någon slags "dj" ifal man ska sätta ihop en skiva.. Bra program.. är sjukt nöjd med det! Men skulle lätt kunna säga att du tjänar på pro versionen!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Okeyokey det var väll vad man kunde anta.. Är Pro svårt att använda? Eller kommer man fort in i det?
Det beror på vad man har för, vad kan man kalla det.. förkunskaper.. Asso allt är juh svårt om man inte vet något alls. Men det bästa är väl att typ nöra och kolla tutorials på typ youtube, inte för att det finns så mycket grundläggande där men ändå
_nobel P17
Det år väl att spela in instrument och vocals i fl men det blir typ skit... alltså... säg inget om du inte vet... Om du inte får det att låta bra i FL är inte programmets fel...
Vikktorius P21 nobel P17 Skillnaden är att Logic Pro är hela programmet med alla tillbehör och Logic Express är en light version av Logic Pro. Därav kostar Pro typ dubbelt så mkt också. Men rekomenderar Logic starkt av en anledning. LOGIKEN! Tycker d är upplagt enkelt, stiligt o logiskt. skall själv uppgradera till Pro 8 & Protools 8 nu. skall tilläggas att jag har Mac o digi002:an(vilket är digidesighns ljudkort. o du måste ha ett ljudkort av digidesign om du skall kunna köra protools.)
Ordet och ny musik ger mig kraft!
Fresh2Death
säg inget om du inte vet Ska inte vara sån och börja dra upp en diskussion om någon skit grej.. Men ärligt, jag säger det samma..
Tror du verkligen att jag skulle säga det om jag inte använt fl själv..? Satt i fl ca 2år innan jag bytte till logic, har under den tiden gjort många försök till att göra "riktig" musik med live instrument..
Och om du nu är så säker på att det bli så fett, så skulle jag gärna vilja höra ett helt beat du gjort utan midi-instrument och mixat i fl, med minst gitarr, bas, vocals och lägga ut det här i tråden, jag vet att det går att spela in, men har aldrig träffat någon som fått det bra..
Programmet är tok digitalt och gjort för electro musik från början, Men duger bra om man samplar egna trummor och ljud...
Om du vill hålla dig på Pc så skulle jag tippsa om reason, Bättre midi-bibliotek och sköna design, när man väl lärt sig grunderna..
Men om du har råd att byta till mac så Är det ingen tvekan om att det är något du borde göra..
Bless
_nobel Fresh2Death Helt sant!.. Fl är ett midi utformat program.. Går jätte bra att göra vanliga synth eller sample beats i, men för live instrument/vocals så är det näst intill värdelöst. (beror ju så klart på hur kräsen man är). Och det känns ju lagom onödigt att sätta sig i fl och försöka få det bra när man kan använda program som "adobe audition" på PC, för det istället. Mac är det absolut bästa i längden. men det beror på vad du vill göra för beats ( om det var det som du ville ha svar på).. Ha det fint!
Varför allt detta hat? Blir ni aldrig trötta på att försvara "riktig" hiphop.. Som om hiphop skulle vara en genre och inte en "kultur" med blandade visioner...
_nobel P17 okey kanske missförstod vad du menade... Trodde att du menade instrument som vst instrument i dit första inlägg. Så då tar jag tillbaka det jag sa. För jag har aldrig spelat in "riktiga" instrument med FL. (men förstår verkligen inte varför det skulle bli sämre, kan någon förklara det för mig?) Dock samplar jag min trummaskin i FL studio nästan dagligen. Och det låter inte dåligt! Och jag skulle inte rekommendera att skaffa Reason. För det första är det dyrt, du har ingen Vst stöd, låst till Refills och du kan inte spela in med det. Visst lite sköna syntar men tycker det är onödigt dyrt speciellt om du precis börjat göra beats. Och lite offtopic: Och alltid när jag frågade folk förr vad för pluggar jag skulle skaffa för att göra beats. så var det alltid dom dyra Sonic synth, Sample tank, NI osv, för annars skulle det låta skit. Men jag ville inte lägga pengar på det. Så jag har skaffat många gratis pluggar. Och nu när jag lägger ut beats och skickar till olika folk så tror dom inte att jag har gjort det med gratis pluggar. Så säg inte att något inte går :P
om du inte har provat nexus pluggen så bör du göra det! feta grejer ;D Kanske måste köpas , men det sa inte piratebay någonting om, så tänkte att det var lugnt att jag lånar pluggen ett tag (A)... Jadu.. varför det inte blir bra?.. Ärligt talat så har jag själv inte en aning. antar att det handlar mycket om att det från början är gjort för musik som. techno, harstyle, trance och annat. Finns juh så otroligt många andra bra program om man vill spela in med live instrument som konsumenten skulle kunna välja före.. Det där med reason har jag tidigare inte hört, och gällande priset (så har jag inte mailat och kollat med piratebay ännu)... men om ni går och kollar på see*.. jag menar priset så löser det sig nog! Nä, fan! om ni har råd så ska ni stötta de mjukvaror som är värda det! Lika uppenbart som att man köper skivor med de artister man vill stötta och önskar att höra mer ifrån!
Varför allt detta hat? Blir ni aldrig trötta på att försvara "riktig" hiphop.. Som om hiphop skulle vara en genre och inte en "kultur" med blandade visioner...
aa jag skulle inte heller rekommendera FL som första program om man ska spela in. Men eftersom det följer med t.ex Pro Tools LE eller någon Cubase version med de flesta ljudkort för musikproduktion. Och eftersom man behöver ett sånt kort för att spela in och hålla ner bufferten. Så tycker jag inte det borde va något problem. MEn alltså Reason är ett bra program men senast jag kollade kostade det 4000+. Och det tycker jag är sjukt ovärt att betala för ett program som varken tar vst plugins, du är låst till speciella Refills, du kan inte spela in med det och när nästa version kommer så måste du betala mer för att uppdatera skiten. När t.ex program som FL studio kostar 700 kr och du kan spela in, använda vilken vst som helst och livstids gratis uppdatering... Nä nu ska jag sluta predika (för tillfället) :P