I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

få sin inspiration tillbaka att göra beats

Vår Hiphop - Producenter & DJs

Producent

2010-02-16 17:13

få sin inspiration tillbaka att göra beats

Har hamnat i ett fack nu där jag känner att jag inte har nå kreativt att komma med när det gäller o göra beats. Har försökt med mycke att få lite ider men det står helt stilla just vilket e riktigt tråkigt. Känns som att MPC bara står i sitt länge o bara väntar på att vi ska ta på varandra men jag kan inte ge den nå kärlek just nu. Brukar sätta mig lite då o då o försöka snicka ihop nått, men det brukar alltid sluta med att jag ger upp. Iofs så e min vinylnål trasig o jag har inte hunnit köpa en ny, kanske e det som e felet för jag kan inte sampla nått. Men jag känner även att jag inte kommer på nå bra grund heller att börja på...Sitter o lyssnar varje dag på olika beats på nätet, i min winamp ja överallt för att få lite inspiration men det händer inget. Va ska man göra för att väcka liv i MPC`s fantastiska värld igen?? just känner jag att jag e sugen på att sno ider från andra låtar o bygga grunden som just det beatet har eller liknande iaf, så kanske jag kommer nånstans...men det känns endå inte ok. Hjälp bullen =)

"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2010-02-17 03:23
Leta efter feta samples! Bygg upp en drum loop och ba sitt o pilla!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-02-17 04:11
jag har inget vettigt tips att bidra med, det brukade räcka med att höra ett hett beat eller möjlig sampling för att känna inspirationen kittla, men nu har jag en helt (jävla) ofattbar svacka..
min mojo är väck, jag får inte ens igång en skön trumloop om jag anstränger mig, allt låter fel utan att jag vet varför. and it's bullshit.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-02-17 06:54
leta efter sköna kicks o snares osv.. brukar funka väldigt bra för mig,, då kommer jag igång.. men insperationen kan smyga upp på en från ingenstans.. man måste ha tålamodet!

2010-02-17 06:57
Kolla beat making tutorials på youtube.. det är jävligt intressant och man kommer igång om man ser något nice

2010-02-17 09:01
Sluta försöka överhuvudtaget ett tag. Svårt att tvinga fram det bara. Köp en ny nål till skivspelaren till att börja med. Sätt dig ner och lira lite tvspel, läs, film, lyssna på skivor.

2010-02-17 10:55
utmana dej själv är väl det bästa tipset jag kan ge.
testa o bygg en helt annan ljudbild än du brukar osv.
Producent

2010-02-17 16:21
har haft ett uppehåll i snart 2 månader...O jag börjar bli lite smått irriterad att det inte händer nått. Ang att sampla så kan jag ju inte än eftersom min nål e trasig o jag måste köpa en ny.

Har suttit på youtube ett x-antal timmar o kika på massa beatmaking videos utan att bli sugen. Nee man kanske ska inhandla lite röka då brukar det sätta fart =)
Producent

2010-02-17 18:59
Hahaha shit vad jag känner igen mig!

Sitter också i värsta svackan just och alla bara tjatar om beats och själv så pallar man inte...
Antingen så är man får trött efter jobbet eller så får man ingen vibe till samplingarna...

Har typ inte rört min mpc på 2 månader :S

Har bestämt mig för att bara chilla ett tag så kommer nog inspirationen snart :)

2010-02-17 19:34
mitt tipps är att köp en ny nål!!! när du gjort det så stick till skivaffären o beat digga det är min kick iaf till o göra beats om man hittar nått fett break eller feta ljud/samplingar!!! eller kanske rent av byt ut din mpc mot nån annan fet maskin tex Eps - sp 1200 - s900
Producent

2010-02-17 19:36
Tror alla som sysslar med någon form av kreativitet går igenom liknande faser. Väldigt svårt att tvinga fram.

Jag brukar kolla på beatmakingvideos så går jag igång. Extra bra är det när någon använder en sampling jag själv försökt mig på, men gör det mycket bättre än mig.
Producent

2010-02-17 20:38
Marc Swing: mm det e sjukt jobbigt, man vill så gärna göra nått men det står helt stilla.

Pontan: Jo blir o köpa nu när pengar kommer...+ett antal vinyler att gå igenom, får hoppas att det händer nått då =) skulle aldrig falla mig in o sälja min MPC 1000..

The_Donut: Youtube går ganska varmt nu med en rad olika videos...posta gärna lite feta beatmaking vidos...känns som att jag har gått igenom hela YT snart =)

2010-02-18 03:43
GÖR BEATS HELA TIDEN OAVSETT!
sluta böla för fan. sätt dig och gör ditt jobb.

Länk till http://www.myspace.com/masajada
Länk till http://www.pmpworldwide.com/masajada
Looooove yyoooouuuu
Producent

2010-02-18 14:33
masajada: Det e just det gör...sitter vid MPC varje dag utan resultat. Tråkigt när man inte kan sampla nått...

fast satt jag o snackade med en snubbe på MSN ang sampling...han tyckte jag skulle sampla från datorn undertiden jag inte har nån vinyl. Får ta o testa det

2010-02-19 15:47
skönt reklaminslag i tråden, raah!

nåväl, min blockering släppte helt igår, mycket tack vare exile.
kollade de flesta klipp med honom och mpc'n samt lyssnade igenom "below the heavens".
problem solved, mojo activated.

2010-02-23 08:14
Kul att höra vad alla säger! Jag tycker också att det är svårt att få inspiration till att göra "hiphopbeats" just nu. Att sampla eller göra en enkel melodi och sedan lägga x antal timmar på att få rätt punch i trummorna, rätt häng i rytmen och en riktigt klar mix kan vara ruskigt tråkigt. Det kan bli fett, men processen är så galet tråkig och det är ett under att producenter som jobbar på det sättet kan hålla kreativiteten uppe. Då sätter jag mig hellre med orgeln och går den vägen. Det är ett tips till er andra också. Skriv ner era kompositioner och tankar kring instrument, arrangemang och så, det sparar galet mycket tid i studion och ger mer utrymme åt fantasin :)
Tare Lugnt Vol 4 och Dirty North är båda ute nu!
www.thosedamn.se
www.randombastards.com
Skivsamlare

2010-02-23 08:39
När jag fastnar och tappar suget så brukar jag göra så att jag går tillbaka till en sample jag skrotat, något som jag vid förra tillfället "visste att det inte gick att göra ett skit av". Så ger jag mig fan på att det ska bli nånting av det. Släpper alla oskrivna standardregler, flippar ur med trummorna, klippningen i samplingen och bara låter det bli som det blir. Då dyker det ofta upp nya idéer till nya beats med.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2010-02-23 16:27
use Weed ffs

2010-02-23 18:42
Weed är väll, men fortfarande tycker jag inte det är något man ska förlita sig på! Man ska kunna göra kreativa grejer utan att vara påverkad av någonting alls!

Senast jag hade beat block var ungefär hela Augusti, det jag gjorde var att jag satte mig och re-create'a ett par hip hop klassiker (bl.a Full Clip) och på något sätt fick jag tillbaka inspirationen! Gjorde 3 Beat snippets i September precis efter (18 beats) och sålde 75% av beatsen samma månad!

One! / EB
Producent

2010-02-23 19:05
Nu e man igång igen efter att jag gett mig på att göra en remake av J dillas won`t do =)

Men sen dagen efter har jag oturen att min dator gick sönder iställe =(
Skivsamlare

2010-02-23 19:14
bara att plugga in monitorerna i mpcn och köra vidare :D
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Producent

2010-02-23 20:17
weed ökar ju knappast kreativiteten heller. Inte för mig iaf

2010-02-23 21:04
Big ups på Donut!

2010-02-24 13:10
Ut i friska luften. Skippa beats producerandet i en vecka, och du ska se att inspirationen kommer tillbaka.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)
Producent

2010-02-24 19:40
weed är din fiende, om du inte kör morotsmetoden
BLEZZ BEATS
Köp Ays'n'Beez - The Epidemic på kassett på COULISSE