I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

M-Audio Keystation 61es hur får man midi out att funka?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

Producent

2009-09-28 18:38

M-Audio Keystation 61es hur får man midi out att funka?

Har nyligen införskaffat mig denna midikeyboard och allt funkar klockrent till Cubase via usb osv.

Men jag har dessutom kopplat midi out från den till min mpc men min mpc reagerar inte :S

Min mpc har rätt inställningar (Active track receive channel: ALL) som jag körde förut från min synth och det funkade perfekt.

Keyboarden drivs just nu via usb, kan det bero på det? att den inte orkar skicka midi till mpc'n? för man kan köpa en ström adapter till keyboarden så att den driver ist.

Nån där ute som vet vad det kan vara för fel?

PLEASE HELP ME!!!

2009-09-28 19:49
Så här står det i manualen:

MIDI Out
The MIDI Out port is located on the back of the keyboard, and can be used to connect the keyboard to an external sound module or MIDI
keyboard. By default (when you switch the unit on), all controller data is sent out via the MIDI output as well as the USB out.
If you want the MIDI output to act like a traditional USB-to-MIDI interface, engage “MIDI Out from USB” mode by carrying out the following:
< Press the Advanced Functions button to engage Edit Mode.
< Press the black key above D2 (named D# 2), representing “MIDI OUT FROM USB.”
< Edit Mode will disengage.
< The keyboard is now able to send data received from the computer via its MIDI OUT jack to whatever device is connected.
In order to use the MIDI output, select the Keystation USB MIDI Out as the MIDI output device in your sequencer.

Producent

2009-09-28 19:51
Har prövat det där men får det inte till att fungera :(
Producent

2009-09-29 14:37
Producent

2009-09-29 20:54
Okej, 100:- till den som hjälper mig att lösa problemet!
Producent

2009-09-30 01:28
jag använder reason mellan midi med min mpc3000 men antar att de borde va lika. först ska du koppla midi out från ditt keyboard till midi in på mpcn, sen från midi out(ABCD)på mpcn till midi in på ditt ljudkort.

du ska ändra från drum till midi, sen vilken channel den ska ta information ifrån på mpcn, sen om du väljer i cubase att den ska skicka från channel A (om du har midi out på A på mpcn) så ställer du in 1a-channel. hoppas de va till någon hjälp iallafall
http://www.soundcloud.com/luegoods
Producent

2009-09-30 09:16
Rabalder:

Tack men det var inte det som jag var ute efter.
(har inte midi in eller out på mitt ljudkort)

Jag vill:

1: Via usb från midkeyboarden till datorn styra vst instrument i Cubase.

2: Styra midi ut från midkeyboarden till midi in på mpc'n. (midi kabel ut från keyboarden till midi in på mpc'n) Så jag kan tex spela baslingor på min mpc osv.

Asså INTE skicka midi från datorn till mpc'n.
Producent

2009-09-30 15:14
du vill lira ljud som du har i din mpc på din keyboard?
http://www.soundcloud.com/luegoods
Producent

2009-09-30 15:26
du vill lira ljud som du har i din mpc på din keyboard?

Ja asså styra mpc'n via midi.

2009-10-09 15:30
Jag har ingen aning, men du kan ju alltid testa att slå en pling till MB eller Jam och se vad de säger.