I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Producent

2013-03-09 11:09

Tips på Delay?

Hej,

Har ni några bra tips på vad, vilken plugg och hur ni brukar ställa in när ni lägger delay på sång/rap?
Jag tycker att det är svårt att inte få det att låta för grötigt. Jag vill ha det så att när rapparen/sångaren sagt sista ordet så ringer det kvar lite, så att man hör det sista ordet repeteras 1-2 ggr. Men det får inte studsa för mycket när det rappas/sjungs.
Är det ett echo jag ska använda istället?
Eller väldigt mycket reverb?
Tacksam för svar

Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2013-03-09 11:20
inte reverb...det blir grötigt.

delay kan du ställa in på många sätt. iaf jag genom resaons alla olika sätt att koppla.

jag brukar dela ljudet så jag har ett spår i mitten med ljud/man kan också ha röst där.
sen skickar jag två spår till vardera högtalare. en left en right ;)
men dessa två spår får en ljusare eq och mycket mindre volym. det blir mindre gröt om ens nåt. ha bara inte för hög volym på dessa, dom hörs bra ändå.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-03-09 11:21
och ska det klinga långt efter ställer du bara in "stepsen" på rätt antal...3 eller 6 tycker jag låter skönast.

-Mark Twain
Producent

2013-03-09 11:29
Okej, så du lägger en röst i mitten och panorerar en röst helt åt höger och en röst helt åt vänster?
Lägger du delay på alla rösterna då?
Blir det inte väldigt bred stereobild då? Hur mycket jag panorera beror väl på hur bred stereobilden är på resten av låten?
I vilken effekt ställer du in "steps"?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-03-09 11:34
nej bara delay på dom som går åt kanterna. mitten är torr. och sen vill jag helst ha en ljusare ljudbild på dom som går åt kanterna för att dom inte ska störa hela ljudbilden.
och för att göra dom ännu mer "åt kanterna" så får dom olika ljushet genom en eq.

-Mark Twain

2013-03-09 11:36
på reason finns det en delay-enhet som man har en liten ruta för "steps" den går att ställa in på "tid" också. men det kan bli svårt att få det att låta tight då.
men det lilla stepmätaren klickar man bara upp eller ner på för att höja och sänka antalet step/taktslag som man vill att ekot ska ha.

-Mark Twain
Producent

2013-03-09 11:46
Okej, tack. Jag använder logic, men jag ska testa ditt första tips. Hoppas att det blir fett.

2013-03-09 11:59
no problem :)

hade gärna sett någon annan än mig som svarar. jag vill ha mer tips på samma sak då eko oftast blir en oändlig och väl använd effekt i techno/trance.

-Mark Twain
Producent

2013-03-09 17:52
ett tips är att automatisera delayet, så att det enbart jobbar på dom ställen du vill :)
vill du ha delay enbart åt sidorna så finns det ett Stereodelay i logic som gör just detta. men jag tycker det är snyggast att ha det centrerat, d.v.s. om det ska vara tydliga "utklingnings-ekon"/"efter-ekon" eller vad man ska kalla det.
ska det enbart vara där för att blöta upp och fylla ut ljudbilden så kan stereodelay vara nice, just eftersom det inte bråkar med själva mainrösten

https://soundcloud.com/jakkthemixer
Producent

2013-03-09 17:59
prova köra typ ett 1/8-delay, lågt "wet"-värde (=låg ekovolym) och väldigt lite feedback (="kort" eko), över hela spåret. och så gör du ett till delay, antingen 1/8 eller 1/4 beroende på låt/smak, som du ritar ut en automation så att wet-värdet är på 0 förutom just på de ställen där du vill ha ett tydligt eko (prova dig fram där). ha mer feedback på detta, så att ekot ekar längre/fler gånger. typ?
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2013-03-09 19:14
Jag håller med jakkhammer. Automatisera delayet, så får du enbart effekten på de orden som du vill ha det på. Är du inte så haj på automatisering så kan du alltid klippa ut de orden som du vill ha mycket delay på, lägga på ett nytt spår och lägga effekten där.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-03-10 05:53
När det gäller ekon så kan man också experimentera med att ställa feedback på noll, och ställa in steglängden. Därefter duplicerar du den effekten och ändrar steglängden. Resultatet blir ett mycket mer rytmiskt eko.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)

2013-03-14 12:16
Ett kort delay där de lägsta, samt högsta frekvenserna i delayet filtrerats bort brukar få fram rösten lite mer så den känns lite mer "nära" och längre fram i ljudbilden.
http://Gmxmusic.se