I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Frågor ang samplingar (teoretiska funderingar)

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2010-08-04 18:01

Frågor ang samplingar (teoretiska funderingar)

Fråga 1: Om jag har ett beat där jag använder en sampling som är oigenkännlig, törs jag då ge ut låten via ett bolag utan att cleara samplingen?

Anledningen ska vara att samplingen antagligen är för dyr att cleara för att det är av en så stor artist.

Jag personligen tror inte att den känns igen, det är typ 2 gitarr ackord från en känd låt, men samplat screwat och upprepat etc. Oigenkännlig.

Fråga 2: Kan jag gå ut och säga att jag samplat denne artist och låt om samplingen är totalt ogienkännlig, eller riskerar man då att bli granskad och stämd. Finns det ens ett sätt för artisten att bevisa att jag använt en slinga från denne om jag arbetat samplingen till den grad att den princip är ogienkännlig?

2010-08-05 20:49
Kan jag gå ut och säga att jag samplat denne artist och låt om samplingen är totalt ogienkännlig

Den blir ju inte oigenkännlig om du säger att du sampla en speciell artist.
Tror inte du gjort om den tillräckligt.

Men vet iaf att om du tar ett beat och gör ett likadant fast ändå gjort det helt själv så är det inte olagligt. eftersom du själv har skapat det.
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt

2010-08-06 10:54
Det där är lugnt! Har ingen exakt siffra men vet att det är SJUUUUKT ovanligt att torska på kopiering. Framförallt om den är omgjord.

Finns oändligt många bevis på att det är jättesvårt att bli tagen för sånt så du behöver inte ens vara orolig.

Ett bevis http://www.youtube.com/watch?v=xtrEN-YKLBM

Behöver nog inte ens säga vem som har samplat denna slinga men han blev inte ens stämd för att det skulle vara för stor och svår process att bevisa.
Eftersom det inte är EXAKT samma slinga

/Wiseen
 http://www.myspace.com/wiseenmusic

2010-08-06 13:15
Jag tror nog att dom fick betala någon form av credit för den slingan i slutändan.
Plus att det här var på 90talet när alla stämningsprocesser verkligen kom igång. Dom gick ju verkligen hårt åt alla som samplade och stämde skiten ur många hit och dit.

Det är ju skillnad på då och nu. Nu för tiden är det hårdare och släpper man en kommersiell låt med en slinga rakt av utan att cleara kan man räkna med stämning.

Sen om man nu gjort om samplingen så pass mycket att det inte hörs ja då hörs det väl inte? Är man säker på att man gjort om det nog så är det väl lugnt då. Sen får man väl hålla det en hemlighet vad man har samplat om man är rädd för att bli stämd.

Zillio

Det där stämmer inte heller. Samma saker gäller där. Även om du inte samplat, utan istället gjort mer av en "cover" så är ju fortfarande orginalet ett skyddat verk vad gäller inspelning, komposition osv.
Gör du en egen inspelning av en annan låt eller en del ur en annan låt måste du fortfarande ha tillåtelse för att få använda det i kommersiella sammanhang.

Finns lagar vad gäller covers med.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-08-07 20:08
Tack som fan.

Sen om man nu gjort om samplingen så pass mycket att det inte hörs ja då hörs det väl inte? Är man säker på att man gjort om det nog så är det väl lugnt då. Sen får man väl hålla det en hemlighet vad man har samplat om man är rädd för att bli stämd.

Det var så där jag tänkte också. Men precis som du säger verkar det ju idag som att ALLT kan stämmas och man måste vara typ 100% för att inte riskera något...

Jag tror också att det var en jävla rättsprocess med Bowie och Ice, men att det kanske inte gick igenom... men det var nog skillnad då ja.

Svårt det här. Verkar ju också vara en jävla cirkus att cleara en sampling om man inte är signad på typ Universal.

2010-08-09 22:51
Jag säger kör på ändå bara. Sampla hejvilt!
Släpper man något på ett label kommer dom förhoppningsvis ta hand om det. Släpper man eget i några hundra ex är nog chansen att bli stämd ganska liten
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-08-10 02:50
japp
håller med helt där tror jag