I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

I fråga om mixning

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   
Producent

2011-12-25 13:41

I fråga om mixning

Här har jag alltså spelat in en vers på ett freebeat, lite för att träna på mixning och hur man kan gå tillväga. Mikrofonen jag använde mig av var en vanlig SM58 (kanske inte bästa valet men det enda jag hade till hands). Jag spelade in med ett Apogee Duet 2 ljudkort och gjorde allting på Logic Pro.



Hur hade ni gjort för att förbättra ljudet? Det låter lite stökigt, jag vet... Totalt har jag 6 stycken audiospår. En huvudvers, en till vers som ligger i bakgrunden för att fylla ut, två stycken adlips spår (en för höger och en för vänster högtalare, för att göra det fylligt) sedan två andra spår för mest fill-ins.

På huvudversen lade jag till en Compressor, Channel EQ, Denoiser, Adlimit (ta bort de ställen där det peakade), en Enveloper (för att öka attacken), Goldverb och Tapedelay.

Såhär ser det mestadels ut på alla de andra spåren, med lite finjustering på EQ:n.

Hur hade ni gjort? Vad kunde jag ha gjort bättre? Vad ska jag tänka på?

(Inlägget ändrat av Oracle 2012-02-18 22:34:28)