|
|
|
|
|
vad behöver för att komma igång Mpc
ska snart börja köpa en mpc troligen en 2000xl , så undra vad jag behöver för att komma igång me sampling etc , ska för de mesta sampla från lp's , så vad behöver man har en gamla lp spelare med 2 tele ut , behöver jag mixer /ljudkort , mjukvara jag slutligen kmr att använda är logic 8 , alla tips uppskattas Peace
|
|
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
varför gammal LP-spelare? Köp en fresh med bra nål ,ska du sampla med slitna nålar på gammal skitspelare påverkar det kvalan som fan. och inte tele utan rca-ut.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl: WWW.COULISSE.SE
|
|
|
låter vettigt haru nå tips på non fresh ? inte tele utan rca-ut mkt möjligt inte orkat gräva fram lp spelarna än ligger någon stans här...
|
Skivsamlare
2010-08-21 20:23
|
Bra skivspelare är ju Technics 1200/1210, men inte nödvändigtvis värt om du nu bara ska sampla (jag samplar bara med min 1210 iofs, men fick den till ett kanonpris). Sedan nål så rekomenderar iaf jag Shure M44-7, väldigt bra nål som snappar upp mycket och djup bas. Sen iom att det är en scrachnål ligger den väldigt bra på gammla repiga skivor med, hoppar inte allt för mycket.
Men det finns nog massa nålar som är bättre, men denna är ganska billig med.
|
|
|
hmm tack för tipset , till en början ska jag bara lära mig sampla , men me tiden kommer nog sratch etc.., men får nog nöja mig med min gamla lp spelar så länge . inte råd med allt direkt , men kommer jag behöva nåt mellan steg för att få in ljudet i mpcn? ( e lite ny på den här fronten) typ sån crossfader mixer? venne vare nu heter .
|
|
|
Du behöver ett jävla fett med extremt tålamod för att lära dig allt!
|
|
|
Du behöver ett jävla fett med extremt tålamod haha kan tänka mig det men arbetslös atm så tid ere fan ingen brist på hehe
|
Moderator
2010-08-30 13:52
|
Mpcn har väl mono-tele in? Om det är så, så är väl nån sorts mixer nödvändig. Finns små billiga. Behövs det RIIA förstärkning också kanske?
Hmm.. Jag är nog inte rätt person att svara på frågan...
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden.. http://www.martypatches.comhttp://www.danielmeyer.se
|
|
|
som 370HSSV P23 skriver så behöver du ngt som förstärker ljudet antingen en mixer..finns ju billiga att köpa annars.. om du har en gammal stereoförstärkare så finns det oftast en utgång som heter (rec out)den utgången kan du använda för att få in ljudet i mpc`n
du kan ju sampla direkt från din dator via hörlursjacket då behöver du inget emellan..värsta guldgruvan på spotify juh :)
i remember when originality was the key!!
|
|
|
mmh jo sen ljudkort för recca mpcns ut ljud sen men har non ett tips på billigt ljukort (usb) och mixer inte allt för dyrt ?
|
Skivsamlare
2010-09-03 12:26
|
Finns och små RIIA-steg för typ en femhundring eller mindre.
|
Moderator
2010-09-03 13:17
|
|
|
|
men behöver jag värkligen RIIA steg är till vinly right? förstörka singnalen eller? är jag helt bort nu , kommer troligen köpa ett ljudkort med 8a in ,om jag får råd me de annars lägre in kommer köpa en 2000xl , synca me logic hur man nu gör de haha
|
|
|
Vinylspelare med RCA kablar inmatade till mixern med RIIA-förstärkare.  Denna räcker gott och väl om du bara ska sampla. Kostar lite under 1000 kronor. Vad gäller MPC2000xl är det telekablar in till mixern och ifall du har en förstärkare så kopplar du out (RCA) från mixern till förtärkaren. Nu vet jag inte hur din setup med dator ser ut men min är iaf vinyl & synth & MPC > mixer mixer > dator > förstärkare Sedan så råder jag dig att skippa 2000xl.. Den är skön o allt sånt (har själv ägt en) men tekonologin e lite outdated. Hade din setup varit född på slutet av 90-talet så skulle det varit finemang. Men jag upplevde iaf att Scassikablage och allt det där var bara jobbigt. Plus att floppy disks e jobbiga. MPC1000 är en 2000xl på anabola PLUS teknologin är uppdaterad. USB-ingång, separata utgångar (4 st), effekter, osv osv Finns massa mer att säga, men mitt tips är en mpc1000 iaf.
www.wordsilah.com www.myspace.com/triangularform
|
Skivsamlare
2010-09-16 09:13
|
Jag sålde min mixer då den bara tog onödig plats och köpte mig ett sånt här. Fungerar skitbra.
|
|
|
ok , tack ska kolla in det , just nu är väll min planerade setup , vinyl -->mpc ---> ljudkort---> datan , ska bara hitta ett ljudkort till hyffsat pris me 8 in .
köpte faktiskt en mpc 2000xl , men den är uppgraderad till zipdisc .
|