I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att spara på MPC 2500...?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-04-11 18:03

Att spara på MPC 2500...?

Wzup,

Det är såhär att jag har en MPC 2500 och är sjukt nöjd o allt, men det finns ett fett problem. Jag vet hur jag sparar grejer och så, men hur gör jag för att föra över till datorn som mp3 eller wav fil? Givetvis så går jag in i usb sidan på mpcn men när jag för över det till datorn så går filen inte att öppna?

Hjälp mig någon... ?

peace,

2010-04-11 19:14
Det ska väl finnas så att du sparar ner dina seq/program/sounds till 1 wav fil i MPC`n ?

2010-04-11 19:41
är det seq filen du försöker öppna eller? för är det så måste du resampla låten och sen spara så kan du föra över wav filen till datorn, är det så att det är wav filen som inte går att spela upp så vet jag inte vad problemet skulle kunna vara :/
http://www.myspace.com/loosecannonbv

2010-04-11 19:58
Dobber: Det skulle varit bekvämt, men hittar inte den inställningen ... Får väll leta, tack!

Loosecannon: Precis, det är seq filen jag vill öppna, eller song filen, men vad menar du med att resampla? Och hur kör jag över som wav från mpc till dator?

2010-04-11 20:50
ok för den går ju inte att öppna vad jag vet inte, att resampla blir så att du spelar in det du har gjort .. nu har jag JJos men tror man gör nästan likadant i akais OS ifall du nu har det .. Mode+pad5(record) och sen ska man kunna välja mellan input eller "main out" så samplar man sin låt, var någon år sedan jag gjorde det men fungerar det inte så kan du alltid googla eller kolla youtube för där finns det flera tutorials om resampling

2010-04-12 09:03
Ahaa... Nu klickade det till i huvet, haha, tack så mycket! Ska prova om det funkar!

2010-04-12 13:34
En sak jag undrar med mpc 1000 och 2500 t.ex.

Kan man mixa ner alla delar (som nämnts ovan) till ett huvudspår när det är mixat, (har sett det på youtube). Kan man sedan mastra det spåret i mpc´n och låter det i så fall bra, och annars, kan man alltså exportera direkt till sin digitalporta om den har u.s.b.

Skitsamma jag frågar uppenbarligen åt mig själv här. Kan jag till min porta importera direkt från en mpc om jag i mpc´n lagt alla seq´s till ett huvudspår i wav. För i så fall kan jag mastra beatet i portan och sen bränna till cd´n.

Då blir det ju om möjligt än bättre kvalité när man inte spelar av beatet till portan ens. Framtidsbeatmaking.
www.alexanderadiels.com

www.soundcloud.com/alexanderadiels

2010-04-12 16:17
tror knappt det går att mastra i mpcn, hade jag haft en porta hade jag kört alla tracks ut separat från mpcn in till portan och mixa/mastra i den ifall det nu är någon bra porta .. vet faktiskt inte hur det fungerar med USB till en porta då jag aldrig hade haft någon

2010-04-12 19:37
Ja okej, fast det där med separata spår, säg att det bara är 8 separata spår och du har över 10 i ditt beat då måste du ju ändå bounca ihop ett par spår. Är det så dåligt att mixa ett beat färdigt i en mpc´s sequenser för att sedan spela av hela beatet som ett spår till t.ex. din porta och mastra där, lägga lite extra power och tyngd.
www.alexanderadiels.com

2010-04-12 21:11
jag trackar ut varje står från min mpc till logic och mitt ljudkort har bara 4 in så jag brukar bara spela om beatet med resterande spår ... sen ifall du har spår du inte måste ha separata så går det ju bara att köra dom på samma utgång

som jag skrev i någon annan tråd så går det ju men effekterna är ju inte dom bästa, då kanske portan har bättre effekter beroende på vilken du har då såklart

2010-04-13 11:55
Fast då borde det ju vara lättare att exportera varje spår till portan och mixa ner och lägga effekter om man vill, fast varför är det så olämpligt att mixa volym och lite pan och det i mpc´n. För om man mixat ett beat som inte innehåller allt för många element och det låter bra, när man känner att det lät bra, då brukar det sällan låta bättre om jag försöker mixa om det ännu bättre tycker jag.

Fast jag vet att det är mer till mixning än att bara ändra volymknappen och att folk sitter halva liv och mixar all typ av musik och jag kan det inte, fast när det gäller beats känner jag inte att man behöver ta det för långt när det gäller att mixa som till ett studioalbum. Det är ingen diskussion det är bara vad man tycker själv. Båda är lika rätt såklart.

Jag menar gör man hip hop som är väldigt kommersiellt gångbar just nu kan man ju såklart inte ha den mixad som den fattigaste fattigheten, det kommer låta fattigt i radio gentemot andra liknande låtar.

Det jag menar är mer att bara för att man inte mixar ett beat i en studio där det också skall spelas av så är det en hobbynivå på det för jag gillar hela tanken med att man kan göra ett beat på toaletten som sen släpps på ett album och det låter inget sämre för det.
www.alexanderadiels.com