I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Måste man mixa i en speicll ordning?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2012-12-04 14:21

Måste man mixa i en speicll ordning?

Jag har hållit på med musik i flera år men jag lär mig aldrig mixa något bra. Därför kollar jag runt på youtube efter guider och jag har hittat en som passar mig ganska bra. Grejen är att jag inte vet om man måste mixa i en speciell ordning, vilket gör att jag inte kan leka med mixen som jag vill.

På den guiden jag följer så använder han Graphic equlizer nästan först av allt, vilket gör att rösten/mixen fortfarande låter förjävlig. Därför är det svårt för mig att hitta någon bra eq eftersom det låter skit vad jag än gör. Jag skulle vilja göra klart hela mixen sen efteråt börja leka med eq (verkar vara det som är viktigast för en bra mix).

Någon som vet om det spelar någon roll?

Rappare

2012-12-05 13:04
Låter som att du sitter i cool edit och lägger på effekten direkt på ljudfilen?

Jobba med mixern istället, mycket smidigare, då kan du ta bort effekter och ändra hur mycket du vill. Och då spelar de ingen roll i vilken ordning du mixar
Producent

2012-12-05 13:43
Visst kan du börja med att ställa in nivåerna först.
Men det kommer att låta annorlunda om du lägger en eq efter compressorn, reverbet eller vilken effekt du nu använder.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2012-12-05 15:06
Man börjar alltid med EQ först, Jag brukar EQ:a bort alla fula signaler som micken har att erbjuda, Genom att dra upp Eqn till max och sen drar jag in Eqns bredd till 0, därifrån letar jag efter där det piper mest, sen när jag har gjort det så tar jag en till Eq och jobbar med kvaliteten. du kan använda EQ igen efter du har jobbat klart med alla effekter för att få det lilla extra

2012-12-05 18:45
Tack för svaren!

Så tråkigt att jag aldrig lär mig mixa. Finns ju miljoner olika justeringar så jag förstår inte hur man ska kunna hitta några som passar varandra bara av att sitta och leka
Producent

2012-12-12 01:08
Jag börjar alltid med en kompressor. För att fixa till dynamiken. Sen lägger jag till en equalizer. Avråder dig dock att använda grafisk equalizer för vokal för de låter mest onaturligt. Använd en parametrisk där du har mer kontroll över Q-värdet osv.
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA
Producent

2012-12-12 09:17
Skaffa dig de här så är de en bra bit på vägen. finns oänligt med presets att utgå från gjord för vocaler

http://izotope.com/products/audio/nectar/

Producent

2012-12-12 10:09
Det finns inga regler! Däremot finns det basic-tekniker som oftast är fördelaktiga. Jag brukar köra nåt sånt här; EQ för att skära bort onödiga frekvenser, jag som spelar in med rörkomponenter hela vägen får t.ex. ofta kapa en del i lågregistret -> Compressor anledningen att jag lägger en EQ innan är för att compressorns arbete inte ska påverkas av frekvenser som jag ändå vill bli av med efteråt, det leder ofta till ett ganska onaturligt sound -> EQ igen eftersom olika frekvenser påverkas olika av compressorn beroende på hur starka de är innan så kan man behöva justera efteråt... Då har man sedan förhoppningsvis ett stabilt grundljud och kan då kötta på med vad man nu vill ha (reverb, delay, dist, jadajada).

Men det spelar ingen roll vilka effekter man använder om man inte vet hur man ska använda dem och om man inte vet vilket slutresultat man vill ha! Att följa en guide kan vara ett sätt att få lite inblick i hur det går till, men det finns nog få guider som är helt anpassade efter din utrustning, din röst och ditt rum.. Så att kopiera andras inställningar rakt av är inte någon god idé. Läs på om effekterna och gå sedan efter dina egna öron. Du kanske egentligen borde skära frekvenser på ett område där din guide ber dig boosta, till exempel.
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2013-01-03 22:53
Först kompressor, sedan filter, sedan de-esser eller liknande. Anledningen
är att när man vrider på filtret så påverkar man kompressionen. Filtret fungerar ju som en selektiv volymkontroll och så fort man ändrar på ljudstyrkan ändrar man också förutsättningarna för hur kompressorn ska jobba. Har man först bestämt hur kompressorn ska jobba så filtrerar man sedan det ljud man har, linjärt. Många gånger gör man den här processen flera gånger om: kompressor, filter, kompressor, filter i flera varv för att uppnå det man vill, eftersom man vill öka trycket i de nya områden man filtrerat fram.
Är spåret väldigt oregerligt med en massa basslask kan man behöva lägga ett filter allra först som rensar så att inte kompressorn jobbar fel. Vill man lägga effekter på spåret, flanger eller liknande, så lägger man det först så att man först har sitt sound, det som sedan ska bearbetas. Sedan fortsätter man med kompressor, filter och så vidare.

Producent

2013-01-04 16:46
Meynel, jag vet ingen som mixar på det där sättet. Varje gång du lägger på en ny kompressor så kompressar du ju inte enbart de nya frekvensområdena du köttat upp, alla andra frekvenser påverkas ju också. Varje gång! Ju fler vändor du gör detta desto större (extremt stor) sannolikhet är det ju att du i slutändan sitter med ett jätteöverkomprimerat sound där du kvävt all karaktär/sound av det ursprungliga ljudet.

Och varför ska man börja eq:a och kompressera efter att man lagt på t.ex. en flanger!? Den effekten processar ju ljudet också (rejält), så du kommer sitta och eq:a/kompressa ett redan konstgjort ljud.... Jag vet -ingen- som inte gör exakt tvärtom. Även om jag som sagt är emot regler så strider det du skriver mot all logik :)

Men jag blir gärna överbevisad, så länka gärna något som är mixat enligt den där filosofin!

2013-01-04 19:24
Det kan vara jag som är ute och cyklar, Vem vet..

Det jag beskrev är iaf vad jag har lärt mig genom att läsa igenom hela Studios Mixologi..
Känns inte direkt som den är skriven av personer med okunskap..

Men vem vet ;)

-> http://idgshop.idg.se/digitaltidning/studio/specialutgavor/studio-mixologi-hela-tidningen.html

Producent

2013-01-04 20:40
Nej dom vet ju definitivt vad dom sysslar med (hade en egen mix under luppen i ett nummer förra året, lite smärtsamt men lärorikt) men det låter konstigt att någon av deras dudes skulle förespråka den där tekniken. Kanske har fel-/övertolkat något?
Just själva grejen att man kör "compressor, sen eq, sen comp igen, sen eq, sen comp igen" o.s.v. utan hejd måste ju demolera ljudet kraftigt när du är inne på din typ tredje compressor och fjärde eq-tweakning på ett och samma spår.

Ska inte leka tony maserati men det låter bara så märkligt. MEN som sagt, låter det bra är det bra (och låter det inte bra är det inte bra) :)

2013-01-04 21:01
Kanske missade att få med helheten.. Men jag håller med dig om att det låter konstigt nu när jag kollar här i efterhand..

Beror väl lite på, Jag ska inte säga att jag har rätt/fel för jag är långt ifrån ordentligt kunnig..

Enligt tidningen

Standard = Kompressor,Filter/EQ,De-Esser

( antar att det räcker )

Det är väl mer i fall man är i behov utav att "rensa" mer
Så som vid oregerligt basinnehåll så föreslås
-> Filter/EQ / Kompressor / Filter/EQ..

Men jag vet inte..

Känns lite överdrivet ja.