I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Pusha sig själv att göra klart en EP!

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2013-03-06 20:14

Pusha sig själv att göra klart en EP!

Jag vet inte om det här är rätt forum men jag testar.

Jag vill få klart en EP. Två låtar är färdiginspelade men ej mixade, en låt är färdigskriven men ej producerad och har två stycken ideer som inte alls är klara. Det ska alltså sammanlagt bli fem låtar, vilket egentligen inte är mycket när man tänker efter.

Grejen e den att jag inte kommer till skott. Det har legat i flera månader nu. Främst eftersom jag egentligen inte alls tycker det är roligt att producera. Jag har försökt få andra att producera åt mig, men antingen är dom inte min stil och kan inte spela gitarr ( för det ska vara främst akustiska låtar ) eller så kan dom spela gitarr men jag är inte deras stil. Jag kan producera om jag bara vill, men grejen är att jag inte är proffs på det utan gör det mest för att jag måste och jag vill att det ska låta bra. För att det ska låta bra så tar det extremt lång tid för mig att göra klart ett beat och det dödar hela min kreativitet. Är min kreativitet död så tycker jag inte det är roligt att göra musik, och är det inte roligt så kan jag inte göra nått.

Hur tar jag mig ur denna svackan??? Någon som varit i samma sits?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-03-06 20:44
Ofta svårt att skapa ur tomma intet, vilket går att applicera på all sorts skapande egentligen...

Om det du vill är att till ett visst mått pressa fram nånting så se på artister med liknande sound och jobba fram avarter av det du gillar. Vissa skapar bättre i grupp om du känner nån du kan "jama" med kanske det hjälper. Med texter brukar det flyta på efter första raden men alltid bra att ha anteckningsblock/mobilen och fånga idéerna när dom kommer.

Hoppas det va till nån hjälp
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2013-03-06 20:50
Jag tror att jag vet vad du menar. Det du behöver är bara tid och ingenting som distraherar dig. Jag kan ibland dra mig för att göra musik, för jag vet hur jobbigt det kan vara och hur lång tid det tar och att det inte alltid låter som jag vill innan jag är klar med det jag gör, en lång långsam process.
Men när jag har tid och inget som distraherar, då brukar jag få det gjort. Så ta din tid, viktigaste är att du blir nöjd, låt en låt ta 2 år att göra, ta en sak i taget.
Tänk på att förmodligen blir du proffsigare och då blir du snabbare och det kommer inte ta lika lång tid nästa gång.
Spela upp för andra så att du får återkoppling under processen.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-03-06 21:19
VRGNHNS

Jag vill skapa i grupp, problemet är att jag inte hittar någon som det klickar med :(

Texter och melodier har jag inte alls problem med faktiskt. Det kommer väldigt lätt och jag kan väldigt snabbt höra om det låter bra eller inte. Samma sak med mixning. Det är själva producerandet som jag inte riktigt har fått grepp om...

Dopeness P32

Det var rätt skönt att höra faktiskt. Jag har nog fastnat i att tänka att alla andra säkert har jättelätt för att producera men inte jag. Jag kan liksom ta en lördag och tänka "idag ska jag bara producera" men istället för att göra det så planterar jag om alla mina blommor, städar, går och handlar och sitter på whoa hela dagen. Att producera har blivit som att typ göra läxorna när jag var liten, jag hittade alltid anledningar till att inte göra det.
Moderator

2013-03-08 15:15
Om du har mycket kontakter inom musiken så tycker jag att du ska åka runt till dom och kolla hur dom jobbar, kolla hur det är i deras studio, det är alltid väldigt nyttigt. Men annars så är det bara att inte tiden är kommen. Hade samma sak i två år, kunde knappt göra ett trumkomp innan jag tröttnade och la ner produktionen. Men det ger med sig med tiden.
Följ mig på Twitter @MexxiInnuce

Och checka:http://www.innuce.nu
Producent

2013-03-08 15:31
Jag undrar vad du menar med producera, som i "en låt är färdigskriven men ej producerad". Menar du att producera ett beat, som en hiphopproducent? Eller är det mer som när George Lucas producerar film?
Give my regards to King Tut, asshole

2013-03-08 17:33
Mexxi

Jag har gått ett år musikproduktion, så jag tycker ändå jag har sett folk producera in action en hel del....

KurtRussel skrev:
Jag undrar vad du menar med producera, som i "en låt är färdigskriven men ej producerad". Menar du att producera ett beat, som en hiphopproducent? Eller är det mer som när George Lucas producerar film?

Jag menar att jag har skrivit låten till ett gitarr-komp så text och melodi är klar, men jag har inte fått ut den i ett musik-program. Så ja, producera som en hip hop-producent. So hard to believe? ;)
Producent

2013-03-08 18:56
Näe jag undrade mest hur du menade, eftersom det är få hiphopproducenter som skiljer skrivandet och producerandet åt i processen. Och det verkar rätt jobbigt, så jag säger skit i det. Börja producera en ny låt från scratch istället, gör det du tycker är roligt. Eller spela in den på gitarr om det ska vara så. Varför ska allt vara hiphop. Varför är inget hiphop längre. Vem är jag vem är du.
Give my regards to King Tut, asshole

2013-03-08 19:07
KurtRussel skrev:
Näe jag undrade mest hur du menade, eftersom det är få hiphopproducenter som skiljer skrivandet och producerandet åt i processen. Och det verkar rätt jobbigt, så jag säger skit i det. Börja producera en ny låt från scratch istället, gör det du tycker är roligt. Eller spela in den på gitarr om det ska vara så. Varför ska allt vara hiphop. Varför är inget hiphop längre. Vem är jag vem är du.

haha..
Jo.. jag vet inte hur många påbörjade låtar jag har :P Idag satte jag mig dock och proddade i några timmar. Det ska faktiskt bli mest akustiskt på EP'n, så det kommer egentligen inte låta hiphop.

2013-04-29 20:39
Gör "skissen" på låten först från början till slut annars är det så lätt o fastna på detaljer innan man ens kan slipa diamanten liksom. Gör klart ungefär hur du vill ha det intro vers ref stick vers outro eller hur du nu vill bygga upp det hela så kan du putsa o göra finliret sen, annars har man tusen projekt som det inte blir något alls av. Så det finns alltså lite enkla steg för att faktiskt bli klar o det är nog mitt bästa tips. Sen planera en känsla, whaaat? när du har inspiration kör på, när du inte har det gör något annat. Du behöver följa din känsla och din kreativitet thats your key to the dream. Musik och skapande ska vara roligt frigörande och ge dig något av dig själv som dig själv, inte krångel o massa krav regler o shieet. Kör på för att du älskar det o känner för det annars är ju vitsen somk bortblåst. "Du kan om du vill, du vill så du kan!"

kärlek fred och respect

1 <3
Diagnosen av svensk mentalitet är lika positiv som en aidssjuk analfabet