I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Zip-drive till USB!

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-03-07 22:00

Zip-drive till USB!

Har funnit på ett par ställen en adapter som jag kan koppla om min zipdrive till USB. Min tanke var då att choppa samplen i Recycle, där jag kan exportera alla slices till Akais format, sedan överföra dom till min ZIP-drive som jag kan ladda in i min S3000.
Men jag är inte så optimistisk som jag borde vara. Om jag nu ordnat en sådan här adapter till min zip-drive, är det då bara plug&play som gäller. Misstänker lite att det är fler problem på vägen.
Någon som vet mer om detta?

2010-03-08 11:22
Skulle inte rekommendera några SCSI->USB-adaptrar, dom jag har testat har funkat halvtaskigt. Skaffa en USB-zipdrive istället, även om dom inte är helt vanliga så dyker dom upp då och då. Funkar klockrent, plug & play hela vägen.

Något som inte varit fallet med adaptrarna, har varit tvungen att starta upp windows med zipdisk i driven för att lagringsenheten överhuvudtaget ska dyka upp såsom tillgänglig. Men möjligen finns det andra varianter som kan funka bättre, jag har hyfsat goda erfarenheter av PCMCIA->SCSI-adaptrar.

2010-03-08 11:28
För övrigt tror jag inte att du kan konvertera så pass enkelt som du beskrev, antagligen behöver du ytterligare ett steg på vägen där du injectar dom konverterade filerna till första volymen på en akai-image, för att sen skriva den imagen till zipdisken.

Eller nåt motsvarande, windows i sig kan ju inte göra så mycket med zipdisken om den är i akaiformat.

2010-03-08 15:30
det är en jävla vetenskap d där med zipdrives.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-03-08 21:22
Hmm. Ja uppenbarligen så var det fallet.
pUs: Kan gott vara att du har en poäng, men det Recycle gör är att den kopierar alla slices till wav-filer och skapar en .akp/.apk (alltså en akai-program-file). Eller är det olika format på Akai och exempelvis windows. Nu sitter jag på mac också, vilket försvårar eller?

Har någon något förslag på hur jag kan göra annars? Vill gärna kunna choppa samplingarna i recycle men samtidigt använda mig av min sampler. Det är bara så stor skillnad på timmar och minuter när man klipper samplingar i samplern kontra recycle.

2010-03-08 21:24
Gällande formatet menar jag på zip-disken. Jag menar fil som fil?

Datornörderi sade bill. Need to know basis, sade bull.

2010-03-08 21:34
Jag snackar inte om format på dina samples och dina program, där blir det nog inga problem att konvertera hit eller dit.

Problemet är att din S3000 inte på något sätt kan läsa en zipdisk eller en hårddisk som är formatterad (FAT, FAT16/32, NTFS) i exempelvis windows - detta oavsett diskens innehåll. Det går helt enkelt inte. Akai skapade ett 'eget' filsystem som hängde med ända fram tills S5000 och S6000. När man snackar om sample-cd's i "akaiformat" är det just det där egna formatet som avses.

För att göra en lång historia kort är det lättare att läsa diskar i akai-format på en PC än att skriva till akai-format. Program som awave studio kan ladda in S3000-program direkt från en Akai-CD, dock inte skriva till exempelvis en Akai-formatterad zipdisk. För detta behöver du något sorts image-utility (t.ex winimage) och / eller något sorts utility för att läsa in + skriva en rå kopia av en disk. Program som Translator påstås kunna göra allt detta, men jag tycker det är lite väl buggigt.

2010-03-08 21:36
Fast jaha, du kör mac. såg jag nu. Då vetefan, ärligt talat. Kolla upp om translator finns till mac, det kan ju tänkas att jag haft oflyt med det av andra skäl än att det bara är ett kasst program.

2010-03-08 21:40
Fan. Känns som att man borde investera i en MPC trots allt.

Någon som vill köpa en s3000XL och en s2000 till en bra peng?