I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ni som är producenter/väldigt bra på att mixa

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2013-01-14 00:10

Ni som är producenter/väldigt bra på att mixa

Jag vill lära mig att mixa så jävla mycket, att kunna göra mina egna låtar utan att behöva fråga andra om dem kan mixa. Grejen är att jag aldrig lär mig, jag gör inga framsteg alls och jag förstår knappt basinställningarna alls då jag tycker att det är ett riktigt komplicerat område. Jag har nu övervägt att jag ska söka till högskola, Musik och ljuddesign, och hoppas att jag lär mig någonting där och förhoppningsvis få mitt drömjobb som producent.

Men ni som redan är producenter eller är riktigt grymma på att mixa, vilken väg gick ni för att komma dit? Endast självlärda eller gick ni någon speciell skola för det?

Producent

2013-01-15 00:13
De flesta producenter har väl någon annan som mixar åt dem?
Annars ere väl bara att söka upp lite tutorials på nätet, allt finns på google!
Steg för steg tills du förstår och kan allt.

men ere så att du vill bli ljudtekniker och mixa/mastera åt folk som levebröd? eller ere så att du vill producera egna låtar och mixa dessa? Om det är B så skulle jag nog sitta på kammarn istället för att betala för en utbildning.
https://soundcloud.com/macdusty - SP1200/S950

2013-01-17 09:05
Riktigt bra mixare har ju jobbat många år i olika studios. Förstår sig på all utrustning osv. Och ofta har de mentorer som har lärt upp dem.

Så att sitta med när någon gör en feta mix är mer värt än alla youtube videos. Kanske Marrelarre vill ta en lärling under sina vingar? :)

2013-01-18 13:20
Hur länge har du hållt på då?

Jag är till största delen självlärd men hoppade sedan på en utbildning på 3 år också och skaffade mig en kandidatexamen i 2012.
Började med musik lite i 2002/2003 och höll på med musik och mix på egen hand i 6-7 år fram till 2009 då jag började på högskola.

Jag skulle vilja påstå att mycket av det som lärdes ut under första året var väldigt grundläggande och sådant jag redan kunde. Jag har alltid läst om kompressorer, EQs osv osv på egen hand för jag verkligen ville lära mig.

Det jag sedan fått av utbildningen är så sjukt brett. Man kan ta till sig sjukt mycket tips och ta del av föreläsningar och värdefulla personer. Mycket kräver ju dock också att man själv är hungrig och tar till sig och läser lite på egen hand utanför utbildningen. Men man får ta del av verktyg för att utveckla sig själv!
Många som jag gick med var t.ex bara musiker och hade ingen koll på kompressorer osv och kan idag göra mycket mer. Sedan får man ju många grymma kontakter också och möjligheter.

DOCK ska man väl säga som så att det är en galet svår bransch. Bara för att man pluggar innebär inte att du får jobb. Det ger dig mer en merit för framtiden men du måste ändå kämpa på egen hand efteråt. Finns ju många proffs där ute som bara har kämpat på egen hand i årtionden utan utbildning. Kanske varit lärlingar osv. Men det är sällan man blir det nu för tiden tror jag, iaf i Sverige.

Det är inte lätt att bli en erkänd producent. Många jobbar som tex ljudtekniker för TV eller vad som helst och gör musiken på sidan av ändå.
Om du verkligen vill satsa med det som en framtid så gör det! Men bara du vet hur svårt det är. Man kan lära sig utan utbildning, det gjorde jag i 6-7 år innan jag valde att gå vidare för att utveckla mig själv och skaffa meriter och kontakter.
Du måste också vara beredd på att du faktiskt tar lån för att lära dig. Dvs studieskulder från CSN. Är det värt, för DIG, att ha runt 170-180 000 kr i låneskuld att betala av i 25+ år?

För mig så har det känts värt! Men jag kan säga att jag idag inte har jobb med det jag är utbildad till. Sitter på en obetald praktik och försöker få en fot in i huvdstaden :) Har knutit nya kontakter här i Sthlm iaf och har smått börjat få testa göra beats för några artister på en label. Inte säkert att det blir något ännu och jag får inte betalt för det än heller.

Jag ska starta upp eget företag är tanken för att kunna ta på mig mixjobb, musikuppgrad eller ljuddesign t.ex och arbeta den vägen också.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-01-18 13:24
Kan säga också att praktiken är nog ett av dom viktagaste momenten man kan ta del av i en utbildning. Dom av mina nära vänner idag från utbildningen som har jobb har fått fortsätta på sina praktiker.

Jag hade oturen att inte lyckas få en riktig praktik i utbildningen och fick istället göra det på egen hand.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-01-23 00:19
men ere så att du vill bli ljudtekniker och mixa/mastera åt folk som levebröd? eller ere så att du vill producera egna låtar och mixa dessa? Om det är B så skulle jag nog sitta på kammarn istället för att betala för en utbildning.

Jag skulle gärna vilja jobba som det eftersom musik och musikproduktion är mitt enda intresse. Jag är å andra sidan väldigt bra på att skriva texter och bygga upp låtar så att bli mycket erfaren inom området skulle vara riktigt kul. Jag har
många idéer till bra låter som jag inte kan göra :(

Hur länge har du hållt på då?

Jag har skrivit texter i 7-8 år, men började att spela in dem första året i gymnasiet. Så ca 5 år har jag väl försökt mig på det här med att mixa. Det går som sagt väldigt segt att lära sig.

Vart har du lärt dig allt om du är självlärd? Suttit och läst på internet eller har du provat dig fram i mixningen? Jag känner att jag inte får ut något utav det..

2013-01-23 08:59
Jag lärde mig igenom att jag satt bredvid en polare när han mixade och var som en snorunge över hans axlar typ "Vad gör du nu??? Vad är det??? Varför gör du så??? Hur gör man så???"
Men tack vare det så kom jag igång i alla fall en liten bit, och då kunde jag fortsätta själv och bli bättre själv.
Mixa krävs sjukt mycket tålamod. Det kan hända att du mixar klart på en timme, det kan hända att du mixar klart en låt på några dagar.

2013-01-26 22:48
Holken

Båda! Man måste göra båda för att lära sig.
Läsa grymt mycket för att förstå hur en EQ fungerar, hur en kompressor fungerar, de-esser, reverb. gate, delay, limiter. Allt!
Läsa om tips och tricks på hur man använder saker för att nå ett visst resultat.

Vet du hur något fungerar så underlättar det sedan för själva lekandet. Du kan leka utifrån vad du vet om varje pryl, börja förstå vad du gör med verktygen och hur du ska göra för att nå ett visst resultat.
Sitter man och bara vrider på alla rattar eller slänger på en preset utan att förstå vad den gör så kommer man bara bli galen på att man inte får till mixen i stil med sin favoritlåt.

Läs och lär, se till att du förstår vad en kompressor gör och vad varje parameter innebär.

Så ja, jag har läst väldigt mycket tillsammans med att testa grejer.