I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

The misconception of compression.

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2010-10-29 00:39

The misconception of compression.

Tror kompressorn är en av dom mest missförstådda effekterna som används i musik så jag tänkte se om jag kunde få saker och ting klarare för vissa av er. Det kräver nog lite kunskap från början för att hänga med men jag ska försöka förklara så lättförståerligt och otekniskt som möjligt och tycker verkligen att folk bör läsa igenom det här oavsett.

En kompressor har väldigt stor makt när det gäller ljud och vet man inte riktigt vad man håller på med så kan man göra mer skada än nytta. Denna tråd riktar sig mest mot folk som vill ge liv i ljud istället för att döda dom vilket tyvär är vanligast att man hör. Ett mer kreativt sätt att komprimera skulle jag vilja kalla det.

Själv använder jag kompressor på nästan allt och tycker att det är väldigt få instrument och ljud som inte mår bra av att tryckas till lite. Dels kan man få ljud att komma fram i ljudbilden och vara framstående utan att ha speciellt hög volym, men den kan även hjälpa en att få schack på ljud som är alldelles för framstående och bör tas ner lite och lägga sig i bakgrunden. Överkompression är något man hör väldigt ofta, jag skulle vilja byta ut det mot Felkompression eller iallafall få in det i ordlistan.

Det är också otroligt stor skillnad på kompressor till kompressor, använder man exakt samma inställningar på två helt olika modeller så kan du ge dig på att ljudet inte kommer låta likadant när dom gått igenom dom. Så förutom att fråga sig "Hur ska jag använda kompressorn på det här?" så bör man också fråga sig "VILKEN kompressor ska jag använda till det här?". Har läst att många använder sina kompressorer som Equalizers vilket jag också tycker att man bör, men tycker ändå inte att man ska utesluta dom ur kedjan utan använder man rätt Komp så kan man vara mer sparsam med EQ'n.

Hur ska man vara kreativ då? Jo jag är en trumkille, älskar trummor och det är det jag tycker är roligast att programmera, spela in, mixa och lyssna på. Så jag tänkte börja med en förklaring på Virveln, som är den mest expresionella delen av trumsetet enligt mig. Är det något jag hatar så är det en död virvel, jag vill ha punch, attack och liv i den.
Istället för att trycka ner topparna så tycker jag att man ska göra tvärt om. Behåll själva attacken, låt den smacka på rejält och tryck sen upp efterklangen på den istället. Då får du en mer musikaliskt låtande virvel med jämnare volym över hela slaget som sätter sig bättre i mixen utan att man varken tagit död på attacken eller höjt volymen så det nästan klipper. Dessutom kommer den låta mycket fetare eftersom mer av tonen i den hörs. Hur gör man det då?


Jo det finns två väldigt viktiga parametrar här, bland dom viktigaste på hela kompressorn. Attack & Release! Många tycket nog att det är Ratio och Threshhold men jag håller inte med, dom är viktiga dom med men det är i Attacken och Releasen som magin sker.

Det viktiga är att transienterna (attacken, snärten, trycket, punchen) som det kallas får gå igenom kompressorn orörd, sen att den börjar jobba medans virveln klingar ut. Så sätt Attacken ganska långsamt, A-B lyssna och se till så att snärten kommer igenom och att den inte tappar sig och sen sätter du Releasen på hur länge du vill att den ska klinga ut. Det handlar väldigt mycket om att lyssna på vad som funkar till just den virveln och den låten. Vill du ha en virvel som dör ut snabbt så sätter du en kort Release och vill du ha en som dör ut långsamt så sätter du en långsam Release. Ration, mellan 2-4 ungefär och sen bestämmer du hur mycket av virveln du vill att kompressorn ska jobba med via Thresholden. Vid en hög threshold så jobbar bara kompressorn med topparna och du får en mer transparent effekt medans om du sänker Thresholden så jobbar den mer med hela virveln. Detta kan vara både bra och dåligt, jobbar du med one-shots så kan du få ett väldigt färgat och schysst ljud om du sätter thresholden lågt men om du använder den på akustiska trummor eller en loop så blir det lätt att man även höjer volymen på dom andra delarna i trumsetet. Vilket såklart kan vara bra om man vill det, men det handlar ännu en gång om att lyssna på vad virveln samt låten behöver.

Nu tog jag bilden på Kjaerhus kompressorn för att den var tillgänglig och jag tycker den låter helt okay. Men själv är det ingen jag använder på just virvel. Vissa kompressorer låter helt superbt på snares och vissa låter rent utav skit. Detta är nånting jag tycker ni ska experimentera med för att hitta just den kompressorn DU gillar, men var även beredd på att vara tvungen att byta ut den på vissa låtar för att den inte ger dig det du är ute efter.

Forts följ...

Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se