I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nån som kan tipsa om en bra Mac dator att ha som studiodator?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-07-09 01:27

Nån som kan tipsa om en bra Mac dator att ha som studiodator?

Funderar på att köpa en mac att ha bara som studio dator, där jag spelar in mina låtar och sånt, så jag undrar om nån har nåt tips om vad man ska köpa för nån?
Peace

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-07-09 10:08
köp en Macbook Pro och en 24" skärm.
men om du nu verkligen bara ska ha den som studiodator,
är det kanske bättre med en Mac Pro.

2010-07-09 12:58
Ok, bara en Mac pro och ingen skärm eller?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-07-09 14:06
jag kan rekommendera en iMac. Sitter själv på en sådan och funkar utmärkt. Den tar lite plats eftersom datorn endast består av en skärm men den är ändå kraftfull. Den finns att köpa i olika storlekar och prestanda. Kolla in apples hemsida så hittar du mer info.

2010-07-09 14:40
okej tack för tipset:) garageband funkar till den va?

2010-07-09 14:42
21,5 tum bör räcka va?

2010-07-09 22:16
Ja, garageband funkar till den. Det medföljer när du köper datorn. Jag kan inte svara på om en 21,5 tum räcker, det är upp till dig. Jag har en 27 tum. Jag tycker det är härligt att ha en stor skärm när man mixar men 21 tum hade funkat utan problem.

2010-07-09 22:35
jag köpte en begagnad Imac 24" för 9000:- på tradera ... fungerar klockrent och nice med ganska stor skärm när man håller på med musik ..
http://www.myspace.com/loosecannonbv

2010-07-09 23:24
oke tack för tipsen boys

2010-07-10 23:55
buy a macbook pro 13" and a screen...
 All music is good, it all depends on how accurate you are..

2010-07-12 00:19
Deanashton

Beror på..har man massa plugins orkar den inte alltid med.
Twang System fi de werl

2010-07-13 19:57
Jag skulle vänta med att köpa en iMac i några månader också.
Det borde komma en ny och uppdaterad iMac inom en snar framtid så kan man få något med mycket bättre prestanda.

2010-07-13 21:02
My friend has record a lot of albums with a Macbook pro 13", For example, Dr. Alban and Haddaway.
 All music is good, it all depends on how accurate you are..
Groupie

2010-07-22 09:02
Min macbook pro kommer imorgon enl apple. Väntar o tipsa om den tills jag jobbat ett tag med den men känns iaf bra an så länge:S

2010-07-22 14:18
Mac pro-datorerna har fått ett litet ansiktslyft ganska nyss (till mitt stora förtret!), men om du bara ska den stående i studion skulle jag gått för en sån istället för macbook pro. mer prestanda för pengarna eftersom mac ändå är jävligt dyrt som det är. jag kopte en sån för ca ett år sen och en fujitsu-siemens skärm på media markt för mindre än hälften av vad apples egna skärmar kostar och då fick jag en 26".

värt att kika runt lite på det kanske men jag håller med andra ovanför att det är riktigt gött med en stor skärm när man mixar. men det är upp till dig såklart, vad du trivs med..
www.myspace.com/roughlynx

2010-07-23 13:29
Precis alla Apples datorer kan användas för det man här menar med "studio" dvs inbandning i sovrummet. Det bror mera på om ljudkortet man tänker skaffa till maskinen har Firewire eller USB.

Om du har firewire, så alla förutom Macbook & Macbook Air

Resten har allihop USB och helt tillräckligt med fräs att banda in, köra med plugs osv.

Oftast om man har riktig studio befinner sig en Mac Pro där, eller så en större iMac. (Skulle själv villa ha den som kommer med quadprocessor).

Söker kunder, mixning & mastring!

2010-08-01 17:48
Jag kör en vanlig macbook, den helvita. 3gb minne och ett focusrite sapphire externt ljudkort.
Inte hela världen om du inte köper den fetaste datorn. Satsa på processor, minne. Sen avlastar du datorn lite om du har ett gött ljudkort.

Kan tillägga att jag kör logic, en jävla massa pluggar och ca 50 kanaler i vissa projekt på min macbook :)

Har en 21,5" skärm till och klarar mig alldeles utmärkt!

2010-08-02 00:15
jag skulle till 100% välja en iMac. eftersom jag inte alls gillar bärbar . Tycker det är onödigt att ha en skärm på en dator som inte används (tycker bärbara har för små skärmar)

iMac är snygg och fungerar helt perfekt till produktioner. Varför man ska ha en Mac Pro förstår jag egentligen inte.

Mac Pro njaa. för dyr helt enkelt.
hade jag en budget på 24000-34000:- (beror på hur många kärnor man vill ha) hade jag lätt slagit till. men känns som att man kan lägga pengar på annat.

Men allt är en smaksak :) tror alla mac datorer fungerar som iaf är gjorda 2008-2010
Mycket ram och snabb processor är det du ska satsa på.
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt

2010-08-02 06:22
Det har kommit ut nya iMacs nu också btw. Något uppdaterade

Crebolas P24

Den kan klara av det alltså? Upp till 50 kanaler med massa effekter?