I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur använder jag Ableton till Mixing och Mastering?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2012-03-03 02:02

Hur använder jag Ableton till Mixing och Mastering?

Hej!

Är relativt ny med att skapa musik..

Jag har läst i flera timmar nu om Compression, EQ och Reverb.

Vet nu hur det funkar och hur man använder det men har endast använt det i varje track så att säga.

Jag har gjort en cover på Pursuit of happiness med Kid Cudi och nu vill jag mixa och/eller mastra.

I varje drumtrack, vocaltrack, gitarrtrack osv så har jag lagt till både compression eq och reverb.

Men däremot har jag inte använt någon Comp, EQ till mina groups med tracks (jag har alltså skapat en grupp av alla trummor och en grupp av alla vocals osv).

Det ska man väl göra när man mixar allting? Eller räcker det med att ha Comp. och EQ endast i själva tracken? Sedan när man är klar med det har jag förstått det som att man ska lägga en EQ och COMP på master-kanalen också?

Min fråga är om det är så man ska göra:

1. COMP, EQ och REVERB till varje inspelat track så att säga.
2. COMP och EQ till alla "GROUPS" som jag gjort av alla trummor osv
3. COMP och EQ till mastering kanalen


Stämmer detta? Och om det stämmer ska jag använda vanliga insert compressorn i Ableton LIVE och EQ Eight till allt eller?

TACK så hemskt mycket på förhand!

Har suttit och läst och försökt förstå hur ett upplägg kan se ut, förstår ju såklart att det inte är något skrivet i sten men några grundråd och utgångspunkter vore fiint!!