I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Recension] reFX Nexus2 expansion: Hiphop

Vår Hiphop - Producenter & DJs

   

2013-01-21 12:46

[Recension] reFX Nexus2 expansion: Hiphop

Nexus är, och har sedan den släpptes varit min gåtill synth när det gäller feta ljud. De har släppt expansioner av och till som har ljud som passar för hiphop, dock har reFX inte brytt sig om att släppa en renodlad hiphop expansion förrän 2012. Så låt oss lyssna på den, och låt mig berätta lite om den vad den innehåller:



Hiphop expansionen innehåller över 120 olika ljud som spänner över en stor del av hiphop. Från oldskool via boombap till dirty south.

Arpeggios:

Expansionen innehåller ett rätt så rikt sortement av olika melodi slingor. De täcker in flera hiphop stilar samt imiterar en del olika artisters stilar. Det är något som går igenom hela expansionen. Lite som hiphop ejay, fast mycket bättre.

Basar:

Basar finns det gott om i flera olika varianter. Vissa är mer åt dubstep hållet, medans andra är riktigt stylish med ett fräscht ljud. Borde ge den som börjar med hiphop det mest grundläggande behoven täckta.

Trummor:

Expansionen innehåller ett standard trumkit som har det mesta inom kicks, snares, claps och hihats. Dock skadar det faktiskt inte att använda trumset från VDK expansionen för att utöka variationsförmågan med 5 andra hiphop kits som innehåller det som saknas. Trummorna är det enda som jag är lite besviken på.

Effekter:

Denna expansion innehåller diverse olika syntetiska effekter. Kanske inte så användbara, men kul att de finns där ändå.

Gitarr:

Denna expansion innehåller en gitarr som spelas i antingen ett dur eller moll akord. Man växlar med modulationshjulet. Det gör man i de flesta andra ljud för att få mer variationer.

Leads:

Innehåller en del synthar, men även en del dur / moll kombos som med gitarren ovan. Rätt så bra leads.

Orgel:

Den orgel som medföljer är inte särskilt imponerande. Mest påminner den om ett rhodes piano + synth ihoplagt.

Pads:

Enkla synt pads i olika konfigurationer. Inget nytt eller exalterande här.

Pianon:

Om orgeln var en besvikelse så är piano delen desto bättre. Innehåller flera underbara piano / elpiano kombinationer.

Sekvenser:

Denna del är faktiskt den starkaste delen av expansionen. Det här påminner till viss del om hiphop ejay dock. Vad en sekvens är? en färdigbyggt låt embryo med trummor, bas, och andra instrument. Dock kan du justera hur mycket som ska användas av varje sekvens i mixern. Vill du ha ett snabbt resultat så är de här rätt så användbara.

Stråkar:

Rätt så rudimentära stråkar, ganska bra kvalité.

Synthar:

Inget märkvärdigt här heller. Rätt så enkla syntar som funkar bra inom hiphop.

Slutbetyg: 3.5 / 5

Hiphop expansionen är väl inte den bästa expansionen som släppts till Nexus2. Dock har den sina guldkorn i sekvens och arpeggio delen. Jag ser fram emot volym 2 när den nu släpps. Men ska du ha ett bra startpaket så är hiphop expansionen för Nexus2 värt att titta närmre på.

Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)