|
|
|
|
|
Varför Brusar Det!?
varför börjar det brusa på en gång när jag kopplar in line in kabeln?
Det vi tänker idag är det vi känner i morgon!
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
vart kopplar du line in kabeln? lite utförligare beskrivning tack?
Producerat material till minst högsta nivå Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt
|
|
|
jag kopplar in line in kabeln i line in hålet på ljudkortet. och varje gång jag sätter i den så börjar det höras brus! sänker jag ljudet på line in så sänker jag ju ljudet på min röst som spelas in också. så jag kan inte ha för högt, då hör jag bruset hela tin, och har jag förlåt blir min röst för låg å då måste man mixa sönder den för att det ska bli lagom db på skiten.. Och då blir kvaliten så dålig.
Och jag har aldrig hört att de brusar såhär förut, så på något sätt borde de gå och få bort.
Tack på förhand pz
|
|
|
Vad har du för mic egentligen? Mickar brukar ha XLR och inte Tele.
|
|
|
Kolla kabeln, det låter klart som ett kabelfel.
* Vad har du för ljudkort? * Har du någon preamp (utöver den som är inbyggd i ditt ljudkort)? * Använder du en mixer mellan ljudkortet och inporten? * Vilken mic använder du (vissa mickar kan man behöva skruva upp och ställa in)?
Glenn?
|
|
|
Jag har
Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro 6L Mixerbord: Analog Mixer Behringer Xenyx 802 Mickrofon: Golden age TC1
|
|
|
Hej!
Du får rätta mig om jag har fel, men ingången är obalanserad vilket är ett typexempel på varför man får brus vid inspelningen.
Om du kopplar in micken via mixern till ljudkortet borde preampen balansera det. Men det är en Behringer (som jag inte kan något om).
Jag tror alltså att det beror på att du kör obalanserat in, lösningen är att fixa med kablarna, eller byta så du får en balanserad inslinga. Jag kan inte komma på något annat utöver att mixern eller att preampen på mixern skulle kunna vara trasig.
Glenn?
|
|
|
Okej, jag är inte heller så haj, men det följde med ett elagrigat eller vad man ska säga där det finns en sak man kan vrida på, tror det har med ljuduppfångare eller något sånt att göra , kan det vara det ?
|
|
|
Till vad följde det med ett elagrigat? Till själva ljudkortet? Om det är så testa gärna att koppla in det, man vill mata micken med 48 volt, det finns några felkällor, det kan handla om jordning och andra saker, men jag har svårt att tänka mig det.
Glenn?
|
|
|
Nej, till själva micken.. Man kopplar in micken i den, sen den till mixerborde..
|
|
|
Jag som precis börjat i min producentkarriär (mest på skoj för att fixa lite med polarens låtar) och därmed inte har lagt ut monstersummor på utrustningen hade ett liknande problem förut. Detta är säkert inte samma sak som du har problem med, då jag har en Sennheiser e835S (begagnad, fick den för några hundralappar) med adapter direkt in i datorns interna skitljudkort (inget hatande nu tack, jag vet mycket väl om hur skitkass denna temporära lösning är och jag ska köpa ett externt ljudkort, och överväga att köpa in åtminstone en pre-amp (eller kanske ett externt ljudkort med inbyggd pre-amp?)).
Hur som helst, i windows "ljudkontroll" på inspelningsinställningarna hade jag råkat ställa in "+20 dB Microphone boost" vilket skapade ett jävla oljud. Sen på uppspelningsinställningarna har jag mätaren på mikrofonen på lite mindre än hälften, det visade sig generera en hel del brus av att ha den på högsta...
Som sagt, dett agäller säkert inte dig, 5Gram, men om någon annan nybörjarproducent har liknande problem kanske de finner svaren här. :)
|
|
|
precis, jag har ju redan kolla upp det där. och jag hade inte tryck in den där "+20 dB Microphone boost"
det bruset jag hör är ett ganska tyst låtet men jävligt iriterande ljud att höra när man ska mixa det man spela in :/
|
|
|
spela in dina vocals med kardioid (symbolen ser typ ut som en croissant)... och nu ditt problem, är att du stoppar in micen direkt i ljudkortet, kör micen till mixerbordet, och använd den preampen om du inte har en extern, och sedan till ljudkortet.
det är allt som är fel
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
hahaha först det första hur vet du att jag stoppar micken i ljudkortet!? hah Jag måste liksom koppla micken till nån lite burk " preamp eller va det e" och sen från den till mixerborde och mixerborde till ljudkortet. hajjar du ?
|
|
|
hahaha först det första hur vet du att jag stoppar micken i ljudkortet!? hah Jag måste liksom koppla micken till nån lite burk "nätaggregat eller va det e" och sen från den till mixerborde och mixerborde till ljudkortet. hajjar du ?
|
|
|
tyckte jag läste det. men jag verkar ha sett i syne. Burken som du stoppar micen i är strömförsörjning till mikrofonen, så fantommata den inte. testa att lägg locut filter på, om det inte försvinner då så kan du ju testa att låna hem en preamp och köra via den istället för mixerbordet. om problemet fortfarande kvarstår då så får du kolla dina kablar, sen inställningar.
du har ingen elkabel liggandes mot mikrofonkabeln? det kan skapa störningar finns många anledningar varför det kan bli så, men testa det jag skrivit, annars får du bränna mikrofonen i majbrasan..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
okej jag ska kolla runt lite :) tack så mkt
|
|
|
Halogenlampor och dylikt kan ge rejäla störningar, kolla om du har något sånt i närheten som kanske går att flytta eller stänga av när du spelar in. Kabelfel låter det helt klart mest som, köp ett par nya kablar och skulle det visa sig att det inte är det som är fel så kan du ge dom till mig ;) Du har inte tappat mikrofonen i backen eller så? Eftersom det är en rörmikrofon så är den ju extra känslig för stötar så det kan ju hända att den åkt ur sockan litegrann eller att du måste byta rör. Sen sist så är ju inte Behringer speciellt kända för att vara brusfria, nu låter det ju som att problemet ska vara större än deras vanliga brusnivå men du kanske är mer petig än en annan :)
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se
|
|
|
Beshlik, jag skulle vara tacksam att få råd av rolle han kan sin sak.
Glenn?
|
|
|
hmm okey, jag har ju inte tappa min mick. men men, jag får kolla runt lite sen så kan jag återkomma om jag hittar på felet eller ah hur det går :P
|