I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Producent

2011-01-27 21:58

större trummor?

Hej,

Är det någon som har några sköna tips på att få sina trummor att låta större?

Jag pratar om samplade, programmerade trummor, inte spela in egna.

Det jag misstänker är att man inte ska komprimera dem för mycket.
Inte bitcrusch eller dista trummorn.
Ha stor frekvens omfång, altså lite diskant på kicken, inte skära bort all bas på virveln o.s.v.

Jag blev inspirerad efter att ha lyssnat på de här låtarna av Fat Joe låten

efter en tråd om tjocka jocke här. Jag tycker att trummorna inte låter så små fast det inte är något speciellt med själva ljuden.

(Inlägget ändrat av Mabande p.g.a. CAPS 2011-02-03 00:31:00)

Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-01-27 22:20
Jag tyckte inte att trummorna låter särskilt stora i någon av de exemplen du gav, men det tillhör inte riktigt saken.

Ett tips är att inte mixa resterande ljud i beatet för högt. Vill du att trummorna ska låta feta så måste du ge dom utrymme. Sen kan du alltid lägga flera trummor på varandra för att de ska bli ännu fetare. T.ex lägga en 808-kick under en ljusare kick som riktigt fyller upp basen och ger kicken den där djupa känslan. Samma på virvel, lägg på flera. På så sätt skapar du också ett eget sound.

Sen gäller det givetvis att leka med reverben för att få rymd i trummorna. Kompressor är också bra att använda för att ge trummorna extra tryck, gäller bara se till att inte ställa attacken för tidigt på kompressorn eftersom det kan förstöra transienten.

Det var allt jag kunde komma på i skrivande stund. Ser fram emot om någon annan har några schyssta tips.

2011-01-28 11:03
Utrymme kan också ges med EQ'n, rensa upp trummorna litegrann i 300hz (inte virveln dock) området för där ligger det ofta mycket "gröt". Vet att det kan låta konstigt att göra nånting större genom att ta bort ifrån dom men det ger mer plats för dom viktiga frekvenserna och tar fram trummorna bättre. Sen framförallt att rensa så att resterande instrument inte krockar med trummorna, tjocka pads t ex har en tendens att sluka hela ljudbilden så om du gröper ur precis där kicken och virveln slår så ger du dom mer plats att andas på. Sidechain är också en bra sak att använda sig av, klassiska kagge-bas t ex. Men man behöver inte överdriva och göra en effekt av det, det räcker om den duckar lite subtilt bara för att skapa plats.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se
Producent

2011-01-29 12:24
Tack för tipsen!
Jag får börja dubba mina trummor mer och få basen "ducka" för kicken.
Jag tycker att jag får till svänget och trummor som passar in i ljudbilden och som slår hårt. Det är bara det att ibland låter det som att det är världens minsta trummor någon slår på.
Timbaland, Dr. Dre och ibland RZA är väl några som får till de där stora trummorna, Hi-tek också. Men de har säkert bra tekniker, det är nog inte bara de själva som mixar, eller Dre gör det ibland.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-01-29 14:45
En sak jag ska experimentera med är att send'a lite trummor till varandra för att på ett billigt sätt kunna få lite mixerbords artefakter, läs croosbleed. Dvs att det läcker lite från kanalerna in i varandra. Något jag märkt är att när jag spelat in egna trummor och man har lite läckage mellan mikrofonerna så låter dom ALLTID fetare och större än Triggsamplingarna jag lägger in, trotts att dom är inspelade och processerade med 10 gånger så bra grejer som jag har.

Steven Slate Virtual Console Collection ska ju göra just sånna saker och jag har läst att det är många som gillar den pluggen som fan. Men det hade varit kul att även hitta en egen lösning.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m: http://www.wnstudios.se

2011-01-29 16:37
Mankind

Det där med sendar är något jag funderat på att testa med. Som du säger med crossbleed mellan kanaler på analoga mixerbord.

Kan vara kul att testa det på lite beats. Annars kan det nog vara bra om man vill limma ihop hela mixen av annan musik i den digitala världen.

Fast det blir väl sendar till bussar, för till enskilda kanaler går kanske inte? Iaf inte i Logic
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-01-29 18:51
I Reaper tror jag det ska gå att skicka en kanal till en annan oavsett om det ligger ett spår på den redan iomed att dom inte gör nån skillnad på kanalerna som i dom flesta andra programmen. Hur det är i Logic vet jag inte, misstänker att det inte går.

Annars en sak som gör stor skillnad är vilken kvalitét man spelar in i och tar samplingarna ifrån. Punchen, transientresponsen och headroomet blir större ju bättre man kör. Jag spelar alltid in i 48khz 24bit nu för tiden för det gör skillnad, den är inte monstruös men å andra sidan är ingenting i mix-världen det utan allt sitter i detaljerna. Nu när hårddiskarna är så stora och internet är så snabbt så finns det ingen anledning att inte spela in i så hög upplösning/kvalitét man kan. Det var lite värre när jag började pilla i Audition och dom största hårdiskarna var runt 2GB och 56k modem var det enda som fanns :)

2011-01-30 19:39
Dom där trummorna var ju inte "stora" Dom var enormt platt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-01-31 14:22
Rätt dist i rätt mängd ger stora trummer.. parallellkomprimera mera säger jag bara! om du går in på www.myspace.com/olofberggren och lyssnar på undenied låten så hör du klart överdriven parallellkompression och dist.. woalla stora trummor!. Tricket är att man kan blanda okomprimerade och levande trummor med smäll och en distmatta.

Håller till viss del med crossbleeds... dock förekommer det inte så ofta på "bättre" mixerbord typ SSL. alltingen är det 2"bandet som blöder eller så är det grupperna på mixerbordet som läcker vid högspänning. På VCA bussar fungerar detta inte riktigt på samma sätt.. men på högspännings bord som Calrec och tidiga Nevekonsoller blir det en mer läck.

Alla vill ha feta produktioner, luftiga och köttiga... man lägger hundra pluggar osv.. men det som gör soundet är 2".

Majoriteten av golden era hiphopen spelades in på 2"... pete rock´s beats hade inte låtit speciellt feta rakt ur spn. Vill man åt ett "skitigare" sound väljer man Ampeg rullband och för ett renare väljer man GP9.

Nu låter jag gnällig men detta är mina två cents.
Vart har nöjet tagit vägen med att leta samplingar från vinyler bland dagens såkallade producenter?

2011-01-31 22:43
2", tacka vet jag kasettporta ;)

2011-02-01 09:36
Klart också en höjdare!
Vart har nöjet tagit vägen med att leta samplingar från vinyler bland dagens såkallade producenter?
Skivsamlare

2011-02-01 15:45
Tunga grejer du har på myspacen DonKasper!!
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2011-02-02 09:20
Tackar INOK!

kolla även mina remixer jag slängde upp igår i audio forumet!

2011-02-03 00:25
" pete rock´s beats hade inte låtit speciellt feta rakt ur spn."

klart bull. såg att du hävdar att du äger en sp, och om du någonsin har 45rpm samplat en bra snar och pitchat ner så hade du inte skrivit det där.
www.discotheque.se

2011-02-03 10:30
Klart dom låtit fett men jag tror fortfarande det gjorde ett stort lyft att köra multi ut från spn in i diverse burkarna..

Personligen gillar jag inte att pitcha ner samplingar som behöver attack, typ virvel. den blir trött och diffus. bättre att klippa den kortare så det smäller om den.

Gillar S900 mer för trummor, dundrar på av bara helvete när det blir lätt överstyrt in i ADn och med rätt truncation.