Synca MPC 2000 till ASR-10?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

Synca MPC 2000 till ASR-10?

Tjena.

Jag har en MPC 2000 och en ASR-10. Jag vill synca dem. Men jag vet inte någonting om hur man gör.

1. Jag har förstått att jag kan ha alla ljuden (samples osv) i ASRen men använda MPCn's sequencer. Hur gör jag för att uppnå detta?

2. Kan jag även göra så att jag triggar ljud i ASRen med MPC-padsen och fortfarande använder MPCn's sequencer? Hur gör jag isf för att uppnå det?

Alltså, det jag vill är att t.ex. sampla i ASRen (dvs, ha alla ljuden där) men använda MPCn dels som sequencer och dels som MIDI-controller (dvs, använda padsen).

Jag försöker läsa manualerna, men jag hajar ingenting. Så jag behöver hjälp med vilka sladdar som ska in var och vilka inställningar de olika maskinerna ska ha för att det ska fungera. Om det ens fungerar.

Tack på förhand!

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
MIDI.

Du behöver midikablar mellan båda maskinerna. Ut från mpc till In på ASR och även åt andra hållet. Sen får du göra miditracks i mpcn istället för dom vanliga, dom kommer skicka på olika midikanaler. Sen får du ställa in på kanalerna i asrn vilket miditrack den ska ta emot information ifrån.

Kanske måste man även ställa in om en maskin ska vara master eller slave. Isf är ju mpc master
The Hassle
Bikarbonat P23

Tackar!
Det hjälpte en bra bit på vägen. Men jag är fortfarande helt lost i hur jag ska "ställa in på kanalerna i asrn vilket miditrack den ska ta emot information ifrån".

På något sätt lyckades jag iaf få det till att MPCn är sequencer och padsen triggar ASR-samples. (Det är en jävla bit på vägen när jag tänker efter.) Men när jag byter instrument på ASRn och trycker play på MPCn så spelas den befintliga sequencen upp men med det nya instrumentet (om det går att förstå vad jag menar...).

Problemet är alltså hur jag ska kunna sequenca olika instrument, för nu verkar den bara skicka signaler till det aktuella instrumentet.

shiet. för ett par år sen hade jag allt hookat upp precis så... men idag minns jag inte så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.

damn I miss those days
http://www.kalvinhiphop.com
Har tyvärr ingen koll på ASR alls. Men den har ju 8 instrumentkanaler eller hur? Eller är det 16? Hur som helst så borde det gå att göra inställningar någonstans för varje instrumentkanal vilken midinot den ska ta emot information på. Så ställer man in det på midikanal som man vill ha på mpc.

Har du ingen manual till asr?
The Hassle
Bikarbonat P23

Jag kollade i manualerna först, men fattade ingenting. Men nu kollade jag igen och prövade mig fram efter dina råd och nu fungerar det.

Du är kung för närvarande.

Tack!

Fint! Glad att man kan vara till nytta.
The Hassle
fet kombo! tänker på effekterna och att man kan leka med samplerate och sånt shit
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag misstänker att du behöver ställa in varje spår i MPC att skicka på olika midikanaler, (ev ställa om global midi recieve till "multi" på ASR) och ställa varje instrument på ASR till de midikanaler som matchar MPC'ns sequence-kanaler

eller hmm, det här kanske redan hade sagts?