I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ljudrelaterade frågor (Hjälp)

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-03-14 00:32

Ljudrelaterade frågor (Hjälp)

Problemet är följande. Jag spelar in accapellor med Adobe Audition 1.5, jag vet jag borde byta =P. Jag har installerat nytt ljudkort i datorn.Allt blir bara konstigt nu, kan bara spela in på höger sida. Körde med Maya MkII innan och det funkade utan konstigheter. Har nu Focusrite Saffire LE. Har läst att många haft liknande problem. Så jag gjorde som folk har sagt att man ska göra, spela in i mono. Det ska tydligen vara så, enligt många här.

Nu till min fråga. Nu när jag spelar in i mono så kan jag spara accapellan i fjuttiga 128 kbps... How come?? spelar det någon roll? har alltid hört att man ska spara i wav eller från 192 kbps. Förlorar inte filen information när den sparas i sämre kvalite? Innan bytet av ljudkort så körde jag "stereo" och brukade spara filerna i 320 kbps eller wav.

Har inte världens bästa studio eller kunskap om allt är typ självlärd. Ska gå diverse kurser på www.orca.se så jag kan fördjupa mig mer inom mixning och dylikt. Så alla tips är välkomna =)

//Viktor

Enigma has spoken!

2010-03-14 05:43
du ska ha alla filer i wav iaf. Ändra så dina inspelningar sparas som det, även alla andra ljudspår du har det är mkt bättre kvalitet på wav än mp3.

2010-03-14 16:09
Jo jag tänkte det, men även wav är i lägre kvalite jämfört med vad jag brukar spara. Jag kan spara i 128 kbps max sen har jag inga mer alternativ på mp3 längre. Wav kommer jag inte riktigt ihåg vad jag brukade spara dom i.
Enigma has spoken!

2010-03-15 00:04
kör wav, och om du verkligen måste ha dom i mp3, konvertera dom i itunes eller nåt. brukar funka rätt bra. men som peji säger, wav is the shiieet
www.myspace.com/oscardvine
Min musik, dans och allt annat: http://oscardvine.wordpress.com/
http://soundcloud.com/oscar-dvine

2010-03-15 11:00
Och Christer Sjögren han använder sig utav en Bärbar LapTop, som han har kopplat in Telia Mobilt Bredband med ett 3G-Modem, och denna funktion fungerar på exakt samma sätt, som man använder en Stationär Dator, en med denna teknik, som kan Christer Sjögren hålla Kontakten då.

2010-03-16 15:34
pUs P32
Har du inte nåt vettigt och säga, så håll dig borta från min tråd. Tack.

Tack till er som har skrivit, ska det vara nåt spec wav format eller kvalité inställning? Finns ju lite o välja liksom.

Enigma has spoken!

2010-03-21 18:45
24bitars wav brukar vara standard iaf i pro tools. sen e det väl 44000 kHz det ska vara inställt på. Rätta mig om jag har fel men har för mig något liknande ska vara det bästa

2010-03-21 22:45
hehe njaa 44000 Khz är väl lite att ta i :)
Men 24-bit och 44100Hz är det du ska spara i.

Varför du bara kan spara 128kbps har jag ingen aning om. Det är väl nåt man kanske kan ställa in när man startar programmet?
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt

2010-03-22 00:18
aa visste att jag hade fel någonstans haha det var några nollor fel där. Men ärligt skaffa något annat program eller uppgradera