I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Buzz: Gratis kraftfull DAW.

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2010-09-18 07:12

Buzz: Gratis kraftfull DAW.

Dags att droppa en 10 år gammal hemlighet som fortfarande är rykande aktuell. Det finns ett verktyg som heter Buzz, och det har jag tänkt berätta om här.

För er som jobbat med tracker program så kommer det här bitvis kännas igen. Ett tracker program (inte för torrenter xD) är uppbyggt på mönster och spår. Buzz tar detta ett steg längre:

Istället för att ha ett mönster för alla spår, så låter Buzz dig ha individuella mönster för olika spår. Det innebär att du kan kombinera fritt vilka trummor som ska höra till vilken bas, ha olika filtersvep på syntar oberoende av vad de spelar osv...

Dessutom så är upplägget vad gäller kanalerna helt modulärt: Du kopplar in ljudgeneratorer till effekt enheter som om du vore i en riktig studio. Den nya versionen av Buzz låter dig zooma för att göra det mer överskådligt.

Grunden i Buzz är alla maskiner som den kommer med. En maskin kan vara en effekt eller en ljudgenerator. Detta upplägg gör det i princip onödigt att använda andra pluggar även om det är fullt möjligt.

Andra pluggar ja... Du kan använda VST, LADSPA, DX och Psycle pluggar direkt i Buzz. Detta gör att du får tillgång till hela Windows uppsjö av direct x pluggar, hela Linux arsenal av Linux Advanced DSP Audio pluggar. Dessutom så har du även tillgång till de plugar som kommer med programmet Psycle. Jag har dock haft svårt att få andra pluggar att funka propert under Buzz dock.

Buzz har ett syster projekt som heter Aldrin. Detta är en Linux version av Buzz med i stort sätt alla Buzz möjligheter vad jag vet.

Sedan version 4 så har FL Studio tillgång till Buzz generatorer och effekter. Det ska dock sägas att chansen är 80% att de funkar under FL Studio.

Inlärningskurvan för Buzz är ganska snäv. Det tar sin tid att lära sig programmet, men när det är gjort kan inte ens Gud stoppa dig från att skapa hårtslående bangers! Är du intresserad? Du tankar buzz från deras sida BuzzMachines.

Jag kan starkt rekommendera den versionen från 2010 även om den kräver dotnet.

Följande procedur rekommenderar jag för att få Buzz fungera som bäst:

1. Tanka hem följande:

* Massive Buzz pack
* Giant machine collection (636 machines).
* Hamst3r index

2. Tanka hem dessa om du vill ha den senaste versionen av Buzz:

* Buzz build 1250.
* .NET 4 client profile

Du slipper strula runt med kompatibilitets fix för Buzz med dessa filer.

3. Börja med att installera

* Massive Buzz pack

Låt installationen köras färdigt.

4. Om du tankade hem den senaste beta versionen av Buzz + .Net så är det läge att installer a dem. Först .Net och sen Buzz.

5. Packa upp

* Giant machine collection
till Gears katalogen där du installerade Buzz. Oftast:
C:\Program\Jeskola Buzz\Gears
Ersätt alla filer.

* Hamst3r index
till Gears katalogen där du installerade Buzz. Oftast:
C:\Program\Jeskola Buzz\Gears
Ersätt alla filer.

6. Om du valde att inte installera betan + .net så måste du nu fixa kompatibiliteten för Buzz. Du gör detta genom att öppna Buzz genvägen. Välja fliken Kompatibilitet och välja Windows NT 4. Annars kommer Buzz inte fungera under XP / Vista / 7.

Angående hamst3r index:

För att Buzz ska kunna användas korrekt så måste alla maskiner indexeras i en text fil. Den index fil som kom med Buzz är inte särskillt bra upplagd. Min erfarenhet är att Hamst3r aliance's index.txt är mycket mer genialt framtagen samt lägger upp alla maskiner mer systematiskt. Den har ett par år på nacken så de senaste maskinerna står inte med i den, dock finns de maskinerna listade under Unsorted.

Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)