I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Samplingfråga Logic

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-03-12 13:40

Samplingfråga Logic

Använder för tillfället Audacity för att choppa mina samples. Tycker audacity är smidigare för att man kan se waveformerna tydligare. Däremot skulle det ultimata vara att choppa samplingarna i realtid i Logic. Har förstått att på amerikanska mactangentbord gör man det på ''/''. Någon som vet var chopknappen sitter på svenska tangentbord?

2010-03-12 14:06
Jag vet inte var chop knappen sitter, är inte säker på att det finns någon. där emot kan du säkert skapa ditt eget keycommand för det. Gå in under Preferences, välj keycommand och skapa ditt eget eller leta upp var chop är någonstans. Mest troligt är att det heter "cut" eller något liknande.

Sen vill jag även påstå att du kan se wave-formen väldigt bra i logics sample area. Bara att dra in audio-filen i logic och dubbelklicka på den så får du upp sample-editorn. Riktigt smidigt :)

2010-03-12 14:21
Vore konstigt om det finns en choptangent på engelska tangentbord men inte på svenska. Aja, jag ska kika på det. Tack för hjälpen!

2010-03-14 14:49
choptangent? haha

jag klipper mina samplingar i Recycle och importerar i samplern i Logic...
Står hur du gör i manualen, alltså hur du importerar .rx2 (recycle-format).
http://www.myspace.com/kpeemusic
Martin Zamora - Skunk Fiction mixtape ute SNART!
FET SKIT!

2010-03-14 22:15
Sök på youtube. Finns en tjock neger som förklarar precis hur du ska göra för att ställa in klippeknappen. Nu gör han det förvisso till ett just amerikanskt tangentbord men du kan ju alltid vara lite finurlig och trotsa honom. Gör som jag gjorde, jag valde bokstaven Ö.

2010-03-17 23:53
Jag har en fråga.
Jag har producerat i Logic i 2 år nu, innan satt jag i Cubase och Acid.
När jag samplade i Acid så kunde man pitcha upp samplingen genom att trycka på plus eller minus tangenterna. Då menar jag att pitchen ändras samtidigt som tempot.
Hur gör man det i Logic?
Jag förstår att man skulle kunna lägga in samplingen i EXS24an och sedan är det bara att spela på keyboarden men jag skulle gärna vilja veta om det finns ett enklare sätt. Har tappat glädjen för att göra samplade beats lite.
Help me out!

2010-03-18 20:22
Tjaba, jag har letat efter den tangent ett tag jag med. Gav upp efter tag, tror inte det finns motsvarande på svenska versionen. Försökte kolla om man kunde asigna en en annan tangent för samma funktion, fick det inte att fungera. Jag brukar göra grovgörat i Logic och sen finslipa i recycle, som du gör antar jag. Posta gärna om du hittar en bättre lösning på problemet!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-03-18 21:27
Jag gjorde precis som ovan nämnda talare sa. Fixade det under preferences!

2010-03-18 21:42
Måste man ha svensk tangentbord inställt hela tiden då? Jag kör snabbkomando cmd+space för att ändra till amerikanskt varje ggn ja kör logic. Just för att kunna choppa i realtid.