Mastra beats?
Varför allt detta tjatande om att man mixar i ett program sen mastrar man beatsen i ett annat? Mastra gör man väll när beatet har en acapella på sig? Tänkte att om man maximerar 2 gånger så lär det ju bli kanska lite dynamik kvar i låten? Eller är det jag som fått det om bakfoten?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Man kan/ska inte mastra en redan mastrad produktion, på samma sätt som man inte steker en redan stekt stek. Maximera är inte samma sak som mastring. Man mastrar i regel i ett program som har lite verktyg för att analysera ljudfiler, t.ex. wavelab. Sedan är det bra att komma bort från sin sequenser när man gör slutmixen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
måånga har verkligen missuppfattat det här med mastring. det är absolut inget ni kan fixa med såna simpla program. ska ni mastra en låt riktigt så får ni nog slänga ut minst 100 000kr
men det finns ett plug in som har färdiga eq:s som ni kallar mastring, izotope ozone
Producent
2009-09-12 00:42
Man kan ju demo-mastra sina beats om man vill.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
BazzersIncProd P16 Detta du säger stämmer inte. Jag kan sätta 10 000kr på att du inte hör skillnad på en analog mastrad låt och en digital med pluggar. Det är inte som förr då de bara fanns analogt
Dopeness P28 Ja det gör jag alltid haha jag använder reason så jag har alltid mastern på men stänger den när jag exporterar :P judas P26 Håller med men maximering på en hel låt/beat hör till mastring, du maximera inte en låt utan att fullfölja mastrings pressossen
Producent
2009-09-12 01:05
Maximera är någonting jag har lärt mig att man inte ska göra. Känns som att det är antingen eller, antingen mastrar du eller så maximerar du den. För övrigt kan jag tycka att det kan låta skönt om du drar ljudet genom en rullbandare innan du mastrar det om du har möjlighet. Jag tror att många studios gör/gjorde det.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
För övrigt kan jag tycka att det kan låta skönt om du drar ljudet genom en rullbandare innan du mastrar det om du har möjlighet. Jag tror att många studios gör/gjorde det. Du har inte lust att förklara vad en rullbandare är för något ?
har nämligen aldrig hört talas om det :S
Klart man hör skillnad. Det går inte få exakt den kvalitén som med riktiga externa grejer. Men dagens amatör proddare blandar oftast ihop "Equa" och "mastra" kanske inte är så i detta fallet men =)
Producent
2009-09-12 01:28
Det jag menade är förstås en rullbandspelare.
Som vanligt när det kommer till mastring så är förvirringen total. Mastra kan man gott och väl göra en fullvärding mastring med enbart mjukvara. Faktum är att de flesta som jag känner som jobbar med mastring går mer och mer mot en helt mjukvarubaserad miljö. Dock kräver mastring ett bra lyssningsrum. BazzersIncProd P16: Om du tror att mastring av en låt, eller skiva för den del, kostar 100 000 är du helt ute och cyklar. De vinyl vi släpper skickar vårat distributionsbolag iväg till Finyl Tweak, tidigare Heathmans. Där kostar en studiotimme cirkus 130 pund per timme. Hade det kostat 1300 pund hade jag nog inte fått släppa en enda skiva än... ...och nej, det tar inte tio timmar att mastra en 12:a
Ljudas P26. du missförstod nog när du säger att jag menar på att en mastring kostar upp mot 100 000 för de var inte så jag menade. att ha riktiga proffs externa mastering grejer är inget vem som helst har råd med precis. och jag har själv fått vinyl release
så om man gjort ett beat, så för att uppnå bästa resultat bör man inte lägga någon större tid på mastring? utan ha det mixat och sen bara pumpa upp volymen så den blir någorlunda normalhög utan att spräcka nollan. sen köra en mastering process när acapella ligger på och allt e mixat? tacksam för svar då jag har börjat försöka sätta mig mer seriöst in i mix o master= ) peace
Du vill ha den en bit under nollan, det måste finnas lite luft!
Sluta prata mastering när ni inte håller på själva. Lär inte ut något som du inte behärskar själv. Det blir bara massa onödigt struntprat om vad som är bäst hit och dit, misstolkningar och folk som försöker sig på nåt de inte kan. Ljudas har en poäng med allt han säger dock. Självklart hörs det skillnad mellan hård- och mjukvarubaserad mastering, kanske inte för ett Whoa-öra men ett tränat öra hör det mesta. Självklart hörs det skillnad om du slängt ut 1000 eller 40 000 på mastering, om det inte är en svenne med överpriser som gör mastern. Ska du köpa analoga masteringsverktyg för profisionell mastering så räkna med att lägga ut ca en halv miljon. Monitorer aka Barefoot MM27 eller dylikt, AD/DA omvandlare aka Lynx Aurora, De-esser/Kompressor/Limiter aka Weiss DS-1, Elysia M-pressor, EQ aka API 5500, Manley Massive Passive, bla bla bla finns hur mycket hårdvara som helst som kostar skjortan som är known as the shit. Mastering i den digitala datormiljön görs oftast i program liknande Sequoia, vissa gör det i Pro Tools eftersom att de digitala reglarna i det programmet är ansett att vara, än en gång the shit. Det finns miljoner sätt att mastera på, inget är rätt, inget är fel. Det sett som fungerar för någon kanske inte fungerar för någon annan. Men vissa saker bör man ha kunskap om för att kunna utesluta vissa metoder. Hur som helst, om du gör ett beat så gör någon form av mastering på det när du arbetar med det, typ limiter eller nåt liknande. Dels för att kunna veta hur den färdiga produkten kommer låta efter mastering och dels för att klienten du har, eller din polare eller vem det nu är ska känna att detta beat är, än en gång the shit. När du sedan har trackat allt och mixat det, så sicka en kopia till artisten/polaren/din farmor med mastern på. Detta för att folk har ingen aning om vad mastering innebär och de kommer tycka, om du tar bort mastern, att det låter dåligt, klent bla bla bla och det blir en massa onödigt strul. Ta sedan bort mastern och skicka det till någon som masterar.
Och om ni nu vil lära er att mastera, gå en kurs, läs Mastering Audio, the art and the science av Bob Katz. Ett par tips bara.
hade tydligen inte allt för fel eller?
Bazzers, nåja. Angående Ozone så är det lite mera än ett par presets för EQ. Och det är bara klantar som dömmer bort den pluginen för presetsen. Ozone är ett bra program, men det är klart. Det är ingen vidare idé att använda presets. Men eftersom många idag dömmer vst's efter deras presets så är det inte lätt. Och det där angående att man inte skulle kunna fixa en mastring i simpla program. När skall folk inse att man behöver _INTE_ Ett par studio monitorer för 999K som är ärligare än din storebror. Hårdvara som 50 cents studiopluppar använder eller sitta i det senaste programmet för Mastering. En bra mastering får du om du gått igenom din MIXNING ordentligt. Allt man behöver är "lite" träning. Du behöver inte gå i någon mastering akademi, du behöver inte en studio för 100K för att skita ut en good sounding track. Shit alltså. Blir lack.
Gör hellre ingenting bra, än att göra någonting dåligt.
rolle P22 Konstigt att mastringsproffsen har gått över till mjukvara då?
Nelione Vilka är masteringsproffsen? Sterlingsound? Cuttingroom? För senast när jag kolla så är det fortfarande hårdvara som används mest i pro mastering, inte semi-pro. Sluta vara så jävla whoa. zrC Antar att du också har bra koll... För monitorer har aldrig vart viktigt. Försöker bara hjälpa er i.o.m. att jag är insatt och själv håller på. Men om ni inte vill ta in det jag säger så gör inte det.
den som vet mest när han dör vinner....
http://www.myspace.com/splitkeysbeats
jag tror att mycket handlar om att vara duktig på det man gör och framförallt veta NÄR man ska göra vad i processen liksom. Sätt någon duktig snubbe som vanligtvis rockar pro tools med 100000lax grejerna i en "whoastudio" och mastern lär komma ut bättre än om du sätter random whoanisse i en proffesionell studio, helt klart. sen tror jag nog att det e ljudas och rolle som det ska lyssnas på här omkring. själv brukar jag göra så att efter jag har trackat ut mitt beat i cubase så mastrar jag beatet och sparar ner en demomaster av beatet men sparar oxå projektfilen med beatet och mastern, sen är det bara använda samma projektfil när man spelar in rap och sen får man oftast korrigera mastern lite efter att det har hamnat vocals i ljudbilden. peace!!
Tycker att Ljudas och Rolle har förklarat allt skit bra, logiskt. Flinta sa även något vettigt. Nu minns jag inte om kille här ville lära sig mastra, eller bara förstår vad det innebär. Men man behöver inte lägga ner någon stor vikt på det, varken som pro eller nybörjare. Det beror väl på vad man gör för musik också. Vissa band skippar ju att mastra. sen beror det på hurfan mixen låter från början, är den bra redan så kanske man inte behöver mastra. Det finns jätte mycket information på internet om detta. Har du dyra saker och suger så var det väl synd att du la ut pengar. Är du grym som fan med en massa skit bara, good for you, dope osv.
ixixixuxa110
rolle P22 Så vad ska jag köpa för att mastra så det blir bra om det inte blir bra med pluggar :)
Köp en glass och en bok istället ;)
ixixixuxa110
Nelione Köp vad du vill, som jag sa så är inget rätt eller fel. Hårdvara är huvudsakligen standard i pro mastering. Men det finns självfallet pluggar som är bra också. Dock kommer pluggarna aldrig att generera samma sound som hårdvaran, då hårdvaran jobbar med elektristet och inte ettor och nollor. Läs lite om det så fattar du bättre och kommer lättare hitta din väg till att mastera på det sätt som passar dig.
rolle P22: Vad man menar med pro mastering är väl lite av en flytande fråga. Ser själv ingen anledning till varför mjukvara inte skulle kunna låta lika bra som hårdvara vad gäller signalbehandling. Den kommer inte låta likadant, dvs ge samma karaktär, men kan gott ge en annan lika god. Att många gamla ljudtekniker använder hårdvara tror jag mer har att göra med att man är van vid det arbetssättet. Men ur en kostnadseffektiv synpunkt är mjukvara överlägset. För att ta ett exempel så går både BBC och sveriges radio helt över till mjukvaru eq´s och kompressorer. Visserligen jobabr de inte mastring men dock professionell ljudbearbetning. Sedan är det med mastring som med mycket annat, dvs skit in skit ut. Låten blir inte bra bara för att ett proffs har mastrat den. Kan man själv få till en slutmix som man tycker låter bra och håller för ändamålet, oavsett om det är att göra en låt för polare/whoa eller spelas på en klubb, så finns ingen anledning att skicka materialet till en dyr mastring.
När ni säger att en låt inte ska mastras två gånger, innebär det då att när du skickar ett beat till en artist så ska det vara omastrat?
Valentin P21: Good lord ja.
Är till och med compressor och multipressor för mycket i masterspåret?
Ljudas Självklart, som jag sagt ett par gånger så är inget rätt och inget fel, alla verktyg passar inte alla. Vissa klarar inte av hårdvara, vissa klarar inte av mjukvara utav olika anledningar. När jag pratar om pro-mastering så menar jag de större företagen som funnits med ett bra tag, som tidigare ex. Sterling, Cuttingroom etc. som står bakom mastering för fler av de större släppen. Vad det gäller hårdvara annars så är det rätt stor skillnad mer än bara arbetssätt. Jämför t.ex. en UA 1176 med en BF76 plugin som är en mjukvaruklon så är skillnaden enorm. Det samma är med resten utav världens mjukvarukopior. Vet inte hur mycket erfarenhet du har utav hårdvara själv dock, sen får man föredra vad man vill mjuk eller hårdvara. Finns självklart även en ekonomisk fördel med pluggar också, då de inte behöver underhållas på samma sätt som t.ex. en rörkompressor eller liknande, samt att en plug inte kan gå sönder. Skit in, skit ut, no doubt. Men mastering kan också rädda en halvdan produktion. Folk har olika sätt att jobba på, men man bör inte utesluta något förens man har testat det.Valentin Absolut inte, men undvik att maxa ett spår till 0dBfs innan master. Dock skulle jag lämna dessa åt sidan om du inte har kunskap om hur det fungerar helt.
Rolle så en limiter ska inte vara med, även om den går över 0?
Jämför 1176'an med en UAD 1176LN istället, det är väl lite mer rättvist :)
rolle P22: Varför ens jämföra kopior med orginal? Verkar dödfött. Det är samma sak varje gång det är en sådan här diskussion. En malström av namedropping. Jämför en riktigt bra hårdvaru eq med en riktigt bra mjukvaru eq t.ex. sonnox oxfords. Sedan är det tråkigt att motargument mot hårdvara ofta avfärdas som okunnighet. Jag har inte mycket erfarenhet av hårdvara, det jag har fått är via min barndomsvän som jag delar studio med. Var uppe hos honom en del då han pluggade i Piteå. Skulle vilja ha svar på frågan om varför en mjukvarueq inte skulle kunna låta lika bra som en hårdvarueq. INTE låta likadant som en redan befintlig, men med en egen lika tilltalande karraktär.
PAC-MAN Självklart mer rättvist! Dumt att jag inte tänkte på det, dock har jag inte haft tillgång till något UAD system, så jag kan inte uttala mig om den pluggen. Har iaf enbart hört bra grejer om UAD emulationen. Dock är BF76an en helt ok kopia for the record. Använder den själv i vissa fall.Ljudas Nej inte nödvändigtvis, vissa kopior föredras även över original i vissa fall, men du har en poäng. Självklart blir det namedropping i en sån här diskussion, svårt att undvika (enligt mig). Menar absolut inte att försöka få dig att se ut som okunnig heller, om du uppfatta det så så ber jag om ursäkt. Två delade åsikter om ämnet bara. Det är svårt att jämföra en riktigt bra hårdvaru eq med en annan riktigt bra plug. Då olika produkter görs av olika företag, med olika karaktär, till olika priser. Därför går det inte att jämföra t.ex. en Sonnox Eq med en Manley Massive Passive, eller dylikt, då båda är byggda med olika karaktär, för olika ändamål. Det var därför jag tog plagiat exemplet då mjukvaran är gjord för att likna hårdvaran. Har inte sagt att en mjukvarueq inte kan låta lika bra som en hårdvarueq. Det jag sa var att mjukvaran inte kommer låta likadant som hårdvaran, då hårdvaran jobbar med ström och mjukvaran jobbar digitalt. Sedan är det upp till producenten att avgöra vad han tilltalas mest utav. Min egna favorit eq är Focusrite D2, som är en plug.
Valentin Naj, inte limiter. Limitern har sett till så att dagens produktioner låter helt krossade. Om du verkligen behöver använda den så använd den varsamt! Ett tips bara.
Hård vs Softy diskussionen har diskuterats ända sedan tidernas begynelse. Det är lite som att Argumentera om vad som är bättre; Äpple eller Banan.
Gör hellre ingenting bra, än att göra någonting dåligt.
http://www.myspace.com/splitkeysbeats