I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2009-04-22 09:29

sampling

vart hittar ni all musik som ni sampla ifrån?

www.promillemusik.se

2009-04-22 09:54
på vinyler
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-22 14:57
yaa man ;D på vinyler.
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt

2009-04-22 16:05
överallt filmer venyler tapes spel mm sen iin i en mpc :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2009-04-22 20:01
på compact disc skivor
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-04-22 21:18
på mp3 tillochmed.. fast det är inte lika fränt.
så fråga mormor om hon har några vinyler o sno en vinylspelare från dem med sedan ere bara rock on med mpc:n

2009-04-23 10:19
köpte nyligen en låda blandade kassett band för 200 kronor! 500 band! där finns de lite gott! haha!
DJ Dale!*

2009-04-23 17:33
ok..men jag menade typ grupper eller band vad heter alla artister tex..om man vill ha schysst musik?
 www.promillemusik.se

2009-04-23 18:26
du får la för fan leta själv :P

2009-04-23 18:36
Kommer ju inte berätta om guld gruvorna! det är regel ett till fem hundra i prodd yrket!
DJ Dale!*

2009-04-23 19:13
haha..ok
 www.promillemusik.se

2009-04-23 19:28
Det är ju hälften av det roliga, hitta feta samples som ingen väntar sig.

2009-04-24 00:32
Dj-Dale
o så sitter ändå en miljon producenter o samplar samma soul o jazzartister;)

2009-04-25 08:52
Danet ja :) men det är lite stolthet att inte berätta vart man samplat även om alla andra samplat på samma ställe! så alla säger inget men allt låter exakt lika! haha
DJ Dale!*

2009-04-25 11:26
japan har godbitarna. gör ett bra jobb så kommer du hitta något fett

2009-04-25 14:28
Strictly ABBA och Ingmar Nordströms Saxparty

2009-04-25 14:31
Beat the odds like an abusive freak show owner

2009-04-25 23:23
"du får la för fan leta själv :P " - hell yeaah.
soulful.
myspace.com/noodlebreak

2009-04-26 03:41
ska allt vara så svårt ? xd

2009-04-26 13:25
Spotify är kungen för detta ändamål.

Sök på jazz, funk, soul.

Hitta någon sketen "samlingsplatta" med "hits from the 79s" eller liknande och spana igenom.

Finns hur mycket som helst! Akta bara att ta kända låter då dom ofta redan är samplade till 1000.

Gör hellre ingenting bra, än att göra någonting dåligt.

2009-04-26 14:29
Är man på spotify och letar samlingsplattor att sampla så är nog låtarna ganska kända.
Producent

2009-04-26 20:19
Bikarbonat P22
finns väldigt många oldies på spotify som inte är allt för kända också ;)

2009-04-26 20:47
Må hända. Men hur kul är det sen att sampla av spotify hehe.

Däremot kan det nog vara ett fint bibliotek för att hitta grymma saker

2009-04-26 20:53
samplingen är väll inget problem från spotify? det är ju bara att spela in från mixern i ljudkortet! typ m-audio 24 korten

spot e grymt att bara sitta å slö lyssna ibland hittar man skoj!
DJ Dale!*

2009-04-26 21:06
Nej? Att det skulle vara något problem har jag inte sagt. Bara hur kul är det?
Vem fan vill sampla från spotify?

Jag skulle aldrig göra så iaf.

2009-04-27 22:49
Samples hittar man oftast på Demis Rousso's skivor... bäst är det om det är CD så att man kan stoppa in den i datorn och rippa på en gång!

Hört att DJ Premier enbart samplar Demis. Eller en gång Al Jarreau oxå men den beaten gav han bort till De La Soul.
http://www.myspace.com/splitkeysbeats

2009-04-27 23:15
likkshot
HAHA.
Beat the odds like an abusive freak show owner

2009-04-27 23:33
Hmm googla typ top 100 soul eller något?
Fast sampla inte dom låtarna, du kan spara artisterna och sedan använda de lite minde kända låtarna.
Annars tycker jag att du ska ut och köpa vinyl!
All musik som inte går att hitta på Torrentz kan du sampla eftersom att ingen har den ;)
Hobby; göra beats och slå nazister.

2009-04-28 20:23
Bikarbonat, jag vill sampla från spotify.

Jag har varken tillgång till vinyler eller någonting som kan rippa dessa.
Vad spelar det för roll varifrån man bajtar skiten ifrån? I Dont get it.

Hittar man en skön sampling så spelar det väl inte roll om det är ifrån vinyl, kassett, cd, eller från internets.

Det är slutresultatet som räknas inte hur man tog sig dit. Det är bara Producenterna själva.
Samma sak med DJ's som hatar att folk kör ableton live eller liknande för det är inte "oldskool" och det är inte så man börjar djaje och det är för lätt etc etc.

Men tror du folk på dansgolvet bryr sig om det är någon som mixar via vinyler eller DAW-interface. Nää tror inte det va.

Gör hellre ingenting bra, än att göra någonting dåligt.

2009-04-28 21:37
zrC

Som sagt, JAG skulle inte göra det.

Alla gör som dom vill

2009-04-30 13:12
jag diggar oxå vinyl mer, erkänner att jag har samplat rätt mkt mp3 oxå men d e pga att jag inte haft så mkt vinyl xD

btw, jag hoppas verkligen inte likkshot e allvarlig xD

2009-04-30 14:20
klart han är fullt allvarlig
Producent

2009-05-01 19:55
har också samplat en del mp3s. köper också vinyler regelbundet, och då inga 20kr skivor så därför fular jag mig ibland och kör på mp3s för jag har bara studiebidraget som 'inkomst'. men att sitta och sampla från spotify går ju fetbort, och folk som endast samplar från mp3s
http://www.soundcloud.com/luegoods

2009-05-01 20:16
förstår att sampla mp3 går bort med tanke på att man tappar en del i ljudkvalitet.
men hur ser folk att sampla från till exempel wav eller flac filer då man inte tappar någon kvalitet.

visserligen kör du ljudet genom nån gammal sampler så tappar man ju en massa kvalitet men det som är charmen med ett dammigt o pissigt sound ju.
Producent

2009-05-01 21:34
asså de är inte ljudkvaliten, de är själva grejen att sampla från mp3 som bara blir tråkigt

2009-05-03 03:19
det har du rätt i..det är ju faktiskt egentligen en rätt nördig hobby.

det är ju ändå soft o gå runt o mysa bland skivbackar.det kan nog dom flesta hålla med.

men du erkänn..du började också med att sampla mp3..

2009-05-03 10:32
Är nog många som började så. Jag började med att sampla mp3. Då var man helt ny och ville testa om det var något man kunde/ville göra. Då köper man ju inte ett stort gäng vinyler det första man gör när man inte ens har grejerna för det =)

Kände några som höll på med beats då och körde med vinyl. Tror det var efter en månad eller två som jag också började med vinyler. Vinyler är lika kul fortfarande. Roligare. Nu när man faktiskt hittar mycket mer feta skivor än i början hah.

Hade så fet setup då. Seg Pentium P3a, en billig trasig kompaktstereo i plast med vinylspelare. Hörlursuttagen in till datorn och köra på.
Producent

2009-05-03 18:17
joo jag började också med mp3s.. sen efter tag så kom man ju in i hela grejen med crate diggin' och då tycker jag de blev mycket roligare att dra ut och leta, hitta nya artister osv

2009-05-04 13:25
zrC P21

Hela grejen blir ju roligare om du t.ex köper vinyl/cd-skivor istället för att ladda ner mp3s från TPB. Tycker jag också fast jag inte ens är duktig. Tar hellre en gammal CD från skivsamlingen än att ladda ner om jag ska vara ärlig.

VARFÖR?
känns bättre på nåt vänster + att ljudkvalitén är bättre än mp3.

2009-05-04 15:01
så här ligger det till..

Det är så jävla mycket coolare

2009-05-04 16:27
klart jag samplar från vinyl eller hur grabbar de är ju mycket coolare
ooooh my gaaaad asså.. palla sampla från mp3 när man är vääärzzzta coolish och samplar från vinyl.

Dumhetskomplex_ du kunde inte hitta bättre namn
Producent

2009-05-04 20:02
Behöver inte vara vinyl. Kan lika gärna vara cd. Men mp3 känns sådär. Det är enklara att hitta ovanliga, mindre kända låtar på vinyl. Även gamla låtar återutges på cd men då är man mer under radarn.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.