I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Någon som kan ge mig tips om hur man producerar en låt?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2009-11-03 16:34

Någon som kan ge mig tips om hur man producerar en låt?

Hallå, jag heter Erik och jag har skrivit texter i flera år nu. Jag har varit på micken några gånger så jag känner att jag börjar få kläm på det.

När jag ska spela in en låt spelar jag in tills jag blir nöjd, så jag sparar det jag är nöjd med och tar om det andra (brukar vara riktigt svårt att få det bra i bara ett stycke) vilket leder till att det blir rätt många bitar efteråt (refräng, verser i två till tre delar, intro, outro, adlibs, breakdown etc.). När jag sen ska pussla ihop det händer det alltid, hur försiktig jag än är, att jag flyttar något så det hamnar ur takt, och sen blir det aldrig riktigt bra igen.

Jag är helt ny på att spela in, och kan inget om mixning, så jag skulle behöva lite tips på hur man gör för att få ihop det.

Jag har inte fått något gjort på grund av det här, eftersom jag till slut blir så less att jag ger upp och stänger ner allt, eller att rösten slits ut så det inte låter bra helt enkelt.

Det med rösten är inte bara för att jag kör så länge, utan beror på att jag inte sänkt beatet, så jag står och nästan skriker i micken. Ska testa att sänka beatet och höja ljudupptagningen i micken.

Iallafall, back on topic. Hur spelar man in en låt på bästa sätt?

Jag använder Cool Edit Pro, jag har mick, studio och mixbord.

Vet någon vad dubs är förresten?

Tack på förhand. :)

Jag är bättre än de flesta, men sämre än de bästa.
Netplay ute snart.