|
|
|
|
|
Bra Software för nybörjare?
Jag letar runt efter ett (nybörjar) software som man kan göra beats med som funkar med windows xp. Vet nån nåt bra för nybörjare? :)
|
|
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
Reason4 Fl Studio
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
|
|
|
Reason är mycket svårare en fl tycker jag, Så df tycker jag att du ska börja med FL!:D
|
|
|
FL Studio om du vill ha allt i ett. Det är mindre än Reason, och har enligt mig, smidigare lösningar på det mesta. Vill du ha mycket ljud och slippa sampla, så har Reason mycket ljud med från början. Men är du nybörjare rekommenderar jag starkt FL Studio. Länk till http://flstudio.image-line.com
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
måste säga att reason är bra på det sättet att du lär dig hur signalkedjor fungerar vilket är ett måste att kunna om du någon dag ska gå vidare till mer avancerade program tex logic eller pro tools.
|
|
|
Okej tack! :D tror jag testar fl.
|
|
|
Eller så testar du båda. Jag har kört båda och kan säga att för mig är fl studio ett jävligt jobbigt sätt att jobba på. Och det går långsamt om man inte kan det utantill.
|
|
|
För mig så kan inte ett program gå fortare och smidigare än FL Studio, men så har jag ju pillat i det i säkert 7 år också. Har du lite cash är FL också ett billigare alternativ
|
|
|
Jo förstår det har kört reason sen 2003 så det är nog därför jag tycker det är lätt :P
|
|
|
okej, tack för tipsen alla! :D ska testa nåt o se vad jag gillar mest.
|
|
|
Rekommenderar ABSOLUT fruity loops för en nybörjare, och kapar samtidigt tråden och frågar om man ens kan sampla i Reason? Det är något jag inte lärt mig, därför stannar jag i det otroligt enkla Fruity Loops.
|
|
|
Anenkefali
Haha ja. mycket effectivare än fl vad jag sett hitills
|
|
|
Visst kan man sampla i reason, jag har gjort det många gånger. Dock är det inte så enkelt om man är nybörjare. Man behöver recycle för att klippa upp materialet och sen slänger man in det i en dr.rex och sen kör man. Kan använda midi-keyborden för att trigga sina samples. När man väl kommit igång så är det inga problem.
|
|
|
JazzyJay
Precis med om man köper reason så får man ju nästan recycle på köpet.
|
|
|
FL studio om du BARA vill lära dig göra beats med tanke på hur lätt det är att lära sig.
Men själv skulle jag välja Cubase, Logic eller Pro tools.
Jo jag vet Logic och pro tools är inte så lätta att fatta.
Jag lärde mig FL från början (förstå funktionerna). men tycker själv att Cubase är mycket vettigare just nu.
Ska du bara snickra beats kan du hålla dig till FL. men det händer nästan alltid i slutändan att du vill producera äkta material (vocals)
Då kan väl alla hålla med om att det blir krångligt i FL.
Producerat material till minst högsta nivå Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt
|
|
|
Nelione
Själv så klipper jag samplingarna i Adobe Audition 3.0, sen så lägger jag in dessa i Fruity Loops, gör vad jag nu ska (ett beat, förslagsvis), och sen lägger jag in beatet i Adobe Audition 3.0 (igen) och spelar in vad jag ska spela in (en vers eller fler, förslagsvis). Aldrig förstått Reason riktigt, tycker Fruity Loops är skitsimpelt och klarar av allt jag vill klara av.
|
|
|
Skaffa en nyare version av FL och använd inbyggda Edison som gör samma sak fast mycket snabbare och lättare.
Beat the odds like an abusive freak show owner
|
|
|
Qnivqast
Vågar inte lita på något annat än Adobe Audition. Tycker det är väldigt mysigt att klippa i av någon anledning. Har för övrigt FL 8.
|
|
|
Kan hålla med Anenkefali om en sak . och det är att man ser alla spår direkt och kan klippa saker tillsammans. blir mycket svårare i FL på det viset.
Men om man bara har ett track (som man har i 99% av fallen) så är edison sjukt bra Dessutom finns SliceX som man kan ladda ner om man köpt på deras hemsida.
Det är ett utvecklat Edison.
Producerat material till minst högsta nivå Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt
|
|
|
|
|
|
TwoIsMagic
Spelar ingen roll hur kraftfullt det är, jag är ytterst bekväm i att sampla med Adobe Audition. Ibland upptäcker jag att jag vill klippa upp en sampling en gång till (när jag börjat göra beatet i FL), då tar jag till Edison.
Testat Recycle till Reason nu, fruuuuktansvärt trevligt.
|
|
|
Anenkefali ok, du verkar aningen ignorant. Att du sedan tycker att Resycle är fruuuuktansvärt trevligt. säger det mesta. Hur gammal är programet, 2001? Att sampla till Reason är både osmidigt och tråkigt.
|
|
|
TwoIsMagic
Du menar på fullaste allvar att det är ignorant att klippa i ett annat program än det du vill att jag ska klippa i? Grejen med att sampla till Reason (mot hur jag använder samplingar i FL) är att jag använder midiklaviatur till Reason, och alltså får lite MPC-liknande effekt, medan jag i FL lägger ut samplingarna som jag vill, och inte använder midiklaviatur alls. Det trevliga är min budgetupplevelse av en MPC, med andra ord.
|
|
|
Slicex och FPC > Reason :D Där har du dina budget varianter
|
|
|
Började lära mig avancerad produktion i FL Studio 2001.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)
|
|
|
Gjorde min första låt 1999 i FL Studio när jag var 6 år, utan hjälp.
Beat the odds like an abusive freak show owner
|
|
|
jag gjorde min 1995
|
|
|
Okej... Lite konstigt eftersom FL Studio släpptes först 1998: Citat från Wikipedia: History of FruityLoops and FL Studio editions
In 1998, FruityLoops was launched.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)
|
Producent
2010-03-17 22:25
|
TwoIsMagic P23 vad är det osmidiga att sampla till reason? att du måste kippa samplingen som tar 40sekunder? och att det skulle vara tråkigt.... det beror väl på sina egna skills ;) kan man inte, är det tråkigt... na mean
|
|
|
jobro P38
Ironi!
Jag har börjat använda fl nu faktiskt. men bara för osamplat pga vsti. när jag ska sampla så använder jag recyckle och reason självfallet.
|
|
|
Okej jag fattar. Ville bara glänsa lite. :)
|
|
|
VST, VST, VST!
Enormt minus med Reason, icke Vst kompatibelt.
Fruity Loops såklart. Har gått över till det på heltid, kör inte Reason alls längre. Smidiga verktyg, enkelt upplägg. Inte krångligt i onödan, inte rörigt. Smidigt att navigera sig i. Helt klart det skönaste programmet att prodda i.
|