I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Poet

2012-01-11 16:31

Producers block

Hur kommer ni över det? Har haft det nu i typ... snart ett år. Tror jag kanske har gjort 5 beats nu på ett år. Inget kommer när jag sätter mig, jack shit. Tvärtom, jag fastnar på annat och så vips har 4-5 timmar gått och det enda jag lagt är en fattig snare.

Talk to me!

Love!

At the gates of Eternity...
Producent

2012-01-11 17:29
om du samplar, så gå å köp kanske 12 vinyler på loppis, sätt dig i mysbelysning och drick en öl i lugn och ro, luta dig tillbaka och njut av att göra beats, mina beats blir alltid bäst när jag inte stässar, du kan ju även tästa att sampla musikstilar du tidigare inte brukar sampla.

om du inte jobbar med samplade beats, så borde du prova att börja i en annan tonart. en riktigt vanlig grej är att producenter kan kanske 2 skalor på pianot i muskelminnet, och hamnar alltid i samma ackockordbanor.
pröva instrument du inte är van vid, minns ett tilfälle då jag satt fast, men så tog jag fram en gammal blockflöjt, och efter jag spelat in så blev det kanon!
life's a biiatch and then you decide, To do something about it, shit'll only drive you crazy if you allow it
Redaktionen

2012-01-11 22:14
Det brukar funka för mig att pröva massa nya saker. Använda nya ljud och nya sätt att spela in på.
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se
Poet

2012-01-12 12:13
Thanks, ska testa det :)
At the gates of Eternity...
Rappare

2012-01-14 10:13
Mer tips tack.. 1 beat på 3 år haha..
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed
i wanna live but its hard 2 breathe
Producent

2012-01-14 11:46
Det brukar ta mig ungefär 3 år att få ett beat helt klart.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2012-01-15 20:05
Bästa tipset någonsin är att söka på beatmaking videos för då får man sjukt mycket inspiration för alla jobbar ju olika :)

Groupie

2012-02-29 08:38
Att hitta inspiration är jättebra. Men i mitt personliga fall så har det bara handlat om att avsätta tid och sätta upp tydliga mål och försöka skapa något varje dag. Hårt jobb med andra ord.

Vad jag har lärt mig är:

1, Gör någonting - litet eller stort - Varje dag
2, Samarbeta med andra, man lär sig mycket samt kan bolla idéer
3, Satsa på att lära sig en (1) synth eller ett instrument eller en trummaskin riktigt bra..istället för att ha 1000 olika plugins som man ska använda.

Hoppas det kan vara till hjälp.

Producent

2012-02-29 15:45
När jag fastnat så brukar jag förflytta mig till andra genres, filmmusik, pop, rock, RnB you name it.

Bryt dina rutiner! gör någonting nytt! :)

1. Testa nya sounds.

2. Lyssna på musik du i vanliga fall inte brukar lyssna på.
Filmmusik brukar funka bäst på mig, t.ex Hans Zimmer soundtracks osv.

3. Kolla beatmaking videos på youtube.

4. Tweaka, tweaka och tweaka.

När jag känner att jag fastnat börjar jag genast forma om ljud, ändra pitch, mixa etc.
Experimentera med ljud, gör någonting nytt, helt plötsligt så sitter du där med ett beat.

Jag tappade kreativiteten i förrgår, satte mig och gjorde i princip allt det jag nämnt.
4 timmar senare hade jag gjort 3 schyssta instrumentaler.

Det är självklart individuellt, men detta brukar oftast funka för mig.
Försök att ha kul, sitter du och försöker tvinga dig själv till att prodda så brukar det låsa sig.
One Day.

2012-03-18 13:58
Finns inte. Existerar endast i ditt eget huvud.

1. Lyssnar du fortfarande på musik? Många glömmer faktiskt bort att göra det. Hur kan man tycka att något är bra nog om man har glömt bort hur musik får en att känna sig?
2. Lyssna på det du gillar + andra genrer du inte har koll på. Bredda ut.
3. Jobba med polare, ta in vem fan som helst och börja banka. Ju mindre koll de har, detso bättre! Har de noll koll kommer deras entusiasm att hjälpa dig.
4. Brukar du sampla? Gör då endast med instrument. Brukar du skriva med instrument så gör tvärt om. Kan hjälpa
5. Byt utrustning, slimma ner. Mindre distraktioner.

2012-04-03 15:48
Som andra sagt.. försök ofta. man kan inte förvänta sig att göra nåt fett när man inte gjort nåt på länge. Blir det inte bra så börja om med nåt nytt. Fastnar du så lägg den åt sidan så länge o börja med nåt nytt