I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Den stora akustisktråden!

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-04-13 23:57

Den stora akustisktråden!

Ska vara tekniker åt ett band på ett café här i KBH på lördag kväll. Snackade med en polare om lokalen som påvisade att det var en liten betonglokal med lågt i tak. Lagom inspirerande jobb att få det att låta bra tänker man ju.
Har snackat om att sätta upp en matta i taket och en på golvet, nej inte en vanlig matta i taket.. akta mattan, för att dämpa lite men ägarna är inte så nöjda med förslaget. Taket blir ett jävla jobb om man ska borra upp det, vilket känns som lite overkill, och golvet är fullt med ölspillning.
Jag har tidigare klarat mig undan rätt ok vid dåliga akustikmöjligheter genom att försöka låta bli dem höga frekvenserna, problemet är bara att det kommer låta änmer förjävligt så mycket jag får EQa väck på allt om jag ens ska bli av med studsandet.

Så min fråga nu är om det finns några fler lite roliga knep man bör pröva sig fram med. Är kanske fel forum att fråga på, även om det finns en del rätt duktiga herrar här inne. Låt inte tråden bli enbart om mitt huvudbry, låt oss kalla det stora akustiktråden!

Trevlig kväll!

/Megklomand

2010-04-14 19:03
Jag är ingen ljudtekniker. Men jag förstår säkert att akustiken kan bli ett problem för dig när lokalen består av betong och är liten, massa stående vågor osv. Men om du verkligen vill fixa ett schyst ljud där så borde du tala med någon annan med erfarenhet osv.

Sen tror jag ingen kommer bry sig, alla kommer vara fulla och jävliga, kanske även banden :)

Men det verkar som du lägger ner själ och tid för att få det nice, det tycker jag är schyst. Fråga någon snubbe med erfarenhet, om inte annat får du bara testa dig fram på plats. Lycka till.
 ixixixuxa110

2010-04-14 19:51
denna fråga är något som passar bättre på studio-forumet, http://forum.studio.se
Där kan du nog få några bra svar.

2010-04-14 20:42
JazzyJay: Vilket är ganska hemskt, ett helt forum med tusentals musiker där bara någon enstaka kan svara på relativt enkla frågor.

Megklomand: Tyvär är lågt tak ett väldigt stort problem, speciellt också när ägarna inte är villiga att göra något åt det. Har inte bandet någon backdrop som går att hänga upp på något sätt? Det tar ju iallafall bort en liten del, sen kanske du kan låta lådor och grejer till backline stå framme för att försöka sprida ut ljudet så gott det går istället för att plocka bort dom.
Annars får ni se till att göra en jääääävla massa reklam så det kommer sjukt mycket folk som kan dämpa lokalen :)
Det är nog dom enda tipsen jag kan ge, det är svårt att få till något när man inte får göra några ingrepp på lokalerna i fråga.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2010-04-14 21:41
Prova att runda/Skärma av alla 4 hörn i lokalen med något akustikmaterial eller gör en egen tillfällig ram/vägg som är mjuk.. Enkelt att bygga snabbt! och ni kan ju bygga så att dom är flyttbara också..
Sen behövs det någon typ av basfälla runt om på resterade "raka" väggar! Då basen kommer bli ditt största problem! Som det är nu så kommer basen bara studsa runt och låta förjävligt!
Googla runt på "basfälla" och få en blick av vilka sätt som kan vara bäst att göra sin egen...