I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Producent

2012-12-09 20:40

Samplingsprogram?

Hej,

Har ni något tips om något bra samplingsprogram? Om man vill sampl från cd, vinyl, mp3 eller från internet.
Förut använde jag Peak men har inte hittat någon ny version som passar till nyare mac os.
Jag känner till audio hijack också, men tycker inte att den är så bra.
Vad använder ni? Eller samplar ni direkt in i logic, cubase?
Skulle hellre vilja ha ett seperat program att bygga upp ett eget bibliotek med, you dig?

Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Producent

2012-12-10 12:09
Innan jag hookade mpcn så samplade och choppade jag i audacity, sen in i din DAW.
det är även gratis ;)
https://soundcloud.com/macdusty - SP1200/S950
Producent

2012-12-10 17:31
Ok, cool-tack för ditt svar. Jag får kika efter audacity. Är det enkelt att använda?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2012-12-10 18:41
jag använder audacity. det är ett mycket enkelt program :)
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Rappare

2012-12-10 19:05
Jag använder också audacity
Producent

2012-12-11 15:23
Tack för tipsen. Någon som vet på rak arm hur man installerar det korrekt på mac? Audacity hänger sig hela tiden och jag får starta om.
Producent

2012-12-12 09:20
Tyvärr har jag ingen aning.
Men det är användarvänligt som tusan. Snabbt och exakt.
https://soundcloud.com/macdusty - SP1200/S950

2012-12-13 15:26
Jag tycker Audio Hijack funkar bra om man tex vill sampla internet eller ljud från program som spotify. Det är nog det enda jag känner till som kan göra det?

Om man inte i ljudinställningar eller i vald DAW kan routa systemljudet till någon input?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2012-12-13 18:28
Jo, det funkar att spela in med, men man kan inte editera så mycket med det programmet.

2012-12-14 10:09
Vad är det för typ av editering du vill kunna göra?

Jag editerar bara i min DAW annars. Logic 9 eller PT10. Ett extra program bara för editering innan den går till Logic eller PT känns väldigt onödigt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2012-12-14 16:12
Jag tycker inte att det känns så onödigt, om jag vill bygga vidare på mitt ljudbibliotek, klippa ut enstaka trummslag till exempel för att spara till framtida projekt.
Lagga till fade in och fade outs.
Men jag har installerat Audacity och får hoppas att det går bättre.
Redaktionen

2012-12-15 12:36
Kör också audio hijack och Logic. Hade en tanke om att det borde gå att spela in datorns output direkt i Logic men har för mig att det var rätt kört.
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2012-12-16 01:57
Dopeness P31

Tänkte om du redan har Logic/Cubase whatever så är det ju helt onödigt faktiskt.

Hur smidigt som helst att klippa enskilda trumslag, samplingar, göra fades och spara samplingarna i mitt bibliotek med Logic. Så jag gör idag.
Producent

2012-12-16 11:44
Okej, jo jag producerar i logic.

2012-12-16 21:05
Då behövs inget annat då :) Eller är det något du inte gillar med Logic för ändamålet?
Producent

2012-12-17 00:00
Förmodligen inte, har bara inte kollat in den funktionen.

2012-12-17 14:11
Bara att redigera ljudfiler som vanligt. Direkt i arrange eller finlira i Logics editor :)
Sen högerklicka på ljudet i arrange så finns export någonstans där.

Om du missat så kan man ju smidigt klippa trummor i Logic också. Tex högerklicka ett break och leta rätt på "slice to transient markers". Kan hända att man får finslipa där med i efterhand men funkar relativt bra och snabbt!
Producent

2012-12-18 09:20
Ok, tack-jag ska kika efter det. Var hittar jag "slice to transient markers"?

2012-12-19 14:17
Sitter inte framför Logic nu, får kika senare ikväll. Annars google :)
Men för mig finns det när man högerklickar på ett ljud och får upp menyn. Annars lär det finnas under menyerna ovanför arrange.
Producent

2013-01-24 16:24
Använder Reason 5 för sampling och edit. Det finns en samplingfunktion i Reason som är gjord för att man ska kunna sampla snabbt och enkelt. Editen har allt jag behöver (chop, face-in-out, normalisering, reverse, loop).

Kan rekommendera Roland Tri-Capture om man letar efter ett enkelt ljudkort som kan sampla utljudet från datorn, bara att klicka på en knapp på ljudkortet för att välja om man vill spela in utljud eller mikrofon.
"Hip hop is not just a mirror of what is, it should also be a reflection of what can be. People say "I wanna keep it real", "I wanna be down", but then we're just trapped in what is. Try to imagine something different."