I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

WNStudios utökar med extra rum [Byggblog]

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2010-04-08 13:19

WNStudios utökar med extra rum [Byggblog]

Har under en längre tid haft ett och samma rum att spela och spela in i och pga platsbrist bestämde jag mig för att det var dags att hitta nånting nytt och separat till kontrollrummet. Tänkte dela med mig utav jobbet till er, snäll som jag är :)

Såhär såg det ut innan jag började hyra det nya rummet:

Jag fick försöka att trycka in alla grejer jag har i ett litet hörn i våran ca 15-20kvm's lokal där det förutom studion, ska få plats med en massa förstärkare, 2-3 trumset, PA och en massa massa annat. En omöjlighet i princip.

Översikt över vart det nuvarande kontrollrummet och inspelningsrummet är lokaliserat:


Kontrollrummet är otroligt litet så jag har verkligen försökt att få nytta av varje centimeter. Dimensionerna är: 2.1x2.7m och ca: 3½m till taket men trotts den ringa storleken så är det ändå ganska bra dimensioner. Jag körde måtten i en "Room mode calculator" och fick fram att dom enda frekvenserna jag bör få problem med är dom låga basfrekvenserna, vilket är en självklarhet i obehandlade rum. Så jag bestämde mig för att bara behandla basfrekvenserna till en början och sen efter några mätningar se om det är något mer som behövs göras.

Skiss på hur rummet ska se ut när allt är klart:

Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se